cover
Filter by Year
Bianglala Informatika
Articles
61
Articles
‚Äč
PERANCANGAN SISTEM INFORMASI ADMINISTRASI TAMU HOTEL DENGAN MENGGUNAKAN METODE WATERFALL (Studi kasus pada Hotel Ganesha Purworejo)

Noor Hasan, Nani Purwati

Bianglala Informatika 2015: Accepted Paper
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (149.112 KB)

Abstract

Perancangan Sistem Informasi Administrasi Tamu Hotel dengan menggunakan Metode Waterfall (Studi kasus pada Hotel Ganesha Purworejo)

Analisis Dan Perancangan Sistem Informasi Stok Obat Pada Apotek Arjowinangun

Hanik Mujiati - Universitas Surakarta

Bianglala Informatika 2015: Accepted Paper
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (195.448 KB)

Abstract

Abstract: During this system in pharmacy stock drug Arjowinangun. Still using conventional methods. That means that it is less efficient in stock drugs, as be noted in the book, but it is still take a long time in report generation. The scope of the problem in this study is how to build information systems in pharmacy stock drug Arjowinangun. The purpose this study is to produce design information on pharmacy drus stock Arjowinangun. The method used in making this drug stock information system is a method observasi, method of interviewing and literary study. While the development of a conceptual information system is a system analysis and system design. Keyword: Analysis and Design of Information Systems Pharmacy Arjowinangun In Stock Drug.   Abstrak: Selama ini sistem stok obat pada Apotek Arjowinangun masih menggunakan sistem konvensional. Cara tersebut di rasa kurang efektif dalam menyediakan obat, seperti mencatat dalam buku. Hal tersebut membutuhkan waktu yang cukup lama dalam pembuatan laporan. Ruang lingkup permasalahan penelitian ini adalah bagaimana membangun sistem informasi stok obat pada Apotek Arjowinangun. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menghasilkan perancangan sistem informasi stok obat pada Apotek Arjowinangun. Metode yang digunakan dalam pembuatan sistem informasi stok obat ini adalah metode observasi, metode interview dan studi pustaka. Sedangkan pengembangan sistem informasi secara konseptual adalah analisis sistem dan perancangan sistem. Kata kunci: Analisis dan Perancangan Sistem Informasi Stok Obat Pada Apotek Arjowinangun.

Sistem Penunjang Keputusan Penentuan Topik Tugas Akhir Mahasiswa Program Studi Manajemen Informatika (Studi Kasus :Politeknik Muarateweh)

Rizar Romiyadi - STMIK Banjarbaru ( STMIK Banjarbaru )

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (323.783 KB)

Abstract

Abstract - The final task is one of the factors that determine whether someone students can complete the course load that must be taken or not. Beside that, the final project is a graduation requirement that must be completed on time. The final project is a means of proving the ability of students to solve problems scientifically according to the discipline of science. Using Decision Support System for decision support students final determination of the topics is a requirement which the decision support system (DSS) can be expected to result in decisions that are more accurate and precise. Method of Elimination and Choice Translating Reality (ELECTRE) is fuzzy to support decision making. This research applies ELECTRE method for the determination of final project topic student of informatics system for the determination process in need of decision support systems thesis topic selection mahasiswa.Penggunaan determination method of this method in order to process the data of students who will be determined in accordance eventually tasks and assessment criteria then do the process of determining the prospective student thesis topic worthy and right of the number of students who enroll. Besides that this study is to develop a decision support system that will give an output in the form of priority to be considered part of deciding the topic of students final assignment of appropriate and feasible and appropriate for students.Key word : Electre, FMADM, decision support systems , decision determining topics final project  Abstrak – Tugas akhir adalah salah satu faktor yang menentukan apakah seseorang mahasiswa bisa  menyelesaikan beban mata kuliah yang harus diambilnya atau tidak. Selain  itu pula tugas akhir merupakan syarat kelulusan mahasiswa  yang mesti diselesaikannya tepat waktu. Tugas akhir merupakan sarana pembuktian kemampuan mahasiswa dalam menyelesaikan masalah secara ilmiah sesuai dengan disiplin ilmunya. Menggunakan Sistem Pendukung Keputusan untuk penunjang keputusan penentuan topik tugas akhir mahasiswa merupakan kebutuhan  dimana sistem pendukung keputusan (SPK) dapat digunakan diharapkan  menghasilkan keputusan yang lebih akurat dan tepat. Metode Elimination and Choice Translating Reality (ELECTRE) adalah metode fuzzy untuk mendukung pengambilan keputusan. Penelitian ini menerapkan metode ELECTRE untuk proses penentuan topik tugas akhir mahasiswa program studi sistem  informatika untuk proses penentuan itu  di perlukan  sistem pendukung keputusan seleksi penentuan topik tugas akhir  mahasiswa.Penggunaan metoda Metode ini agar dapat  mengolah data mahasiswa yang akan ditentukan tugas akhirnya sesuai kriteria penilaian dan kemudian dilakukan proses menentukan calon topik tugas akhir mahasiswa yang layak dan tepat dari banyaknya mahasiswa yang mendaftar. Selain itu pula penelitian ini untuk membangun suatu sistem penunjang keputusan yang akan memberikan  output berupa proritas yang dapat menjadi pertimbangan bagian penentu  topik tugas akhir mahasiswa yang sesuai dan layak serta tepat bagi mahasiswa. Kata kunci : Electre, FMADM, sistem penunjang keputusan, tugas akhir mahasiswa

Penggunaan Qr Code Sarana Penyampaian Promosi Dan Informasi Kebun Binatang Berbasis Android

Adiguna Wijaya - STMIK Nusa Mandiri Jakarta, A. Gunawan - AMIK BSI Sukabumi

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1247.062 KB)

Abstract

Abstract - Use Of QR Code Submission Facility Promotions And Informations On Zoo Based Android. The QR (Quick Response) code is a two-dimensional barcode developed by the Japanese company Denso-Wave in 1994, and was approved as an ISO International Standard and Chinese National Standard in 2000. Biodiversity, the most fascinating aspect of biology, includes variability among living organisms from all sources including interalia, terrestrial, marine and other aquatic ecosystems and the ecological complexes of which they are part it includes diversity within species and ecosystem. The purpose of writing this paper is to understand the types of biodiversity and to conserve biodiversity to visitors. The method used in writing this paper with reference to study literature and journals, authors are looking for materials via the internet. Management of the zoo require visitors for the survival and progress of the management of the zoo, for the promotion and dissemination of information becomes important. In this digital age of information can be easily accessed by facilities which the number of smartphone users continues to grow each year, and could be a captive market for the zoo. The zoo has not utilize media technology to the needs management of information facilities and promotion. Use of QR code application makes it easy for visitors to the zoo because of access to information and the promotion of far more effective and flexible for visitors, because it no longer need to access several times to get information and promotions. With the application of QR code management of zoo can harness and use as a medium of information and media promotions for visitors the zoo. QR code application that for used submission facilities promotion and information at the zoo is ZXing Library. Key Word : QR code, Promotions, Informations, Zoo, Smartphone Android   Abstrak - QR (Quick Response) kode adalah dua dimensi barcode yang dikembangkan oleh perusahaan Jepang Denso-Wave di tahun 1994, dan telah disetujui sebagai standar internasional ISO dan Standar Nasional Cina pada tahun 2000. Keanekaragaman hayati, aspek yang paling menarik dari biologi, termasuk variabilitas antara organisme hidup dari semua sumber termasuk interalia, darat, laut dan ekosistem air dan ekologi kompleks, itu termasuk keanekaragaman dalam spesies dan ekosistem. Tujuan penulisan skripsi ini adalah untuk memahami jenis – jenis keanekaragaman hayati dan untuk melestarikan keanekaragaman hayati kepada pengunjung. Metode yang digunakan dalam penulisan skripsi ini dengan melakukan studi pustaka dan referensi jurnal, penulis mencari bahan – bahan melalui internet. Pengelola kebun binatang memerlukan pengunjung untuk kelangsungan dan kemajuan pengelolaan kebun binatang, untuk itu promosi dan penyebarluasan informasi menjadi hal yang penting. Di era digital ini informasi dapat mudah dijangkau oleh sarana smartphone yang jumlah penggunanya setiap tahun terus bertambah, dan bisa menjadi captive market untuk pengelola kebun binatang. Kebun binatang belum memanfaatkan media teknologi untuk kebutuhan pengelolaan sarana informasi dan promosi. Penggunaan aplikasi QR code ini memberikan kemudahan bagi pengunjung kebun binatang karena akses informasi dan promosi jauh lebih efektif dan fleksibel bagi pengunjung, karena tidak perlu lagi akses beberapa kali untuk mendapatkan informasi dan promosi. Dengan adanya aplikasi QR code pengelola kebun binatang dapat memanfaatkan dan menggunakan sebagai media informasi dan media promosi kepada pengunjung kebun binatang. Aplikasi QR code yang digunakan untuk sarana penyampaian promosi dan Informasi di kebun binatang adalah Zxing Library. Kata Kunci : QR code, Promosi, Informasi, Binatang, Smartphone Android

Perancangan Arsitektur Sistem Pengelolaan Kegiatan Penelitian dan Pengabdian Masyarakat pada STMIK Banjarbaru Menggunakan Kerangka Kerja TOGAF

Setyo Wahyu Saputro - STMIK Banjarbaru

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (416.389 KB)

Abstract

Abstract - Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer (STMIK) is one higher education institution in Indoenesia which runs Tri Darma Higher Education as the cornerstone of the implementation of educational activities that must be done for each of the lecturers, especially lecturers in STMIK Banjarbaru. STMIK Banjarbaru has a special unit that manages the activities of Tri Dharma College, especially in research activities and community service (P3M), namely the Pusat Penelitian Pengembangan dan Pengabdian pada Masyarakat (Puslitbang dan P2M) in charge of managing the activities P3M in STMIK Banjarbaru. The results of the research faculty and students will be published in journals: the Journal of Information Technology and Information Systems (Jutisi) and Progressive Journal. A total of 5 for the second edition of the journal, published annually, and the Research Center for P2M STMIK Banjarbaru need to have a system that is used to manage P3M activities including managing the publication of research results. Actually Puslitbang dan P2M STMIK Banjarbaru already using Open Journal Systems (OJS) as an application for managing and publication of research results, but since OJS merely manage the publication of research results lecturer in STMIK Banjarbaru. Puslitbang and P2M STMIK in performing its duties and functions do not use information systems, particularly in managing P3M, this causes difficulties in registration activities, management and reporting activities P3M. So in this research will be the design of Research and Development System on STMIK Banjarbaru use patterns Enterprise Architecture by utilizing a framework TOGAF to conduct a needs analysis internally using Value Chain as a component of architectural design vision in the framework TOGAF for achieving the vision Puslitbang and P2M STMIK Banjarbaru manage activities P3M in STMIK Banjarbaru, information systems design and architecture in accordance with the needs and become a basis for making a blue print that can be used as the basis for system development. Keywords: Enterprise Architecture, framework, TOGAF, Value Chain   Abstrak – Sekolah Tinggi Manajemen Informatika dan Komputer (STMIK) Banjarbaru merupakan salah satu institusi pendidikan tinggi di Indoenesia yang menjalankan Tri Darma Perguruan Tinggi sebagai landasan penyelenggaraan kegiatan pendidikan yang wajib dilakukan bagi setiap dosen khususnya dosen di STMIK Banjarbaru. STMIK Banjarbaru memiliki unit kerja khusus yang mengelola kegiatan Tri Darma Perguruan Tinggi khususnya pada kegiatan penelitian dan pengabdian pada masyarakat (P3M) yaitu Pusat Penelitian Pengembangan dan Pengabdian pada Masyarakat (Puslitbang dan P2M) yang bertugas mengelola kegiatan P3M di STMIK Banjarbaru. Hasil penelitian dosen dan mahasiswa akan dipublikasi dalam bentuk jurnal yaitu Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi (Jutisi) dan Jurnal Progresif. Sebanyak 5 edisi untuk 2 jurnal yang diterbitkan per tahunnya, Puslitbang dan P2M STMIK Banjarbaru perlu memiliki sebuah sistem yang digunakan untuk mengelola kegiatan P3M termasuk di dalamnya mengelola publikasi hasil penelitian. Sebenarnya Puslitbang dan P2M STMIK Banjarbaru sudah menggunakan Open Journal System (OJS) sebagai aplikasi untuk mengelola dan publikasi hasil penelitian, namun sejak OJS hanya sebatas mengelola publikasi hasil penelitian dosen di STMIK Banjarbaru. Puslitbang dan P2M STMIK dalam melakukan tugas dan fungsinya belum menggunakan sistem informasi, khususnya dalam mengelola kegiatan P3M, ini menyebabkan adanya kesulitan dalam kegiatan pencatatan, pengelolaan dan pembuatan laporan kegiatan P3M. Sehingga peneliti akan melakukan perancangan Sistem Pengelolaan Kegiatan Penelitian dan Pengabdian  STMIK Banjarbaru menggunakan pola Enterprise Architecture dengan memanfaatkan sebuah kerangka kerja TOGAF dengan melakukan analisis kebutuhan internal  menggunakan Value Chain sebagai komponen perancangan arsitektur visi pada kerangka kerja TOGAF untuk mencapai visi Puslitbang dan P2M STMIK Banjarbaru dalam mengelola kegiatan P3M di STMIK Banjarbaru, merancang sistem informasi dan arsitekturnya sesuai dengan kebutuhan dan menjadi dasar pembuatan blue print yang dapat digunakan sebagai dasar pengembangan sistem. Kata kunci:  Enterprise Architecture, kerangka kerja, TOGAF, Value Chain

Perancangan Aplikasi Penjadwalan Mata Kuliah (Studi Kasus : STMIK Provisi Semarang)

Rudy Hartadi, Arief Hidayat, Victor G Utomo - STMIK Provisi Semarang

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (910.571 KB)

Abstract

ABSTRAKSI - Jadwal mata kuliah adalah salah satu komponen penting dalam suksesnya pelaksanaan kegiatan belajar mengajar di perguruan tinggi, karena semua kegiatan dosen dan mahasiswa bergantung pada jadwal yang ada, sehingga jadwal harus disusun dengan benar pada awal semester. Penyusunan jadwal mata kuliah dengan cara manual menggunakan aplikasi spreadsheet, seperti yang dilakukan di STMIK ProVisi, membutuhkan ketelitian yang tinggi, karena harus memperhatikan kendala-kendala dalam penjadwalan (ruangan, dosen, kelompok mahasiswa, hari, dan waktu) agar tidak saling bertumbukan. Permasalahan dalam penyusunan jadwal dapat diselesaikan menggunakan aplikasi penjadwalan mata kuliah yang mampu membangkitkan jadwal secara otomatis menggunakan algoritma genetik serta menggunakan metode pengeditan jadwal tarik-lepas (drag and drop) melalui GUI (Graphical User Interface). Aplikasi penjadwalan yang dihasilkan dalam penelitian telah berhasil diuji coba untuk menjadwalkan mata kuliah pada program studi Teknik Informatika dan Sistem Informasi STMIK ProVisi Semarang. Kata Kunci: Algoritma Genetik, Drag and Drop, Penjadwalan Mata Kuliah.   ABSTRACT - Schedule of courses is one important component in the successful implementation of teaching and learning in higher education, because all the activities of lecturers and students rely on the existing schedule, so the schedule should be drawn up correctly at the start of the semester. Course scheduling by hand using a spreadsheet application, such as is done in STMIK ProVisi, requiring high accuracy, because it must consider the scheduling constraints (room, lecturer, student groups, day, and time) in order not to collide with each other. Problems in scheduling can be solved using the course scheduling application that is able to automatically generate schedules using genetic algorithms and editing schedule using drag and drop  method through the GUI (Graphical User Interface). The resulting scheduling applications in the study had been successfully tested to schedule courses in the department of Informatics Engineering and Information Systems STMIK ProVisi Semarang. Keywords:Genetic algorithms, Drag and Drop, Course Scheduling.

Kajian Pengaruh Penggunaan Social Network Sites Dalam Mendukung E-Learning Terhadap Motivasi Belajar Siswa

Eva Argarini Pratama - AMIK BSI Purwokerto

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (438.088 KB)

Abstract

Abstract – The social networking site is one of the technological facilities available today, where every day is used / accessed by the thousands and even millions of internet users around the world. This now many social networking sites are also used as e-learning. Some of the advantages of e-learning for e-learning is able to provide flexibility, speed, and interactive visualization through the various advantages of each media one of which is a social networking site. See the advantages of social networking sites and e-learning and the benefits that can be gained not cover the shortage of e-learning, view it then carried out this study to analyze how much influence the use of social network sites as a medium of e-learning on the students motivation , From the results of this analysis showed that No significant effect on the use of social networking sites (socialnetwork sites) against a media e-learning on student motivation, but it is also evident that the diversity of gender, age, and the name of the site that diguanakan, influential on consumer motivation. KataKunci:Social Network Sites, E-learning, Motivasi Belajar  

Sistem Pendukung Keputusan Untuk Seleksi Calon Ketua Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) STMIK Banjarbaru Dengan Metode Weighted Product (WP)

Muhammad Arsyad - STMIK Banjarbaru

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (490.47 KB)

Abstract

ABSTRACT – Decision Support System (DSS) as a computer-based system that helps in the process of adaptive decision making, interactive, flexible, specifically developed to support the solution of problems which are not structured management to improve the quality of decision making. One was for the selection of candidates for the chairman BEM STMIK Banjarbaru that during this selection process is done by voting between the executive committee just so less objective assessment. So to solve the problem of this research using the method of Weighted Product (WP) for the selection of candidates for the chairman BEM STMIK Banjarbaru to help the decision making process. Criteria used for selection is the Frequency Following BLT (Basic Leadership Training), achievement (GPA), Vision and Mission, Non Academic Achievement and Early Support. With the result, Decision Support System for Selection of the Chairman of the Student Executive (BEM) STMIK Banjarbaru can assist in assessment in accordance with the criteria that have been determined, with evidence of MHS 8 being the most be counted chairman BEM STMIK Banjarbaru so that the assessment of candidates for chairman BEM STMIK Banjarbaru more objective. From the CMS using the method of Weighted Product (WP) got four candidates for the chairman BEM STMIK Banjarbaru, sorted by value vector V biggest are: MHS 8 with a value of V8 = 0.069653, MHS 11 with a value V11 = 0.067942, MHS 16 with V16 value = 0.061075 and MHS 13 with a value V13 = 0.059585. Keyword : DSS, Weighted Product (WP   INTISARI - Sistem Pendukung Keputusan (SPK) sebagai sebuah sistem berbasis komputer yang membantu dalam proses pengambilan keputusan.yang adaptif, interaktif, fleksibel, yang secara khusus dikembangkan untuk mendukung solusi dari pemasalahan manajemen yang tidak terstruktur untuk meningkatkan kualitas pengambilan keputusan. Salah satunya untuk sleleksi calon ketua BEM STMIK Banjarbaru yang selama ini proses penyeleksian dilakukan dengan cara voting antara panitia pelaksana saja sehingga penilaian kurang objektif. Maka untuk memecahkan masalah tersebut penelitian ini menggunakan metode Weighted Product (WP) untuk seleksi calon ketua BEM STMIK Banjarbaru untuk  membantu proses pengambilan keputusan. Kriteria yang digunakan untuk seleksi adalah Frekuensi Mengikuti LDK (Latihan Dasar Kepemimpinan), Prestasi (IPK), Visi dan Misi, Prestasi Non Akademik dan Dukungan Awal. Dengan hasil, Sistem Pendukung Keputusan Untuk Seleksi Calon Ketua Badan Eksekutif Mahasiswa (BEM) STMIK Banjarbaru dapat membantu dalam melakukan penilaian sesuai dengan kriteria yang sudah ditentukan. Metode Weighted Product (WP) pada penelitian ini dapat menyelesaikan dua masalah yang ada yaitu  MHS 8 dan MHS 13 yang  seharusnya  diperioritaskan menjadi calon ketua BEM STMIK Banjarbaru. Setelah diproses menggunakan aplikasi yang menerapkan metode WP terbukti MHS 8 dan MHS 13  diperioritaskan menjadi calon ketua BEM STMIK Banjarbaru sehingga penilaian terhadap calon ketua BEM STMIK Banjarbaru lebih objektif. Dari proses SPK yang menggunakan metode Weighted Product (WP) didapatkan 4 kandidat calon ketua BEM STMIK Banjarbaru yang telah diurutkan berdasarkan nilai vector V terbesar adalah : MHS 8 dengan nilai V8 = 0.069653, MHS 11 dengan nilai V11 = 0.067942, MHS 16 dengan nilai V16 = 0.061075 dan MHS 13 dengan nilai V13 = 0.059585. Kata Kunci : BEM, SPPK

Perencanaan Strategi Sistem Informasi Dalam Meningkatkan Daya Saing Sekolah Pada SMK Komputer Mandiri Banjarbaru

Panca Anitasari WH - STMIK Banjarbaru

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (224.122 KB)

Abstract

Abstract – Vocational secondary school is one of the formal education that produces graduates labor ready students for stakeholders in the field of management, technology and communication. Currently SMK Komputer Mandiri felt the need to hold a good improvement of the quality of human resources who are less skilled in utilizing technology in the process of learning, technology, as well as supporting facilities information system used still less updates. In the face of the development of the systems and information technology to improve the quality of graduates and face global competition, then needed a strategic planning for the development of systems, technology and information management from the school itself. Strategic planning of information systems to improve the quality of graduates and face global competition is carried out by a factor of Five and Force Valuechain Porter. The results of the strategic planning information system showing the upcoming information systems strategic planning using the MCFarlans portfolio. Key words: information system Strategy Planning, Vocational high school, Value chain, Porter Five Force, Mc Farlan   Abstrak – Sekolah Menengah Kejuruan merupakan salah satu pendidikan formal yang menghasilkan lulusan tenaga kerja siap didik untuk para stakeholder dibidang manajemen, teknologi dan komunikasi. Saat ini SMK Komputer Mandiri merasa perlu mengadakan perbaikan baik dari kualitas SDM yang kurang terampil dalam memanfaatkan teknologi dalam proses belajarnya, fasilitas penunjang teknologi, maupun sistem informasi yang digunakan masih kurang update. Dalam menghadapi perkembangan sistem dan teknologi informasi untuk meningkatkan kualitas lulusan dan menghadapi persaingan global, maka diperlukan suatu perencanaan strategis untuk pengembangan sistem, teknologi dan manajemen informasi dari sekolah itu sendiri. Perencanaan strategis sistem informasi untuk meningkatkan kualitas lulusan dan menghadapi persaingan global dilakukan dengan Valuechain dan Five Force Faktor Porter. Hasil Perencanaan Strategis Sistem Informasi menampilkan perencanaan strategis sistem informasi mendatang dengan menggunakan portofolio MCFarlan. Kata kunci:  Perencanaan Strategi Sistem Informasi, Sekolah Menengah Kejuruan, Value chain, Five Force Porter, Mc Farlan

Perencanaan Strategis Sistem Informasi Bank Sampah Masyarakat Banjarbaru

Muslihuddin - STMIK Banjarbaru

Bianglala Informatika ##issue.vol## 4, ##issue.no## 1 (2016): Bianglala Maret 2016
Publisher : BSI

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (234.879 KB)

Abstract

Abstract - Recycling Bank of Masyarakat Banjarbaru stands as a form of community participation Banjarbaru to provide active solutions to the problems of waste in Banjarbaru. Trash will bring disastrous consequences for public health if they are not insurmountable. Currently the volume of waste per day society Banjarbaru reach 100 tons or 3,000 tons in a month. Handling waste is considered very important and serious. Recycling Bank of Masyarakat Banjarbaru does not currently have a good strategic planning in running waste management, so want to make a breakthrough in order to reduce waste problems. The purpose of this research is to create a strategic planning system in the internal and external environment Recycling Bank of Masyarakat Banjarbaru with value chain analysis of the internal environment and force Five factors to an external environment. After analysis and strategic planning of information systems in the Recycling Bank of Masyarakat Banjarbaru, then the analysis results internally using the value chain, Recycling Bank of Masyarakat Banjarbaru require some system information is the information system services Waste Mobile Community, Information Systems Services Sales scum and Systems Waste. Keywords : information systems, recycling  bank , value chain , the portfolio McFarlan   Abstraksi - Bank sampah Masyarakat Banjarbaru berdiri sebagai bentuk partisipasi masyarakat Banjarbaru untuk memberikan solusi aktif terhadap permasalahan sampah di Kota Banjarbaru. Sampah akan membawa dampak yang sangat buruk bagi kesehatan masyarakat apabila tidak dapat ditanggulangi. Saat ini volume sampah masyarakat di Banjarbaru perharinya mencapai 100 ton atau 3.000 ton dalam perbulan. Penanganan sampah dianggap sangat penting dan serius. Bank Sampah Masyarakat banjarbaru saat ini belum memiliki perencanaan strategis yang baik dalam menjalankan pengelolaan sampah, sehingga ingin melakukan suatu terobosan agar dapat mengurangi permasalahan sampah. Tujuan dari penelitian ini adalah membuat perencanaan strategis sistem di lingkungan internal dan eksternal  Bank Sampah Masyarakat Banjarbaru dengan analisis value chain untuk lingkungan internal dan Five force factors untuk lingkungan ekternal. Setelah dilakukan analisis dan perencanaan strategis sistem informasi pada Bank Sampah Masyarakat Banjarbaru, maka hasil analisi internal menggunakan value chain, Bank Sampah Masyarakat Banjarbaru memerlukan beberapa sistem informasi yaitu sistem informasi layanan  Sampah Masyarakat Keliling, Sistem Informasi  Layanan penjualan  Sampah Masyarakat dan Sistem Informasi Pengadaan  Sampah Masyarakat. Kata kunci: sistem informasi, bank sampah, value chain, portofolio MCFarlan