cover
Contact Name
Ketut Sudarma
Contact Email
jdm.unnes@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jdm.unnes@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Jurnal Dinamika Manajemen
ISSN : 20860668     EISSN : 23375434     DOI : -
Core Subject : Science,
Jurnal Dinamika Manajemen [p-ISSN: 2086-0668 | e-ISSN: 2337-5434] issued by the Department of Management, Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang, Indonesia, periodically (every 6 months) in March and September with the aim of disseminating information about the study of knowledge management in the form of conceptual studies and research results.
Arjuna Subject : -
Articles 18 Documents
Search results for , issue " Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)" : 18 Documents clear
MENINGKATKAH KUALITAS PELAYANAN JASA PENERBANGAN INDONESIA PASKA INSIDEN KECELAKAAN PESAWAT TERBANG ? Yulianto, Arief
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (385.605 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2442

Abstract

Penelitian ini bertujuan menilai kualitas pelayanan industri penerbangan menggunakan model ServQual dan menguji tingkat kepentingan kelima dimensi kualitas pelayanan. Sampel yang digunakan sebanyak 110 responden dari penerbangan domestik dan internasional untuk menilai gap kualitas pelayanan yang diharapkan dan yang diterima. Hasil penelitian menunjukkan empat faktor yang diharapkankan konsumen adalah kelengkapan fasilitas dari agen resmi, perlunya penjelasan penumpang kondisi kelayakan terbang, informasi mengenai waktu check-in, jaminan mendapatkan seat bagi yang telah booking. Lebih lanjut, kepuasan konsumen dan kemauan konsumen untuk merekomendasikan perusahaan penerbangan sangat tergantung dari efisiensi pelayanan. Perusahaan dapat menciptakan citra positif melalui informasi penerbangan yang menjadi pintu bagi informasi layanan perusahaan lainnya. The aim of this paper is to assess the service quality of airline industry using the SERVQUAL model and to examine the relative importance attributed to service quality dimensions. A sample of 110 domestic and international passengers was administered the SERVQUAL instrument to determine their expectations and perceptions of service. Four factors are perceived as influencing perceptions of service namely agent/ticketing, information to passengers before flying (feasibility), time of check in, assurance for booking. Customer satisfaction and willingness to recommend the airline is primarily dependent on service efficiency. The company is able to create high perceptions of service using flight information priority that starting point to next services.
DAMPAK DIVERSITAS KEBANGSAAN ANGGOTA DEWAN KOMISARIS DAN DIREKSI PADA KINERJA PASAR PERUSAHAAN Bayu Wicaksana, Ketut Arya
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (388.227 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2443

Abstract

Dalam literatur tata kelola perusahaan, diversitas dewan sering disebut dapat meningkatkan keefektifan dewan dan monitoring, serta akan meningkatkan kinerja perusahaan. Tujuan penelitian ini untuk menyelidiki pengaruh diversitas dewan yang diukur dengan variasi kebangsaan anggota dewan pada kinerja pasar perusahaan (rasio price to book value), dengan menggunakan variabel ukuran perusahaan dan jenis industri sebagai variabel kontrol. Populasi penelitian ini adalah perusahaan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun 2006-2008. Melalui purposive sampling didapat sebanyak 159 sampel. Hasil pengujian hipotesis dengan regresi berganda menunjukkan bahwa variasi kebangsaan anggota dewan tidak berpengaruh terhadap kinerja perusahaan. Variabel kontrol berpengaruh signifikan pada kinerja pasar perusahaan. In corporate governance literatures, board of director diversity is often referred to increase board effectiveness and monitoring, thus increase market performance of the company. The purpose of this research is to investigate the effect of board diversity which is measured by variation of board member nationality on firm’s market performance (price to book value ratio). This research also measured company size and industry type as control variables. Sample of the research is 159 listed companies in Indonesia Stock Exchange between 2006 and 2008. In addition, sampling method is purposive sampling. The results by using multiple regression analysis show that board nationality variation does not have any significant impact on firm’s market performance, meanwhile size of the company and industry type variable, have significant effects on firm’s market performance.
EVALUASI KESUKSESAN APLIKASI KNOWLEDGE MANAGEMENT DALAM ORGANISASI Fitriasmi, Sebtina Mulya
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (442.722 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2444

Abstract

Penelitian bertujuan menguji ulang model kesuksesan sistem DeLone dan McLean (2003) pada konteks kesuksesan knowledge management system (KMS). Model ini memasukkan variabel keterlibatan pengguna untuk mengukur kepuasan pengguna, serta faktor organisasional, yaitu leadership dan reward untuk memprediksi penggunaan KMS. Desain penelitian adalah deskriptif-konfirmatori dengan pendekatan survei. Data diambil secara cross­sectional dari 200 karyawan pengguna aplikasi KM Bank Indonesia. Sampling secara non-probabilitas dengan teknik purposive sampling. Hasil perhitungan Partial Least Square menunjukkan kualitas sistem berpengaruh positif terhadap penggunaan KMS. Kualitas pengetahuan, faktor organisasional, dan kepuasan pengguna tidak berpengaruh positif terhadap penggunaan. Pengujian anteseden kepuasan pengguna menunjukkan kualitas pengetahuan, dan keterlibatan pengguna berpengaruh positif terhadap kepuasan pengguna, serta kualitas sistem tidak berpengaruh positif terhadap kepuasan pengguna. Lebih jauh lagi, penggunaan dan kepuasan pengguna secara bersama berpengaruh positif terhadap manfaat bersih. The study aims to reexamine success system model by DeLeon and McLean (2003) at Knowledge Management System (KMS) success context. This model includes user involvement variable to measure user satisfaction. This study also takes account of organizational factors, which is leadership and reward to predict KMS application. Research design of this study is descriptive-confirmatory with survey approach. Primary data which is used are cross-sectional data from 200 respondents who are Bank Indonesia employees who use KMS. Non probability sampling procedure is conducted with purposive sampling. Partial Least Square is used for data analysis. The result shows that the system quality has positive effect to user. Quality of knowledge and user involvement influence have positive influence on user satisfaction, meanwhile system quality do not have positive effect to user satisfaction. Furthermore, the use and user satisfaction have positive effect simultaneously to net benefit.
PENGARUH RIGHT ISSUE TERHADAP KINERJA KEUANGAN PERUSAHAAN Khajar, Ibnu
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (341.229 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2446

Abstract

Penelitian ini menyelidiki pengaruh right issue terhadap kinerja keuangan perusahaan yang go public di Bursa Efek Indonesia. Sampel meliputi dua puluh satu perusahaan yang melakukan right issue dari tahun 2003-2006. Variabel penelitian adalah kinerja keuangan yang diukur dengan rasio likuiditas, leverage, profitabilitas, aktivitas, dan rasio pasar. Paired t-test dan uji Wilcoxon digunakan untuk menentukan perbedaan kinerja keuangan sebelum dan sesudah right issue. Dari rasio kinerja likuiditas, leverage, profitabilitas, aktivitas, dan rasio pasar (Rasio Lancar, Hutang Jumlah Untuk Jumlah Aktiva, Net Profit Margin, Asset Turn Over dan Rasio Price Earning) pada dua tahun sebelum dan dua tahun setelah right issue, hanya dua rasio-Harga Earning ratio dan Current Ratio secara signifikan berbeda pada sebelum dan sesudah right issue. Kedua rasio ini meningkat secara signifikan. This study investigated the effect of right issue on the financial performance of companies that go public on the Indonesian Stock Exchange. The sample included twenty-one company that does the right issue from the years 2003-2006. Research variable is financial performance as measured by the liquidity ratio, leverage, profitability, activity, and the ratio of the market. Paired t-test and Wilcoxon test used to determine differences in financial performance before and after the rights issue. From the performance ratios of liquidity, leverage, profitability, activity, and the market ratio (Current Ratio, Total Debt To Total Assets, Net Profit Margin, Asset Turn Over and Price Earning Ratio) at two years before and two years after the right issue, only two ratio--Price Earning Ratio and Current Ratio are significantly different at the before and after the rights issue. Both these ratios increased significantly.
PERILAKU KOnSUMEN PENGARUHNYA TERHADAP KEPUTUSAN MENJADI NASABAH PADA KOPWAN SYARI’AH Wibowo, Muladi
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (448.02 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2447

Abstract

Penelitian ini dilakukan untuk menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan pelanggan di Koperasi Wanita Syariah Saraswati yang terletak di Karanganyar Kabupaten, Jawa Tengah, Indonesia. Koperasi Jasa Keuangan Syariah adalah lembaga keuangan mikro syariah yang dioperasikan dengan non-bunga model. Data yang diperoleh menggunakan kuesioner dibagikan kepada 100 responden (pelanggan) yang dipilih secara acak sebagai sampel. Hasil regresi berganda menunjukkan bahwa variabel tingkat bagi hasil, persyaratan administrasi, sistem syariah operasional dan promosi dengan positive dan secara parsial mempengaruhi keputusan pelanggan, sementara itu, tingkat bagi hasil, persyaratan administrasi, sistem syariah operasional dan promosi berpengaruh terhadap keputusan pelanggan. Promosi merupakan variabel yang paling  mempengaruhi keputusan pelanggan di Koperasi Perempuan Distrik Syariah Saraswati Karanganyar. This research to determine the factors that influence customer’s decisions at the Women’s Cooperative Syaria Saraswati is located in Karanganyar district, Central Java, Indonesia. Cooperative Syaria Financial Services is Islamic microfinance institutions have typically operated with non-interest model. Data obtained using questionnaire distributed to 100 respondents  are selected randomly as the sample. The regression results show that variable level of profit sharing, administrative requirements, sharia operational systems and the promotion in positive are partially influence the customer’s decision. That’s mean there are simultaneously the effect of the level of profit sharing, administrative requirements, sharia operational systems and the promotion to the customer’s decision. Promotion is the most dominant variable influencing the customer’s decisions at the Women’s Cooperative Shariah Saraswati Karanganyar district.
KUALITAS JASA YANG MEMPENGARUHI LOYALITAS DAN RELEVANSINYA TERHADAP KEPUASAN Fatona, Siti
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (354.908 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2448

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh kualitas jasa terhadap loyalitas konsumen melalui kepuasan sebagai variabel mediatornya pada Bank BPR-BKK Karangmalang sragen. Pelanggan merupakan fokus utama yang merasakan kepuasan dari kualitas jasa yang dirasakan. Kepuasan konsumen merupakan faktor dominan dan menentukan dalam mempertahankan perusahaan. Hasil pengujian  menggunakan regresi linear berganda untuk penentuan uji t dan uji F serta pengujian koefisien determinasi. Hasil penelitian model 1 menunjukan bahwa keandalan, daya tanggap, jaminan, empati dan bukti fisik berpengaruh positif terhadap loyalitas konsumen dan untuk model 2 tidak signifikan.  Terdapat pengaruh secara simultan dari keandalan, daya tanggap, jaminan, empati dan bukti fisik terhadap loyalitas konsumen. Sedangkan hasil uji t membuktikan bahwa hanya jaminan dan bukti fisik secara parsial berpengaruh terhadap loyalitas konsumen. Hal ini berarti bahwa keandalan, daya tanggap, jaminan, empati dan bukti fisik  berpengaruh terhadap loyalitas konsumen. This reseach aimed to determine the effect of service quality on customer loyalty through customer satisfaction as a mediating variable in the RB-BKK Bank Karangmalang sragen. Customers are the main focus of satisfaction perceived service quality. Consumer satisfaction is a dominant factor in the determination of the company to maintain. Test results using multiple linear regression to determine the t test and F test. The results show that the model 1 reliability, responsiveness, assurance, empathy and tangibles positive effect on customer loyalty and for model 2 is not significant. There is simultaneous influence of reliability, responsiveness, assurance, empathy and tangibles customer loyalty. While the t-test results prove that the only physical evidence of insurance and partial effect on customer loyalty. This means that the reliability, responsiveness, assurance, empathy and tangibles effect on customer loyalty.
EFEKTIFITAS PENJUALAN PERUSAHAAN PENERBITAN DAN KINERJA TENAGA PENJUALAN -, Suhermini
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (513.576 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2449

Abstract

Penelitian ini meneliti mengenai kinerja tenaga penjualan pada lemahnya predictors yang biasa untuk diperiksa (karakteristik organisasi, karakteristik lingkungan, karakteristik tenaga penjualan, motivasi, hadiah, kepuasan, kuota penjualan) (Churchill et al., tahun 1985). Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh orientasi strategis perusahaan, kontrol manajer penjualan, desain wilayah penjualan terhadap kinerja tenaga penjualan serta menganalisis pengaruh kinerja tenaga penjualan terhadap efektifitas penjualan. Penelitian ini mengusulkan model untuk menyelidiki pengaruh orientasi, strategis perusahaan pengawasan pengelolaan penjualan, dan desain wilayah penjualan untuk kinerja tenaga penjualan dan pengaruh kinerja tenaga penjualan terhadap efektivitas penjualan. Penelitian ini menggunakan data dari 106 kuesioner yang dikumpulkan dari 136 manajer penjualan di perusahaan penerbitan di jawa tengah dan DIY sebagai sampel penelitian. Alat analisa data yang digunakan dalam penelitian ini adalah Structural Equation Modeling. Hasil penelitian menunjukan bahwa ketiga variabel bebas berpengarauh positif dan signifikan baik secara langsung ataupun tidak langsunh terhadap efektifitas penjualan dengan hipoesis yang diajukan adalah diterima. This reseach exam the performance of the sales force in the usual weak predictors for inspection (organizational characteristics, environmental, salesperson, motivation, reward, satisfaction, sales quota) (Churchill et al., 1985). The purpose of this reseach to determine the effect of the company’s strategic orientation, control sales manager, sales territory design on the performance of the sales force to analyze the influence of the performance of the sales force to sales effectiveness. This reseach proposes a model to investigate the effects of orientation, supervision of the company’s strategic sales management, and sales territory design for the performance of the sales force and sales force performance influence the effectiveness of sales. This reseach used data from 106 questionnaires were collected at company as the reseach sample. Data analysis tools used to Structural Equation Modeling. The results showed that three variables are positive and significant effect, directly or indirectly to the effectiveness of sale of the hypothesis is accepted.
PERAN COPING WITH CHANGE SEBAGAI PEMEDIASI KOMITMEN TERHADAP PERUBAHAN PADA INTENSI KELUAR Widaharthana, I Putu Esa
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (574.4 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2450

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara komitmen terhadap perubahan, coping with change dan intensi keluar dengan tujuan untuk memperoleh pengetahuan dan mendiagnosa respon karyawan ketika terjadi perubahan organisasi di tempat kerja. Seting dalam penelitian ini adalah karyawan PT. Penerbit Erlangga, Kantor Cabang (Kancab), Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY), yang telah mengalami restrukturisasi adanya pengurangan jumlah karyawan (downsizing), sehingga terdapat tuntutan perubahan pada intensitas kerja yang semakin meningkat. Data dianalisis dengan regresi sederhana dan bertingkat untuk menguji hubungan diantara komitmen terhadap perubahan, coping with change dan intensi keluar. Hasil penelitian menunjukkan, bahwa dari ketiga pengujian mediasi, hanya satu hipotesis mediasi yang didukung, yaitu coping with change memediasi hubungan negatif komitmen afektif terhadap perubahan dan intensi keluar, sementara komitmen normatif pada perubahan dan komitmen kontinuans pada perubahan tidak didukung. Hasil penelitian ini konsisten dengan penelitian terdahulu. This study investigates the relationship between commitment to change, coping with change and turnover intention with gaining knowledge goal and employees response diagnose when organizational change occurs. Sample of this study is the employees of PT. Penerbit Erlangga, Yogyakarta who work in new condition because of restructuring in the organization which is  increase  work intention. Simple and  hierarchical regression are used to test relationship among commitment to change, coping with change and turnover intention. The results show that coping with change mediate negative association between affective commitment to organizational change and turnover intention. Meanwhile coping with change as mediating variable between normative commitment and turn over intention and coping with change as mediating variable between continuance and turn over intention are not significant statistically.
ANALISIS PENGARUH ROA, EPS, FINANCIAL LEVERAGE, PROCEED TERHADAP INITIAL RETURN Wijayanto, Andhi
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Semarang State University, Indonesia

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (411.701 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2451

Abstract

Riset ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh ROA, EPS, Financial Leverage dan Proceed terhadap initial return. Initial return diperoleh dengan mengukur perbedaan harga pada hari pertama perdangangan di pasar sekunder dengan harga saat IPO. Penelitian ini menduga bahwa ROA, EPS, Proceed mempunyai pengaruh negatif dengan initial return, disisi lain, Financial Leverage diduga mempunyai pengaruh yang positif terhadap initial return. Data pada penelitian ini terdapat dalam prospectus perusahaan. Sampel diambil dengan menggunakan metode purposive sampling dengan dua kriteria yaitu terdiri dari perusahaan yang IPO selama periode tahun 2000-2006 dan underpriced. Dengan kriteria tersebut, 67 perusahaan dijadikan sebagai sampel. Metode analisis menggunakan regresi berganda. Hasil penelitian ini adalah Earning Per-Share (EPS), dan Proceed mempunyai pengaruh negatif dan signifikan terhadap initial return, sedangkan Return on Assets Ratio (ROA), dan Financial Leverage tidak berpengaruh signifikan terhadap initial return. This research aimed to examine the influence of ROA, EPS, Financial Leverage, and Proceed on initial return. Initial return was measured by the difference between the firm’s stock price on the first day in the secondary market and it’s IPO. This research expected that return on assets ratio (ROA), earning per-share (EPS), and proceed negatively associated with initial return. On other hand, financial leverage ratio expected to positively associate with initial return. Data in this study were obtained from company prospectus, ICMD. Sample had been taken by using purposive sampling method with two criterions such as conducted IPO during period 2000-2006 and underpriced. With criterions, 67 companies obtains as sample. The analytical methods used multiple regressions, the empirical result of this research indicate that EPS, and proceed significantly associated with initial returns. Whereas ROA, and financial leverage ratio not significantly influence initial return.
Evaluasi Kesuksesan Aplikasi Knowledge Management dalam Organisasi Fitriasmi, Sebtina Mulya
Jurnal Dinamika Manajemen Vol 1, No 1 (2010): March 2010 (DOAJ Indexed)
Publisher : Department of Management, Faculty of Economics, Universitas Negeri Semarang

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (442.722 KB) | DOI: 10.15294/jdm.v1i1.2444

Abstract

Penelitian bertujuan menguji ulang model kesuksesan sistem DeLone dan McLean (2003) pada konteks kesuksesan knowledge management system (KMS). Model ini memasukkan variabel keterlibatan pengguna untuk mengukur kepuasan pengguna, serta faktor organisasional, yaitu leadership dan reward untuk memprediksi penggunaan KMS. Desain penelitian adalah deskriptif-konfirmatori dengan pendekatan survei. Data diambil secara cross­sectional dari 200 karyawan pengguna aplikasi KM Bank Indonesia. Sampling secara non-probabilitas dengan teknik purposive sampling. Hasil perhitungan Partial Least Square menunjukkan kualitas sistem berpengaruh positif terhadap penggunaan KMS. Kualitas pengetahuan, faktor organisasional, dan kepuasan pengguna tidak berpengaruh positif terhadap penggunaan. Pengujian anteseden kepuasan pengguna menunjukkan kualitas pengetahuan, dan keterlibatan pengguna berpengaruh positif terhadap kepuasan pengguna, serta kualitas sistem tidak berpengaruh positif terhadap kepuasan pengguna. Lebih jauh lagi, penggunaan dan kepuasan pengguna secara bersama berpengaruh positif terhadap manfaat bersih. The study aims to reexamine success system model by DeLeon and McLean (2003) at Knowledge Management System (KMS) success context. This model includes user involvement variable to measure user satisfaction. This study also takes account of organizational factors, which is leadership and reward to predict KMS application. Research design of this study is descriptive-confirmatory with survey approach. Primary data which is used are cross-sectional data from 200 respondents who are Bank Indonesia employees who use KMS. Non probability sampling procedure is conducted with purposive sampling. Partial Least Square is used for data analysis. The result shows that the system quality has positive effect to user. Quality of knowledge and user involvement influence have positive influence on user satisfaction, meanwhile system quality do not have positive effect to user satisfaction. Furthermore, the use and user satisfaction have positive effect simultaneously to net benefit.

Page 1 of 2 | Total Record : 18