JOURNAL OF AL-ADZKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU MADRASAH IBTIDAIYAH
ISSN : 20889801     EISSN : 2597937X
Journal Al Adzka Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah have a number p-ISSN: 2088-9801 and e-ISSN:2597-937X Al-Adzka is a Journal that published scientific study of research results on primary education which contributes to the understanding, development of theories and concepts of elementary education, as well as its application to the education of madrasah Ibtidaiyah in Indonesia. Journal of Al-Adzka check plagiarisme Quetext.
Articles 54 Documents
PENINGKATAN HASIL BELAJAR DAN MOTIVASI SISWA SD MELALUI PENGGUNAAN VIDEO COMPACT DISC (VCD) PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Salmah, Syarifah ( Fakultas Tarbiyah dan Keguruan )

Al Adzka Vol 1, No 2 (2011)
Publisher : Al Adzka

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Perkembangan teknologi komputer yang pesat memungkinkan produk program komputer dapat digunakan sebagai media pembelajaran, salah satunya adalah VCD pembelajaran. VCD dapat dijadikan media pembelajaran sehingga menjadi lebih nyata dan lebih mudah dipahami. Penggunaan media ini dapat membawa siswa lebih aktif dan termotivasi dalam proses pembelajarannya, sehingga hasil belajarnya pun akan meningkat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran IPS dengan menggunakan media VCD dalam upaya peningkatan hasil belajar dan motivasi belajar siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan tes tertulis, angket, observasi, wawancara. Analisis yang digunakan adalah kuantitatif dengan menggunakan metode penelitian eksperimen, yaitu pre-experimental one-group pretest-postest design. Kesimpulan yang diperoleh adalah bahwa dengan menggunakan media VCD dapat meningkatkan hasil belajar dan motivasi siswa.  Kata kunci: Peningkatan Hasil Belajar, Motivasi, Media VCD IPS

Model Persamaan Struktural Pengaruh Motivasi, Kapabilitas dan Lingkungan Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Tahun Pertama Program Studi S1 Matematika FMIPA-IPB

Amin Paris, Muhammad

Al Adzka Vol 2, No 2 (2012)
Publisher : Al Adzka

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Perguruan Tinggi merupakan jantung pendidikan formal yang berperan untuk melaksanakan kegiatan pendidikan/pengajaran, penelitian dan pengabdian masyarakat. serta menyiapkan mahasiswa untuk berpikir secara ilmiah, sehingga dapat menghasilkan tenaga-tenaga yang berkualitas atau berprestasi, sesuai dengan bidangnya guna memenuhi tuntutan pembangunan, yang terus berkembang seirama dengan perkembangan ilmu pengetahuan dan teknologi. Oleh karena itu, perlu kiranya kita mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa tersebut. Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar mahasiswa diantaranya faktor motivasi, faktor kapabilitas dan faktor lingkungan. Salah satu metode analisis yang dapat digunakan untuk menganalisis hubungan kausal dalam pendidikan seperti dibahas di atas adalah Model Persamaan Struktural (MPS) atau Structural Equation Modeling (SEM) dan menunjukkan bahwa bahwa motivasi, kapabilitas dan lingkungan berpengaruh nyata terhadap prestasi belajar mahasiswa.Kata kunci : SEM, ULS, Motivasi, Kapabilitas, Lingkungan, Prestasi

MENINGKATKAN PRESTASI AKADEMIK MATA KULIAH MATERI FIQH MELALUI STRATEGI KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA MAHASISWA FAKULTAS TARBIYAH JURUSAN PGMI TAHUN 2013/2014

Husaini, Rusdiana Husaini ( IAIN Antasari )

Al Adzka Vol 3, No 1 (2014)
Publisher : Al Adzka

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Metode perkuliahan yang di terapkan dosen-dosen kurang bervariasi dan sering menggunakan metodediskusi dan seminar, hal ini dapat dianggap menjadi penyebab rendahnya prestasi dan aktivitasmahasiswa dalam pembelajaran, khususnya pada mata kuliah Fiqh MI di jurusan PGMI. PenelitianTindakan Kelas ini dilakukan adalah untuk meningkatkan prestasi akademik dan aktivitas mahasiswaFakultas Tarbiyah jurusan PGMI pada mata kuliah materi fiqh MI. Hipotesis tindakan dalampenelitian tindakan kelas ini adalah : Dengan melalului strategi kooperatif tipe jigsaw dapatmeningkatkan prestasi akademik dan aktivitas mahasiswa pada pembelajaran fiqh M.I. Penelitiantindakan kelas ini dilakukan terhadap mahasiswa jurusan PGMI semester V tahun akademik2013/2014, sebanyak 35 orang . Penelitian ini dilakukan sebanyak 3 siklus, setiap siklus satu kalipertemuan.Teknik pengumpulan data dilakukan dengan observasi, wawancara dan tes hasil belajar.Temuan penelitian ini adalah Penerapan strategi kooperatif tipe jigsaw mahasiswa jurusan PGMIsemester V Fakultas Tarbiyah IAIN Antasari Banjarmasin tahun akademik 2013/2014 pada matakuliah materi fiqh MI dinyatakan berhasil dengan hasil aktifitas dosen dan mahasiswa diakhir siklusyakni Baik sekali. Penerapan strategi kooperatif tipe jigsaw dapat meningkatkan prestasi belajarmahasiswa di jurusan PGMI semester V Fakultas Tarbiyah IAIN Antasari Banjarmasin tahunakademik 2013/2014 pada mata kuliah materi Fiqh MI. Ada tiga faktor yang mempengaruhipenerapan strategi pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada mata kuliah materi Fiqh MI semester VFakultas Tarbiyah IAIN Antasari Banjarmasin tahun akademik 2013/2014 yaitu: 1) Kegiatan dosendalam pembelajaran berlangsung baik dan meningkat setiap siklus. 2) aktivitas mahasiswa lebih aktifdan antusias setiap pertemuan. 3) Hasil belajar mahasiswa yang meningkat setiap pertemuan dantelah mencapai Standar Ketuntasan Minimal yang telah ditetapkan.

PENINGKATAN HASIL BELAJAR DAN MOTIVASI SISWA SD MELALUI PENGGUNAAN VIDEO COMPACT DISC (VCD) PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL

Salma, Syarifah ( Fakultas Tarbiyah dan Keguruan )

Al Adzka Vol 2, No 2 (2012)
Publisher : Al Adzka

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Perkembangan teknologi komputer yang pesat memungkinkan produk program komputer dapat digunakan sebagai media pembelajaran, salah satunya adalah VCD pembelajaran. VCD dapat dijadikan media pembelajaran sehingga menjadi lebih nyata dan lebih mudah dipahami. Penggunaan media ini dapat membawa siswa lebih aktif dan termotivasi dalam proses pembelajarannya, sehingga hasil belajarnya pun akan meningkat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran IPS dengan menggunakan media VCD dalam upaya peningkatan hasil belajar dan motivasi belajar siswa. Pengumpulan data dilakukan dengan tes tertulis, angket, observasi, wawancara. Analisis yang digunakan adalah kuantitatif dengan menggunakan metode penelitian eksperimen, yaitu pre-experimental one-group pretest-postest design. Kesimpulan yang diperoleh adalah bahwa dengan menggunakan media VCD dapat meningkatkan hasil belajar dan motivasi siswa.  Kata kunci: Peningkatan Hasil Belajar, Motivasi, Media VCD IPS

UJIAN NASIONAL DALAM TINJAUAN KRITIS FILSAFAT PENDIDIKAN PRAGMATISME

Hadi, Sumasno ( Antasari State Institute for Islamic Studies Banjarmasin )

Al Adzka Vol 4, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Tulisan ini adalah sebuah kajian analitis terhadap aliran pemikiran filsafat pendidikan pragmatisme.Analisis tersebut digunakan untuk melakukan tinjauan kritis atas konsep dan pelaksanaan UjianNasional dalam sistem pendidikan di Indonesia. Jenis kajian ini adalah kajian pustaka denganmenggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Adapun metode analisis yang dipakai adalahhermeneutika dan interpreteasi sebagai metode yang menekankan pada perumusan makna. Hasilkajian ini menyatakan bahwa filsafat pendidikan pragmatisme adalah konsep pendidikan yangdidasarkan pada pengakuan akan perubahan, proses, relativitas dan rekonstruksi pengalaman pesertadidik sebagai manusia. Dalam tinjauan filsafat pendidikan pragmatisme, sistem Ujian Nasional perludikaji ulang sebab pelaksanaan Ujian Nasional tidak menjamin para peserta didik untuk menempatkanpengetahuannya dalam memecahkan permasalahan yang dihadapinya. Pendidikan pragmatisme jugamemandang evaluasi belajar bukan hanya diperoleh melalui sistem Ujian Nasional yang dominanmenilai aspek kognitif saja. Paradigma pendidikan pragmatisme melihat sistem Ujian Nasional kurangtepat untuk diterapakan dalam sistem evaluasi pendidikan di Indonesia karena hanya melibatkan sisiformalitas pendidikan belaka, tidak menyentuh hasil penilaian yang lebih bermakna sepertipengalaman dan keterampilan dalam memecahkan masalah.

MENINGKATKAN PRESTASI AKADEMIK MATA KULIAH MATERI FIQH MELALUI STRATEGI KOOPERATIF TIPE JIGSAW PADA MAHASISWA FAKULTAS TARBIYAH JURUSAN PGMI TAHUN 2013/2014

Husaini, Rusdiana ( Antasari State Institue for Islamic Studies Banjarmasin, South Borneo )

Al Adzka Vol 4, No 1 (2014)
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Lecture method is applied lecturers are less varied and often use the method of discussion and seminars, it can be considered to be the cause of poor performance and activity of students in learning, especially in subjects in primary Fiqh MI in the majors. Classroom Action Research is done to improve student academic achievement and activity in primary department at the Faculty of Tarbiyah fiqh MI subject matter. Hypothesis action in this classroom action research is: by implementing jigsaw cooperative strategies can increase academic achievement and student activities in learning fiqh MI Classroom. Action research was conducted on the fifth semester of university students majoring in primary education academic year 2013/2014, as many as 35 people. This research was conducted as many as three cycles, each cycle meeting.the techinics of data collection are done by observation, interview and test learning outcomes. The findings of this study is the application of cooperative strategies in primary jigsaw fifth semester student of the Tarbiyah Faculty IAIN Antasari Banjarmasin in the academic year 2013/2014 on the subject matter of fiqh MI declared a success by the results of the activities of faculty and students at the end of the cycle that is good once. The implementation strategy jigsaw cooperative learning can improve student achievement in the fifth semester in primary department Faculty of Tarbiyah IAIN Antasari Banjarmasin academic year 2013/2014 on the subject matter of Fiqh MI. There are three factors that affect the implementation of cooperative learning strategies on the course material jigsaw Fiqh MI for fifth semester Faculty of IAIN Tarbiyah Antasari Banjarmasin academic year 2013/2014, namely: 1) a lecturer in the learning activities went well and increases every cycle. 2) the activity is more active and enthusiastic student each meeting. 3) improved student learning outcomes of each meeting and has achieved Complete Standard Minimum set.

ANALISIS KECENDERUNGAN PENELITIAN SKRIPSI MAHASISWA PGMI SEBAGAI REVITALISASI BIDANG KEAHLIAN GURU MI (SUATU PENDEKATAN META-ANALISIS)

Hasanah, Mila ( Antasari State Institue for Islamic Studies Banjarmasin, South Borneo )

Al Adzka Vol 4, No 1 (2014)
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Students tend to have a dependence on thesis research issue that has been investigated earlier generation. This dependence if left unchecked will result in less mastered the skills to examine other research themes and less diverse issues of research and limited research themes so that students understand the difficulty of completing the thesis and the resulting increase in student study period. This study aims to identify, analyze and map the results of educational research student during the period of 5 years, from 2009 until July 2013. Study was conducted with the meta-analysis approach and a case study (case study research) with using the instrumental case study design. Based on analysis of student thesis research in primary, concluded: [1] thesis research issues of the most widely studied by students majoring in primary education during the period of 5 years, in terms of aspects: first; Both thesis research subjects; Aspects of the subject / Third thesis research material; Methods / type of study Fourth; Issues in education research thesis [2] thesis research issues that allows for further researched by the students of primary education in the coming period.

ETNOLINGUISTIK, SEBUAH KAJIAN ANTROPOLOGI MASYARAKAT BANJAR DI PASAR TERAPUNG LOK BAINTAN KABUPATEN BANJAR KALIMANTAN SELATAN

Mufidah, Nida ( Antasari State Institue for Islamic Studies Banjarmasin, South Borneo )

Al Adzka Vol 4, No 1 (2014)
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

This paper is a study antropolinguistic with behavioral problems speaking, the characteristics of linguistic and cultural representation in the language of a question to take a place at the Floating Market Lok Lok Baitan located Baintan River District village of Tabuk Banjar District, South Kalimantan. Floating Market is a traditional market held on a tidal river. The method used is the method entholinguistic, coupled with the techniques developed in other subject areas, such as: the development of pragmatics, conversation analysis, participatory observation, interviews and recording. Linguistic evidence found in this study with regard to terminology: (1) the floating markets, (2) boats and kelotok, (3) transaction, (4) the propriety of the transaction, and (5) form of address.

PELAKSANAAN KOKURIKULER MENTAL ARITMATIKA SEMPOA DI SDN LANDASAN ULIN BARAT 1 BANJARBARU

Rivilla, Sessi Rewetty ( Antasari State Institue for Islamic Studies Banjarmasin, South Borneo )

Al Adzka Vol 4, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

This study aims to determine the implementation of mental arithmetic abacus kokurikuler and knowing the subject matter of mathematics is supported kokurikuler abacus mental arithmetic in class I, II, III, and IV SDN Platform 1 Banjarbaru West Ulin.  The method used in this research is descriptive method of research suggests that planning kualitatif.Hasil kagiatan kokurikuler Abacus Mental Arithmetic in West Ulin SDN Platform 1 has not been fully realized in practice in the field, so that the activities kokurikuler Abacus Mental Arithmetic Kindergarten takes place only on the level and no yng more students eager to continue to the next level.  In general it can be said that the activities kokurikuler mental arithmetic in West Ulin SDN Platform 1 does not receive the attention and good control of the various parties seriously, either from school, UMC, board of teachers, instructors abacus, and parents / guardians of each student.

Peningkatan Kemampuan Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Guru MIN Amkoteng melalui Supervisi Akademik

Berkati, Berkati

Journal of Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Vol 8, No 1 (2018): Januari-Juni
Publisher : Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (292.563 KB) | DOI: 10.18592/aladzkapgmi.v8i1.2179

Abstract

The purpose of this study was to determine the increase in the ability of teachers in preparing Learning Implementation Plans (RPP) through academic supervision. This research is a school action research with steps: planning, implementation, observation, and reflection. This research is planned to consist of two cycles. This research was carried out at MIN Amkoteng Subdistrict Anjir Muara, Barito Kuala District, South Kalimantan Province. Quantitative data analysis was used to determine the increase in the value of the practice of making RPP by teachers based on the standards set by the Ministry of National Education. The results of the study show that the teacher's ability to prepare RPP can be improved by academic supervision; collaboration between teachers and Supervisors of Primary Schools can be well established and useful in fostering teachers to improve their abilities in preparing RPP; the complete document II of the Education Unit (KTSP) MIN Amkoteng curriculum is complete, in the form of RPP collection documents; and this academic supervision can be used as a model in the following years in terms of drafting RPP, and can be used as an example for other schools.