eLibrary
Published by Universitas Mulawarman
ISSN : -     EISSN : -
Articles
17
Articles
The Effect of Market Orientation on Performance with Environmental Uncertainty as a Moderating Variable

Hudayah, Syarifah, Ikbal, Muhammad

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Market orientation of banks is related to business performance through the environmental uncertainty as moderator. Environmental uncertainty is an important factor in both the marketing and management literature. In this case, it is important to see how an increase in environmental uncertainty influences the market orientation — performance relationship. Data for this study were collected using questionnaires mailed to the top executives throughout 132 local development banks (BPD) in 30 state-regions (province) in Indonesia, representing all the local development banks. The responses were obtained from 26 BPD as a response rate with 96 respondents. First, result indicates market orientation has a strong on banks performance through the degree of environmental uncertainty faced by the banks. Second, the relationship between market orientation and performance weakens much for banks in high uncertainty of the environments. Higher uncertainty of the environment can weaken the relationship between market orientations and business performance. Environmental uncertainty complicates the management in determining market orientation; the impact, business performance is unlikely to be achieved at the maximum conditions. (first published in Journals of Economics, Business, , & Accountancy Ventura Vol. 16 No. 1 April 2013)

Kualitas Pelayanan dan Kepuasan Nasabah: Sebuah Hasil Penelitian Empiris pada bank Pembangunan Daerah Kalimantan Timur

Hudayah, Syarifah

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Pelanggan sudah semakin memegang peran kunci keberhasilan perusahaan utamanya perusahaan jasa. Ini memaksa perusahaan -terutama perusahaan jasa- untuk lebih berorientasi eksternal dengan cara memberikan pelayanan dengan mutu sebaik mungkin kepada para pelanggan mereka. Konsumen yang merasa puas dapat mempengaruhi satu teman akan kehebatan suatu produk atau jasa yang ditawarkan suatu perusahaan, dan akhirnya ia -sang konsemen pertama- akan mendatangkan pelanggan baru -bagi perusahaan tersebut-. yang membuat nilai konsumen atau pelanggan yang pertama -tersebut- menjadi bertambah dua kali lipat. Ini yang terkadang tidak disadari oleh banyak pemasar dan perusahaan -yang umumnya masih tidak menghiraukan usaha “pemeliharaan” konsumen atau pelanggan-. Sebuah organisasi memiliki dua macam customer sekaligus, yakni “customer internal” -yang termasuk di dalamnya para karyawan dan “customer secara eksternal” yaitu konsumen atau pelanggan. Peningkatan kualitas layanan secara internal akan berdampak pada kepuasan kerja (job satisfaction) para karyawan, selanjutnya kepuasan kerja ini akan mempengaruhi kualitas layanan kepada pelanggan, dan akhirnya para pelanggan akan memperoleh kepuasan atas layanan organisasi tersebut. BPD Kaltim (Bank Kaltim) merupakan bank yang dimiliki oleh Pemerintah Daerah se-Kalimantan Timur dan diharapkan dapat menjadi salah satu sumber penerimaan asli daerah (PAD) Provinsi Kalimantan Timur. Selain itu bank ini juga diharapkan dapat memberikan dukungan bagi pertumbuhan ekonomi di Kalimantan Timur. Kepuasan nasabah adalah elemen penting dalam menciptakan loyalitas dan dapat meningkatkan kinerja bank kaltim. Ada lima faktor utama yang menentukan tingkat kepuasan pelanggan: 1) kualitas produk, 2) kualitas pelayanan; nasabah merasa puas bila mereka memperoleh layanan yang baik atau sesuai dengan yang diharapkan, dalam banyak hal, kualitas pelayanan sering berdaya diferensiasi lebih kuat dibandingkan kualitas produk, 3) faktor emosional, 4) harga, 5) biaya mendapatkan produk/jasa Diana nasabah tidak perlu mengeluarkan biaya tambahan untuk mendapatkan produk/ jasa tersebut, maka pelanggan cenderung puas. Kualitas layanan akan memberikan dampak baik pada loyalitas nasabah sehingga kinerja bisnis dapat meningkat dan berdampak pada keuntungan bagi Bank Kaltim. Tulisan ini mencoba merefleksikan hasil penelitian yang mengulas tentang keterkaitan antara kualitas layanan internal hubungannya dengan kualitas layanan eksternal, kepuasan kerja karyawan, kualitas layanan eksternal kepuasan nasabah serta kinerja bisnis pada Bank BPD Kaltim (Bank Kaltim). (diterbitkan pertamakali dalam bentuk buku bahan ajar, September 2011)

Economics Consequences and Islamic Views on Money Laundering Practices

Hudayah, Syarifah, Ikbal, Muhammad

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

This paper aims to describe the Economics Consequences and Islamic views on Money Laundering. Global money laundering, the proceeds of transnational crime that are pumped through the financial system worldwide, is still in its infancy. Criminals launder money because the money laundering provides their illegitimately earned money a legitimate cover which helps them to avoid prosecution, conviction and confiscation of the proceed of crime. Bank’s roles, as financial intermediaries mediates the parties. In addition to the bank’s role in payment traffic. Advances in technology and the globalization of finance led to domestic transactions between countries is possible, the condition progress is not always a positive impact for the community, but sometimes it becomes a means of growing crime, especially white-collar crime, business crime, or corporate crime.According with principles and ethics of Islam, it is known that the category of money laundering includes acts that are forbidden because of two things: the first of the acquiring process, the money earned through deeds forbidden and the washing process, which is trying to hide the money from the disobedience. (first published in Proceeding Universitas Mulawarman. Simposium Internasional Ekonomi Islam. 20 September 2012)

Kompetisi Industri Perbankan Di Indonesia; Bukti Oligopoli Kolusif?

Hudayah, Syarifah, Yudaruddin, Rizky, Hilmawan, Rian

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

This study aims to prove the practice of collusive oligopoly of banks in Indonesia involving conventional and sharia bank. The data analyzed in this study is secondary data taken from financial statements of several banks recorded by Bank Indonesia as the central bank in Indonesia and inflation data from Indonesia Central Bureau of Statistics from January 2002 to June 2012. The analysis was conducted by using panel data regression model with Pooled Least Square (PLS) approach and STATA program to have a robust on it. The results of this study shows that collusive oligopoly practice exist in banking industries in Indonesia. (First published in Seminar Proceedings of The 1st Islamic Economic and Finance Research Forum. 21-22 November 2012)

Keterkaitan Sistem Pengukuran Kinerja Strategi Integrative, Penyelarasan, Pembelajaran Dan Hasil Akhir Strategi: Suatu Telahaan Teoritis

Hudayah, Syarifah

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

This paper aims to describe the relationship integrative strategic performance measurement systems (SPMS), strategic alignment of manufacturing, organizational learning, and strategic outcomes. The relationship based on prior research indicate that there is a positive relationship between integrative SPMS and competitive outcomes associated With both product differentiation and low cost-prices strategies, there is a negative relationship between the strategic alignment of manufacturing and competitive outcomes associated with both product differentiation and low cost price strategies, there is a positive relationship between integrative SPMS and strategic alignment of manufacturing, there is a positive relationship between organizational learning and competitive outcomes associated with product differentiation but organizational learning have a negative relationship with low cost-prices strategies have a negative relationship, and there is a positive relationshipbetween integrative SPMS and organizational learning.(Pertama kali diterbitkan di Jurnal Forum Ekonomi Fekon Unmul Vo. XIV No. 2 Juli 2011)

Pengetahuan Anggaran, Efektivitas Partisipasi Dan Akuntabilitas Dalam Hubungannya Dengan Kepuasan Atas Pelaksanaan Anggaran Berbasis Kineria (Studi Empiris Di Kota Samarinda)

Hudayah, Syarifah

eLibrary Vol 1, No 1 (1): eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

(diterbitkan pertama kali di Jurnal Borneo Administrator PKP2A III LAN. Vol. 8 No. 1 2012)

Dilema Kebijakan Arsitektur Perbankan Indonesia; Berkolusi Atau Bersaing?

Hilmawan, Rian ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman ) , Yudaruddin, Rizky ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman )

eLibrary 1: eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Kebijakan API menimbulkan dilemma bagi bank, berkolusi atau bersaing. Melihat kondisi ini maka tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui apakah peningkatan konsentrasi akan menurunkan tingkat persaingan sehingga bank cenderung berkolusi dibandingkan bersaing? (2) Lalu untuk mengetahui apakah peningkatan konsentrasi juga akan meningkatkan resiko bagi bank atau justru menciptakan stabilitas bagi bank?. Menggunakan analisis pendekatan struktural dan non struktural serta hipotesis “concentration-stability” dan hipotesis “concentration-fragility”, penelitian ini menganalisis bank umum konvensional dan syariah di Indonesia. Data yang dianalisis adalah data sekunder yaitu laporan keuangan bulanan bank dari Bank Indonesia dan data inflasi dari Badan Pusat Statistik (BPS) dari bulan Januari 2002 – Desember 2012. Analisis menggunakan regresi dengan pendekatan pooled least square (PLS) dan kemudian dilakukan robust standard errors dengan menggunakan program STATA. Kami menemukan bahwa peningkatan konsentrasi bank menyebabkan menurunnya persaingan bank dan meningkatnya perilaku kolusi pada bank konvensional dan syariah. Namun kolusi justru menciptakan stabilitas bagi bank.

The Future of East Kalimantan Economy: Dilemma After A Party

Hilmawan, Rian ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman ) , Yudaruddin, Rizky ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman ) , -, Reonaldus ( Tribun Kaltim )

eLibrary 1: eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

-

Microeconomics Theory

Hilmawan, Rian ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman )

eLibrary 1: eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Bahan Ajar ini bersumber dari sebagian materi penulis menggunakan Windows Journal Note pada saatperkuliahan berlangsung di kelas. Buku Acuan utama adalah Pyndick and Rubinfield (Microeconomics)dan Nicholson (Basic Principles Microeconomics), serta Arief Anshory Yusuf (UNPAD).

Perekonomian Indonesia: Beberapa Telaah Kontemporer

Hilmawan, Rian ( Fakultas Ekonomi Universitas Mulawarman ) , Anwar, Syaiful

eLibrary 1: eLibrary
Publisher : eLibrary

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Buku Perekonomian Indonesia: Beberapa Telaah Kontemporer ini berisikan diskusi kritis atas fenomena aktual yang terjadi di dekade terakhir perjalanan ekonomi bangsa. Fenomena ini merujuk kondisi kekinian, yang disertai data-data terbaru. Tidak semua permasalahan disampaikan, sebab isu perekonomian Indonesia sangat luas, sehingga perlu dibatasi untuk beberapa topik aktual atau barangkali layak untuk dielaborasi.