Jurnal Guru Kita PGSD
ISSN : 2548883X     EISSN : 25491288
JGK (Jurnal Guru Kita) berisi tulisan dari hasil penelitian, pendidikan, pembelajaran, ilmu pengetahuan, budaya, teknologi, bahasa, seni, sosial, fenomena, dan pengabdian masyarakat. Diterbitkan empat kali dalam setahun, yaitu pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember. Jurnal ini dikelola oleh prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Medan dan bekerjasama dengan Himpunan Dosen PGSD Indonesia. Artikel pada jurnal ini telah melalui proses review oleh tim reviewer dari berbagai perguruan tinggi di Indonesia.
Articles 36 Documents
Search results for , issue " Vol 2, No 2: Maret 2018" : 36 Documents clear
MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALAUI MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCHPADA MATA PELAJARAN AGAMA KRISTEN DI KELAS IX-E SMP N 1 SIDIKALANG

Sipayung, Lasma

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Improving Student Learning Results Through Learning Model Make A Match At Religious Lessons Of Christians In Class IX-E Smp N 1 Sidikalang. This study aims to see students learning attitudes in Christian learning by applying Make A Match learning model to media-assisted crossword puzzles in IX-E class of SMP Negeri 1 Sidikalang. The research is applied to the students of class IX-E SMP Negeri 1 Sidikalang with the number of 21 students. After two cycles of research it can be concluded that; 1) Students learning outcomes by applying the Make a Match learning model of media crossword puzzles on the subjects of Christianity in the class IX-E SMP Negeri 1 Sidikalang, that is, in the first cycle there are 11 students who are solved individually while the class is not complete. Cycle II there are 19 students who complete the individual and the class completely, whereas in cycle II menyisahkan 2 students are not complete individually.Keywords : Learning Model Make A Match Assisted Media Crossword, Attitude LearnAbstrak : Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Make A Match pada Mata Pelajaran Agama Kristen di Kelas IX-E SMP N 1 Sidikalang. Penelitian ini bertujuan untuk melihat sikap belajar siswa dalam pembelajaran Agama Kristen dengan menerapkan model pembelajaran Make A Match berbantu media teka teki silangdi kelas IX-E SMP Negeri 1 Sidikalang. Penelitian dikenakan pada siswa kelas IX-E SMP Negeri 1 Sidikalang dengan jumlah 21 orang siswa. Setelah penelitian berlangsung selama dua siklus dapat disimpulkan bahwa; 1)Hasil belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran Make a Match berbantu media teka teki silang pada mata pelajaran Agama Kristen di kelas IX-E SMP Negeri 1 Sidikalang, yaitu, pada Siklus I terdapat 11 orang siswa yang tuntas secara individu sedangkan kelas tidak tuntas. Siklus II terdapat 19 siswa yang tuntas secara individu dan kelas tuntas, sedangkan pada siklus II menyisahkan 2 orang siswa tidak tuntas secara individu.Kata Kunci : Model Pembelajaran Make A Match Berbantu Media Teka Teki Silang, Sikap Belajar.

PERAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE (TPS) DALAM UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR IPS TERPADU SISWA DI KELAS VII-C SMPN 1 SIDIKALANG

Situmorang, Jojor Anna

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Role Of Cooperative Learning Model Type Think Pair Share (TPS) In Efforts Improving Learning Activities Student School Students In Class VII-C SMPN 1 Sidikalang. The study was conducted with two cycles by applying cooperative learning model Think Pair Share (TPS) as an alternative problem solving. The implementation of cooperative learning model type Think Pair Share (TPS) is done in an effort to improve learning outcomes and student learning activities in the field of Integrated IPS study. Application of the model is carried out in classroom action research for two cycles with two meetings (KBM) each cycle. So the data in this study is the result of learning and learning activities of students after applying cooperative learning model type Think Pair Share (TPS), with the subject of research is all students of class VII-C SMP Negeri 1 Sidikalang which amounted to 33 students.Keywords: Cooperative Learning Model of Peer Tutor Type, Student Learning Activity, Student Learning Result.Abstrak : Peran Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar IPS Terpadu Siswa Di Kelas VII-C SMPN 1 Sidikalang. Penelitian dilakukan dengan dua siklus dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) sebagai alternatif pemecahan masalah. Adapun penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS) dilakukan dalam upaya meningkatkan hasil belajar dan aktivitas belajar siswa pada bidang studi IPS Terpadu. Penerapan model dilaksanakan dalam penelitian tindakan kelas selama dua siklus dengan dua kali pertemuan (KBM) setiap siklusnya. Sehingga data dalam penelitian ini adalah hasil belajar dan aktivitas belajar siswa setelah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share (TPS), dengan subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas VII-C SMP Negeri 1 Sidikalang yang berjumlah 33 siswa.Kata Kunci: Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tutor Sebaya, Aktivitas Belajar Siswa, Hasil Belajar Siswa.

PENGARUH KOMUNIKASI ORANG TUA TERHADAP MOTIVASI BERPRESTASI PADA SMP SWASTA RIAMA MEDAN

Zulmawati, Zulmawati

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Effect of Parent Communication on Achievement Motivation (Study at Private Junior High School of Medan). The purpose of this study is to see the effect of parent communication on student achievement motivation in private junior Riama Medan. The form of the research is descriptive analysis, while the sample used in this research is 75 students of class VII, VIII and IX in Junior High School Private Riama Medan by using data collecting tool that is observation, questionnaire and interview. The results obtained from this study there is no influence between parent communication with achievement motivation in private junior Riama Medan. In accordance with the provisions if the value of r count is smaller than the value of r table (r arithmetic

PENGEMBANGAN MEDIA FLANEL CATUNG (MEMBACA BERHITUNG) TEMA KEGEMARANKU SUBTEMA GEMAR BEROLAHRAGA SISWA KELAS 1 SDN CIKANDANG 03 BREBES

Istikomah, Lina

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Development of Flanel Media Catung (reading arithmetic) Theme of My Enthusiasm Subthemes Exercise Exercise at First Grade Students of SD Negeri Cikandang 03, Brebes. The purpose of this development research is to develop Flannel Catung Tema Theme of My Subdemes Enthusiasm Exercise Class I SDN Cikandang 03, Brebes. This research uses research and delevopment (R & D) research methodology. Research and development methods are used to produce a particular product and test the validity and effectiveness of the product. Subject of research in this research is 20 student of class I SD. Based on the results of this development research, the suggestion that researchers can convey is FLANEL CATUNG media can be used by teachers as one of the learning media in school and need further development about learning media FLANEL CATUNG and apply on different subject.Keyword : Flatel Painting, Love to Exercise.Abstrak : Pengembangan Media Flanel Catung (membaca berhitung) Tema Kegemaranku subtema Gemar Berolahraga pada siswa kelas I SD Negeri Cikandang 03, Brebes. Tujuan dalam penelitian pengembangan ini adalah untuk mengembangkan media Flannel Catung Tema Kegemaranku subtema Gemar Berolahraga kelas I SDN Cikandang 03, Brebes. Penelitian ini menggunakan metodologi penelitian research and delevopment (R&D). Metode penelitian dan pengembangan digunakan untuk menghasilkan produk tertentu dan menguji kevalidan serta keefektifan produk tersebut. Subyek penelitian dalam penelitian ini adalah 20 siswa kelas I SD. Berdasarkan hasil penelitian pengembangan ini, saran yang dapat peneliti sampaikan adalah media FLANEL CATUNG dapat digunakan guru sebagai salah satu media pembelajaran di sekolah dan perlu adanya pengembangan lebih lanjut mengenai media pembelajaran FLANEL CATUNG serta menerapkan pada pokok bahasan yang berbeda.Kata Kunci : Flenel Catung, Gemar Berolahraga.

PENINGKATAN KUALITAS SKRIPSI MAHASISWA MENUJU PENGAPLIKASIAN BUDAYA MUTU DI PRODI PLS FIP

Anifah, Anifah, Rosdiana, Rosdiana, Wau, Yasaratodo

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract: Improving the Quality of Students Thesis Toward the Application of Quality Culture in Prodi PLS FIP UNIMED.The type of this research is qualitative descriptive research in which the research is done with various stages which are done such as: preparation stage, implementation stage and reporting stage. The purpose of this study are: (1) to determine whether students need guidelines in the writing of thesis; (2) to find out whether the student code of ethics needs to be included in the guidelines; and (3) to find out whether the quality of thesis can be improved through thesis writing guidance and student code of ethics. Analysis of research results conducted by researchers is through a qualitative approach. This approach is done by asking the opinion of the experts and lecturers concerned to be able to produce a handbook of thesis writing of students of School of External Education-Faculty of Education Sciences based on the results of discussions with the committee team, experts and lecturers concerned.Keywords: Quality Improvement Thesis, Quality Culture.Abstrak : Peningkatan Kualitas Skripsi Mahasiswa Menuju Pengaplikasian Budaya Mutu di Prodi PLS FIP UNIMED. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif yang mana penelitian ini dilakukan dengan berbagai tahapan yang dilakukan diantaranya : tahap persiapan, tahap pelaksanaan dan tahap pelaporan. Tujuan penelitian ini yaitu : (1) untuk mengetahui apakah mahasiswa memerlukan pedoman dalam penulisan skripsi; (2) untuk mengetahui apakah kode etik mahasiswa perlu dicantumkan dalam pedoman.; dan (3)untuk mengetahui apakah kualitas skripsi dapat ditingkatkan melalui pedoman penulisan skripsi dan kode etik mahasiswa.Analisis hasil penelitian yang dilakukan peneliti yaitu melalui pendekatan kualitatif. Pendekatan ini dilakukan dengan cara meminta pendapat para pakar dan dosen yang bersangkutan untuk dapat menghasilkan suatu buku pedoman penulisan skripsi mahasiswa Jurusan Pendidikan Luar Sekolah-Fakultas Ilmu Pendidikan yang berdasarkan hasil diskusi dengan tim panitia, pakar dan dosen yang bersangkutan.Kata Kunci : Peningkatan Kualitas Skripsi, Budaya Mutu.

PENINGKATAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR IPA MELALUI PENDEKATAN DISCOVERY LEARNING

Andriyani, Fitri, Slameto, Slameto, Radia, Elvira Hoesein

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstrack: Improving Motivation and Learning Results Through Discovery Learning Approach. The purpose of learning to get good results, this study aims to improve motivation results that match the expected criteria. The technique used is Discovery Learning approach. The result of motivation research on cycle I are 4 high student category, 5 medium category category and 3 other low category students. In the second cycle, the motivation to learn 9 students of high category, 2 categories of middle students, and 1 low category students. Student learning outcomes cycle I, 9 students achieve mastery and 3 students have not been completed. In cycle II 12 students achieve the value of mastery of learning or 100%. Based on the results of research, discovery learning approach can improve learning motivation and student learning.Keywords: Motivation, Learning Outcomes, Discovery Learning.Abstrak: Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Discovery Learning. Tujuan dari belajar mendapatkan hasil yang baik, penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi sehingga hasil belajar sesuai kriteria yang diharapkan. Teknik yang digunakan adalah pendekatan Discovery Learning. Hasil penelitian motivasi pada siklus I adalah 4 siswa kategori tinggi, 5 siswa kategori sedang dan 3 siswa lainnya kategori rendah. Pada siklus II, motivasi belajar 9 siswa kategori tinggi, 2 siswa kategori sedang, dan 1 siswa kategori rendah. Hasil belajar siswa siklus I, 9 siswa mencapai penguasaan dan 3 siswa belum tuntas. Pada siklus II 12 siswa mencapai nilai penguasaan belajar atau 100%. Berdasarkan hasil penelitian, pendekatan discovery learning dapat meningkatkan motivasi belajar dan hasil belajar siswa.Kata Kunci: Motivasi, Hasil Belajar, Discovery Learning.

MENINGKATKAN KOMPETENSI SISWA MEMAHAMI RANGKAIAN LISTRIK SEDERHANA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GRUP INVESTIGASI DI KELAS IX-J SMPN 1 SIDIKALANG

Simbolon, Manahan Marianus Anggiat

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Improving Student Competency Understanding Simple Electric Circuits Through Cooperative Learning Model Type of Investigation Group in Class IX-J SMPN 1 Sidikalang. This study aims to improve students learning activity by applying the Group Investigative Group (GI) learning model during teaching and learning activities and improve student learning outcomes. This type of research is classroom action research (PTK) using two cycles. Subjects in this study were students of class IX-J SMP Negeri 1 Sidikalang with the number of students as much as 36 people. The results of research after the implementation of cooperative learning model type Investigation Group is: Mastery of students competence in the material range of simple electrical output increased from cycle I to cycle II is marked by the increase of student learning outcomes.Keywords: Cooperative Learning Model Type Group Investigation, Learning Activity, Learning Outcomes.Abstrak : Meningkatkan Kompetensi Siswa Memahami Rangkaian Listrik Sederhana Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Grup Investigasi di Kelas IX-J SMPN 1 Sidikalang. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa dengan diterapkannya model pembelajarankooperatif tipe Grup Investigasi (GI) selama kegiatan belajar mengajar dan meningkatkan hasil belajar siswa. Jenis peneltian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) dengan menggunakan dua siklus. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas IX-J SMP Negeri 1 Sidikalang dengan jumlah siswa sebanyak 36 orang. Adapun hasil penelitian setelah diterapkannnya model pembelajaran kooperatif tipe Grup Investigasi adalah: Penguasaan kompetensi siswa pada materi rangakaian listrik sederhana meningkat dari siklus I ke siklus II ditandai dengan meningkatnya hasil belajar siswa.Kata Kunci : Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Grup Investigasi, Aktivitas Belajar, Hasil Belajar.

PENINGKATAN KOGNITIF SISWA DALAM MEMAHAMI SURAH AL-INSYIRAH MELALUI MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISIONS (STAD) DI KELAS IX-C SMPN 1 SIDIKALANG

Bancin, Nursiah

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract: Student Civnitive Improvement In Understanding The Surah Al-Insyirah Through Cooperative Learning Model Type Student Team Achievement Divisions (STAD) In Class IX-C SMPN 1 Sidikalang. The research was conducted with two cycles by applying cooperative learning model of Student Team Achievement Divisions (STAD). The application of STAD type cooperative learning model is done in an effort to increase activity and student learning outcomes in the field of study of PAI. Research subjects are all students of class IX-C SMP Negeri 1 Sidikalang which amounted to 12 students who are Muslim. The result of the research shows ; Student Teams Achievement Division cooperative learning model can improve students cognitive especially surah al-insyirah material, that is on the first cycle average score of 60 test with 25% learning completeness and on cycle II average test score 83.3 with learning completeness up to 91%.Keywords: STAD Cooperative Learning Model, Learning Activity, Learning Outcomes.Abstrak: Peningkatan Kognitif Siswa dalam Memahami Surah Al-Insyirah melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD) di Kelas IX-C SMPN 1 Sidikalang. Penelitian dilakukan dengan dua siklus dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Adapun penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dilakukan dalam upaya meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada bidang studi PAI. Subjek penelitian adalah seluruh siswa kelas IX-C SMP Negeri 1 Sidikalang yang berjumlah 12 siswa yang beragama islam. Hasil penelitian menunjukkan ; Model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievement Division dapat meningkatkan kognitif siswa khususnya materi surah al-insyirah, yakni pada siklus I rata-rata nilai tes 60 dengan ketuntasan pembelajaran sebesar 25% dan pada siklus II rata-rata nilai tes 83,3 dengan ketuntasan pembelajaran naik menjadi 91%.Kata Kunci : Model Pembelajaran Kooperatif STAD, Aktivitas Belajar, Hasil Belajar.

ANALISIS NILAI KARAKTER DALAM CERITA “PETRUK JADI RAJA” KARYA SUYADI SEBAGAI BAHAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER (PPK) DI SDN PANDEANLAMPER 05 SEMARANG

Pramita, Fatma

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Character Value Analysis in Suyadis "Petruk Become King" Story As a Strengthening Character Building (KDP) at SDN Pandeanlamper 05 Semarang. The objectives to be achieved in this research is to know how the implementation of Character Education Strengthening program in SDN Pandeanlamper 05 Semarang and what value values are contained in the story "Petruk become King". The type of this research is qualitative research with the steps put forward by Lexy J.Moleong (2016). The study population is SDN Pandeanlamper 05 Semarang. The data in this research is obtained from observation, interview and literature study. Based on the results of this study suggestions that can be submitted is For teachers or parents can make puppet story as an alternative choice in educating children about the values of the characters as well as introducing Indonesian culture from an early age.Keywords : Character Values, Strengthening Character EducationAbstrak : Analisis Nilai Karakter dalam Cerita “Petruk jadi Raja”karya Suyadi Sebagai Bahan Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) di SDN Pandeanlamper 05 Semarang. Tujuan yang hendak dicapai dalam penelitian ini adalah Mengetahui bagaimana pelaksanaan program Penguatan Pendidikan Karakter di SDN Pandeanlamper 05 Semarang dan nilai nilai apa saja yang terkandung dalam cerita “Petruk jadi Raja”. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan langkah-langkah yang di kemukakan oleh Lexy J.Moleong (2016). Populasi penelitian adalah SDN Pandeanlamper 05 Semarang. Data dalam penelitian ini diperoleh dari observasi, wawancara dan studi pustaka. Berdasarkan hasil penelitian ini saran yang dapat disampaikan adalah Bagi guru atau orang tua dapat menjadikan cerita wayang sebagai alternatif pilihan dalam mendidik anak tentang nilai-nilai karakter sekaligus memperkenalkan budaya Indonesia sejak dini.Kata Kunci : Nilai Karakter, Penguatan Pendidikan Karakter

PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA DALAM MATA KULIAH KETERAMPILAN BERBAHASA INDONESIA PADA MAHASISWA PRODI PGSD FIP UNIMED

Halimatussakdiah, Halimatussakdiah, Nurmayani, Nurmayani

Jurnal Guru Kita PGSD Vol 2, No 2: Maret 2018
Publisher : Jurnal Guru Kita PGSD

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Abstract : Improved Speaking Capability In Indonesian Language Skills Speaking In Students Prodi PGSD FIP Unimed. The problem in this research is the low ability to speak student of Prodi PGSD class B Extension of stamped 2015. Students are difficult and embarrassed in expressing opinion in front of class, limited vocabulary possessed by student, more lecturer-centered learning resulted less active student. Indication of the possibility that occurs due to the use of methods that are less in line with the learning materials. The purpose of this study is to improve students speaking skills in Indonesian Language Skills courses by using the method of discussion on the students Prodi PGSD FIM Unimed Learning Year 2015/2016. The subject of this TOD is a class B extension student amounting to 42 people.Keywords : KBI, Speaking and Discussion MethodsAbstrak : Peningkatan Kemampuan Berbicara dalam Mata Kuliah Keterampilan Berbahasa Indonesia pada Mahasiswa Prodi PGSD FIP UNIMED. Permasalahan dalam penelitian ini adalah rendahnya kemampuan berbicara mahasiswa Prodi PGSD kelas B Ekstensi stambuk 2015. Mahasiswa sulit dan malu dalam mengeluarkan pendapat di depan kelas, keterbatasan kosakata yang dimiliki mahasiswa, pembelajaran lebih berpusat pada dosen mengakibatkan mahasiswa menjadi kurang aktif. Indikasi kemungkinan yang terjadi karena penggunaan metode yang kurang sesuai dengan materi pembelajaran. Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan berbicara mahasiswa dalam mata kuliah Keterampilan Berbahasa Indonesia dengan menggunakan metode diskusi pada mahasiswa Prodi PGSD FIP Unimed Tahun Pembelajaran 2015/2016. Subjek PTK ini adalah mahasiswa kelas B Ekstensi yang berjumlah 42 orang.Kata Kunci : KBI, Berbicara dan Metode Diskusi.

Page 1 of 4 | Total Record : 36