cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Published by Universitas Lampung
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Articles 267 Documents
STUDI KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR, MEDIA PEMBELAJARAN, KEMAMPUAN AWAL, DENGAN HASIL BELAJAR MT, Riyanto; Sudjarwo, Sudjarwo; Herpratiwi, Herpratiwi
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 1 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

The objective of this research was to find out the correlation between learning motivation, learning media, student’s initial capability and learning results of Social Science subject. this was a survey research with correlation/regression approach. Data were collected by using questionnaires. The results showed that (1) there was a correlation between learning motivation and social science learning result, (2) there was a positive correlation between social science learning media and learning result, (3) there was a positive correlation between student’s initial capability and social science learning result, (4) there was a positive correlation between learning motivation, social science learning media,  and student’s initial capability and student’s learning result.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui korelasi motivasi belajar media pembelajaran, kemampuan Awal siswa terhadap basil belajar pada mata pelajaran IPS. Penelitian ini merupakan penelitian survey dengan pendekatan korelasi/regresi. Data penelitian diperoleh dengan melalui angket. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat korelasii antara motivasi belajar dengan basil pembelajaran IPS, (2) terdapat hubungan positif antara media pembelajaran bidang studi IPS dengan hasil belajar, (3) terdapat hubungan positif antara kemampuan awal siswa bidang studi IPS dengan hasil belajar, (4) terdapat hubungan positif antara motivasi belajar, media pembelajaran bidang studi IPS, kemampuan awal siswa dengan hasil belajar.Kata kunci: hasil belajar, kemampuan awal siswa, media pembelajaran, motivasi belajar
HUBUNGAN MINAT MENULIS, INTENSITAS LATIHAN, DAN KETERSEDIAAN SUMBER BELAJAR Yerni, Yerni; Hasyim, Adelina; Sudirman, Sudirman
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 3 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This study is aimed at finding: (1) the correlation between writing interest and students’ argumentative writing performance; (2) the correlation of training intensity with students argumentative writing performance; (3) the correlation between availability of resources  and  students’ argumentative  writing performance.The sample of the research was 41 students at the first semester of English education program in STAIN Jurai Siwo Metro. The results of the research showed that: (1) there is a significant relationship between students’ writing interest and the students’ argumentative writing performance with a correlation of coefficient 0.728 or 53.0%;  (2)  there  is  a positive and significant relationship between training intensity and the students’ argumentative writing performance with the correlation of coefficient 0.734 or 53.9%; (3) there is a significantly positive relationship between the availability of learning resources and the students’ argumentative writing performance with a correlation of coefficient 0.663 or 44.0%.Penelitian  ini  bertujuan  untuk  menemukan  signifikansi  : (1)  hubungan  antara minat menulis dan kemampuan menulis teks argumentative mahasiswa; (2) hubungan intensitas latihan dengan kemampuan menulis teks argumentative mahasiswa; (3) hubungan antara ketersediaan  sumber belajar dan kemampuan menulis teks argumentative mahasiswa.Sampel penelitian ini adalah 41 mahasiswa semester pertama program pendidikan bahasa Inggris STAIN Jurai Siwo Metro. Hasil  penelitian menunjukkan  :  (1)  terdapat hubungan  yang  signifikan  antara minat menulis mahasiswa dan kemampuan mahasiswa dalam menulis teks argumentatif dengan koefisien korelasi 0.728 atau 53,0 %; (2) terdapat hubungan yang signifikan antara intensitas latihan dan kemampuan mahasiswa dalam menulis teks argumantatif dengan koefisien korelasi 0.734 atau 53,9 %; (3) terdapat hubungan yang signifikan antara ketersediaan sumber belajar dan kemampuan  mahasiswa  dalam  menulis  teks argumantatif  dengan  koefisien korelasi 0,663 atau 44,0Kata kunci:  intensitas latihan, ketersediaan sumber belajar, minat menulis
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR MODUL MATEMATIKA Devita, Rina; Yulianti, Dwi; Sutiarso, Sugeng
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 7 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

The purposes of this research are (1) to describe the current conditions of learning mathematics and analyze the potential for the development of mathematics module for Statistics and Probability (2) to develop instructional materials in the form of mathematical module for Statistics and Probability in grade XI Science,(3) to test the effectiveness of the use of the module for Statistics and Probability,(4) to test the efficiency of the use of the module for Statistics and Probability,(5)to test the attractiveness of the module for Statistics and Probability.It was conducted in SMAN 13, SMAN 15, and SMA Persada Bandar Lampung. The research conclusions are (1) senior high schools in Bandar Lampung are potential for the development of the module Statistics and Probability (2) the development of teaching materials for math module for Statistics and Probability (3) module is effective for instructional materials in teaching (4) module is efficient to use as teaching materials in learning (5) module is attractive for students as teaching material for Statistics and ProbabilityTujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan kondisi pembelajaran matematika saat ini  dan menganalisis potensi pengembangan modul matematika materi Statistika dan Peluang, (2) mengembangkan bahan ajar dalam bentuk modul matematika materi Statistika dan Peluang kelas XI IPA, (3) menguji efektifitas penggunaan modul Statistika dan Peluang, (4) menguji efisiensi penggunaan modul Statistika dan Peluang,(5) menguji kemenarikan modul Statistika dan Peluang. Penelitian dilakukan di SMAN 13 Bandar Lampung, SMAN 15 Bandar Lampung dan SMA Persada Bandar Lampung. Kesimpulan penelitian adalah (1) SMA di Bandar Lampung berpotensi untuk pengembangan modul Statistika dan Peluang (2) pengembangkan bahan ajar modul matematika materi Statistika dan Peluang (3) Modul efektif digunakan dalam pembelajaran.(4) Modul efisien digunakan sebagai digunakan bahan ajar dalam pembelajaran (5) Modul  menarik siswa sebagai bahan ajar materi Statistika dan PeluangKata kunci : bahan ajar, modul, statistika dan peluang.
PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF LEARNING TIPE MAKE A MATCH Aisyah, Siti; Hasyim, Adelina; Riswandi, Riswandi
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 3 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This study aims to: (1) describe the condition and potential learning of Civics that have been done for the development of learning model MAM, (2) describe the process of developing a cooperative learning model MAM the type of learning, (3) analyz the effectiveness of using cooperative learning model MAM the type of learning, (4) analyz the efficiency of the use of cooperative learning model Make A Match the type of learning. Research and development research approach, conducted by SMP 26, SMP 28, Bandar Lampung, and SMP Budaya Bandar Lampung. Conclusions of the research are: (1) the type of cooperative learning model MAM has the potential to be developed as a fun learning media and facilitate understanding the subject matter, so that the students learn Civics will rise, (2) the results of this development is a development MAM models were validated by a media expert, expert content and instructional design experts, (3) the using of model MAM effectively evidenced by 0,001 thitung < t 0,95(50).Penelitian ini bertujuan untuk : (1) mendeskripsikan kondisi dan potensi pembelajaran PKn yang sudah dilakukan sekolah untuk pengembangan model pembelajaran MAM, (2) mendeskripsikan proses pengembangan model pembelajaran kooperatif learning tipe MAM, (3) menganalisis efektifitas penggunaan model pembelajaran kooperatif learning tipe MAM, (4) menganalisis efisiensi penggunaan model pembelajaran kooperatif learning tipe MAM.Penelitian menggunakan pendekatan penelitian dan pengembangan, dilakukan di SMPN 26 Bandar Lampung, SMPN 28 Bandar Lampung, dan SMP Budaya Bandar Lampung.Kesimpulan penelitian adalah: (1) SMP di Bandar Lampung berpotensi untuk pengembangan model pembelajaran kooperatif learning tipe MAM, (2) Proses pengembangan model pembelajaran kooperatif learning tipe MAM terdiri dari 7 (tujuh) langkah utama yang merupakan prosedur penelitian dan pengembangan Borg and Gall, (3) penggunaan model MAM efektif dibuktikan dengan 0,001 thitung < t 0,95(50) maka H0 ditolak.Kata kunci: make a match, model pembelajaran, pengembangan
PENERAPAN LEMBAR KERJA SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA Hartini, Tri Nuri; Yulianti, Dwi; Herpratiwi, Herpratiwi
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 5 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

The purposes of this research are to analyzed: 1) study planning, 2) study execution, 3) evaluation system, 4) the increasing of accomplishment in learning mathematic by using student’s worksheet  in class XII IPA of SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung.The planning of research uses a class activity research which consists in three cycles, there are cycle I use student’s worksheet, cycle II use student’s worksheet in which the students were grouped into small group, and cycle III use student’s worksheet in which the students were grouped into small group by using power point media. Collecting data of research is done by observation sheet and the analyzed data doing by quantitative  descriptive.The result of the research is 1) the learning process by using student’s worksheet are: student directed to fine the concept with fill the blank of example in  student’s worksheet with discus into small group, presentation of result discussion, doing the exercise in group, teacher doing the explanation by using power point and the student do the exercise with individual; 2) assessment systems are done in writing, the number of test is ten, exercise forms is multiple choice that contain five choice with difficulties level 0,63 (is middle), power different value 0,62 (is middle), reliabilities value 0,73 (is high), and validating value 0,56 (is middle); 3) The increasing of  accomplishment of learning student, students who complete at cycle I is 46%,  cycle II is 66%, and cycle III is 88%.   Kata kunci: prestasi belajar, lembar kerja siswa
PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR MEMBACA DAN MEMAHAMI TEKS BAHASA INGGRIS Julianti, Anita Lenny; Sumitro, Bambang; Yulianti, Dwi
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This research aimed at finding and analyzing (1) the form of lesson planning using skimming-scanning technique, 2) implementation process by using skimming-scanning process. The research was done at class XI SMK Gunadarma Bandar Lampung. The result of research shown that  1) understanding and analyze English instructional planning by using skimming-scanning technique. 2) instructional process by using skimming-scanning technique could increase students activities, the first cycle, students’ active in a good category was 8 students or 27% and the second cycle students’ active was 11 students or 37%. The third cycle, students’ active was 24 students or 80%Penelitian ini bertujuan menganalisis dan menemukan (1) perencanaan pembelajaran Bahasa Inggris dengan mengunakan teknik skimming-scanning, 2) proses pelaksanaan pembelajaran Bahasa Inggris dengan mengunakan teknik skimming-scanning. Kesimpulan penelitian ini adalah: 1) menemukan dan menganalisis  perencanaan pembelajaran Bahasa Inggris dengan mengunakan teknik skimming–scannin. 2) Proses pembelajaran dengan teknik skimming-scanning dapat meningkatkan aktivitas siswa, yaitu siklus I siswa yang aktif 8 siswa atau 27% dan siklus 2 yang aktif 11 siswa atau 37%. siklus 3 siswa aktif  24 atau 80%.Kata kunci: kemampuan membaca dan memahami, prestasi belajar,teknik skimming-scanning
PENGEMBANGAN SOFTWARE BASIS DATA BIMBINGAN KONSELING Yuliannisa, Wulan; Hasyim, Adelina; Dahlan, Syarifuddin
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 2 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

The aims of research are : (1) to describe potency and condition BK software which has been used in saving data/ BK information, (2) to produce software database, (3) to evaluate degree of  effectiveness of software database usage. This research is developing research. Subjects of research are SMPN 19 Bandarlampung, SMPN 20 Bandarlampung, SMAN 13 Bandarlampung and SMAN 15 Bandarlampung. Result of reseacrh shown that (1) software database has potency in saving BK information service at SMP and SMA Bandarlampung, (2) to produce database product which can save BK information and this product which has been developed based on BK teacher’s needs in school, (3) had been used efective product  as information saving, it was shown that score average after product usage, that is 3,84 by very effective criteria.Tujuan penelitian ini adalah (1) mendeskripsikan potensi dan kondisi software BK yang telah digunakan dalam penyimpanan data/informasi BK, (2) menghasilkan software basis data, (3) menguji tingkat efektivitas penggunaan software basis data. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan.Tempat penelitian di SMPN 19 Bandarlampung, SMPN 20 Bandarlampung, SMAN 13 Bandarlampung dan SMAN 15 Bandarlampung. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) software basis data berpotensi sebagai penyimpanan informasi pelayanan BK di SMP dan SMA Kota Bandarlampung, (2) menghasilkan produk basis data yang dapat menyimpan informasi BK dan produk yang dikembangkan sudah disesuaikan dengan kebutuhan guru BK di sekolah, (3) produk efektif digunakan sebagai penyimpanan informasi hal ini ditunjukkan dengan rata-rata skor setelah penggunaan produk yaitu 3,84 dengan kriteria sangat efektif.Kata kunci: bimbingan konseling, pengembangan, software basis data
PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE MATERI PERTIDAKSAMAAN LINIER DUA VARIABEL Lutfi, Erinal; Herpratiwi, Herpratiwi; Djalil, Arnelis
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This research aimed to: (1) describe school’s potency and condition, (2) produce syntax of learning cycle model and student worksheet (LKS), (3) analyze the effectiveness of learning cycle model usage and students worksheet. Subject of research are student of SMKN 1 Bandar Lampung, SMKN 3 Bandar Lampung, SMKN 4 Bandar Lampung. Result of research are: (1) schools’ potency and condition supported to develop learning model, (2) to produce syntax of learning cycle  model which consists of seven stages, they are (a) elicit, (b) engage, (c) explore, (d) explain, (e) elaborate, (f) evaluate, (g) extend which supported by students worksheet. (3) effective product was used as a learning model because z score 0,46 was lower than z table 0,64.Penelitian  ini  mempunyai  tujuan: (1) mendeskripsikan potensi dan kondisi sekolah, (2) menghasilkan sintak pembelajaran model  Learning Cycle  serta LKS, (3) menganalisis tingkat efektivitas penggunaan model pembelajaran Learning Cycle serta LKS.Tempat penelitian di SMKN1 Bandar Lampung, SMKN 3 Bandar Lampung, SMKN 4 Bandar Lampung. Hasil  dari  penelitian  ini  adalah : (1) kondisi dan potensi sekolah mendukung untuk pengembangan model pembelajaran, (2) menghasilkan sintak pembelajaran model Learning Cycle yang terdiri dari tujuh tahap, yaitu (a) elicit, (b) engage, (c) explore, (d) explain, (e) elaborate, (f) evaluate, (g) extend serta didukung LKS. (3) produk efektif digunakan sebagai model pembelajaran karena nilai z skor adalah 0,46 lebih kecil dari z tabel sebesar 0,64.Kata kunci : learning cycle, materi pertidaksamaan, model pembelajaran 
PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS NARRATIVE MELALUI PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING Mutiara, Lizsia Devi; Yufrizal, Herry; Herpratiwi, Herpratiwi
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 2 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This objectives of this research are to analyze (1) the compilation of lesson plan fo English lesson in narrative writing using Contextual Teaching and Learning (CTL) approach, (2) the implementation of English lesson in narrative writing with CTL approach, (3) evaluation of English lesson in narrative writing with CTL approach, and (4) the improving of narrative writing ability of XI grade SMA Al-Kautsar Bandar Lampung through CTL approach.The research method used was classrom action research. The object of the research is the students of class XI A3 and XI A4 2011-2012 school year. This action research lasted in 3 cycles.Kata kunci: menulis teks narrative, CTL
EVALUASI PEMBELAJARAN IPA BERBASIS PENDIDIKAN KARAKTER Purnamasari, Julia; Herpratiwi, Herpratiwi; Kandar, Supomo
Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 5 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Publisher : Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.039 KB)

Abstract

This research aims to obtain the achievement of planning, implementation and evaluation of learning in Junior High School of Alam Lampung. It used goal oriented models (goal oriented evaluation) approach. The data was analized descriptive quantitatively. Data was collected through documentation, observation, and questionnaires.Tujuan penelitian untuk melihat ketercapaian proses perencanaan, pelaksanaan dan evaluasi pembelajaran berbasis pendidikan karakter kelas VIII yang terjadi di SMP Alam Lampung.Pendekatan penelitian adalah pendekatan evaluatif berorientasi tujuan (goal oriented evaluation). Analisis data adalah analisis deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui angket, observasi dan studi dokumentasi.Kata kunci : evaluasi, pendidikan karakter, pembelajaran IPA

Page 1 of 27 | Total Record : 267


Filter by Year

2013 2018


Filter By Issues
All Issue Vol 6, No 1 (2018): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 5, No 2 (2017): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 4, No 2 (2016): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 4, No 1 (2016): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 3, No 5 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 3, No 4 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 3, No 3 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 3, No 2 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 5 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 3 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 2 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 2, No 1 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 8 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 7 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 6 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 5 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 4 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 3 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 2 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan Vol 1, No 1 (2013): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan More Issue