cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
Jurnal Pelita Pendidikan
ISSN : 23383003     EISSN : 25023217     DOI : -
Core Subject : Education,
-
Arjuna Subject : -
Articles 427 Documents
PENGARUH PENERAPAN PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN INVERTEBRATA DI KELAS X SMA SWASTA PERSIAPAN STABAT Khairunnisa, Ummul; Silitonga, Melva
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 5, No 1 (2017): Jurnal Pelita Pendidikan
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (479.323 KB)

Abstract

This research aim to get information about the effect of contextual teaching learning ininvertebrate base material in X class SMA SWASTA PERSIAPAN STABAT 2014/2015. This research isexperiment research by using objective test as the equipment to get data of the research.Population in this research are all the student in X class SMA SWASTA PERSIAPAN STABAT in2014/2015 year. That consist of four class and the total of the student 160. Student mean while thesample of this research taken by random groups and share in to two class, where the class makeas the experiment class and the total of student in this class are 40 students. And class make assupervise class by conventional style with the total student are 40 students. So the total of examplein this research are 80 students. Based on data test, both in student study result in experiment classand supervise class declaration normal distribution and have the same variant mean while based onthe analysis data research result, can look. There are differences of study result that significantbetween experiment class and supervise class, where the average of student study result inexperiment class is 80,2 mean while the student study result in supervise class is 74,6. The differenceof the student study result also proved throw hypothesis test by using test- t and believe quality α=0,05. Where > (2,60 > 1,99) its mean in this research rejected and also received .Mean while the research of classically around 90%, so it’s concluded the research of finishing in contextual teaching learning to the student study result in base material invertebrate X class SMASWASTA PERSIAPAN STABAT 2014/2015.Keyword : Contextual Teaching Learning, Biology Student Study Result
PERBEDAAN HASIL BELAJAR SISWA YANG DIAJAR DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL DAN TANPA MEDIA AUDIOVISUAL PADA MATERI POKOK SISTEM EKSKRESI PADA MANUSIA KELAS XI SMA NEGERI 11 MEDAN T.P. 2014/2015 Sinaga, Rifka Hilda; Lazuardi, Lazuardi
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 4, No 1 (2016): Jurnal Pelita Pendidikan Volume 4 Nomor 1
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (354.464 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang diajar dengan menggunakan media audiovisual dan tanpa media audiovisual pada materi pokok sistem ekskresi pada manusia kelas XI SMA Negeri 11 Medan T.P. 2014/2015. Jenis penelitian ini adalah quasi eksperimen. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI SMA Negeri 11 Medan. Pengambilan Sampel yang digunakan adalah dengan cara purposif sampling. Kelas XI IPA2 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI IPA1 sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data penelitian ini adalah tes hasil belajar siswa yang berbentuk test objektif berjumlah 50 soal. Tes yang digunakan adalah uji validitas, uji normalitas, uji homogenitas dan uji hipotesis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar siswa yang menggunakan media audiovisual lebih tinggi, dengan nilai postest  ( 80,22) dibandingkan dengan hasil belajar siswa tanpa menggunakan media audiovisual dengan nilai postest ( 76,34). Berdasarkan hasil uji statistik t diperoleh  thit =  2,313, dan dengan α = 0,05 sehingga diperoleh ttab = 1,997 ternyata  thit>ttab (2,313>1,997) maka dinyatakan Ha diterima dan Ho ditolak. Dengan demikian dapat disimpulkan ada perbedaan hasil belajar siswa yang diajarkan dengan menggunakan media audiovisual dan tanpa menggunakan media audiovisual pada materi pokok sistem ekskresi pada manusia Kelas XI  SMAN 11 Medan TP. 2014/2015.
ANALISIS KESULITAN BELAJAR SISWA PADA MATERI POKOK SISTEM INDRA MANUSIA (PENGLIHATAN, PENDENGARAN DAN PENGECAP) DI KELAS XI IPA MAN 1 STABAT Adriani, Silvia; Lazuardi, Lazuardi
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 5, No 4 (2017): Jurnal Pelita Pendidikan
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (372.471 KB)

Abstract

This study aims to determine the students learning difficulties from the experimental observations of human sensory, cognitive and learning indicators and factors that cause the learning difficulties in class XI of Science at MAN 1 Stabat at the year of learning 2015/2016. The study used descriptive quantitative design. Samples were taken by total sampling with 71 students. The technique of data collection used observation tests, diagnostic tests and questionnaires. The results show that the percentage of the students learning difficulties from the highest to the lowest on cognitive aspects, they are C5, C6, C3, C4, C2 and C1 for amount 70.43%, 53.06%, 51.17%, 47.09%, 44, 72% and 34.51%. The Percentage of students learning difficulties based on the indicators in the material of human sensory system are indicator (1) amount 65.26% categorized as very high, the indicator (2) amount 45.54% categorized as high, the indicator (3) amount 43.98% categorized as high and the indicator (4) of 53.93% categorized as very high. Internal and external factors that cause the learning difficulties of learning difficulties highest to lowest percentage are the subject matter (61.40%), the school environment (61.26%), instructional media (54.66%), intelligence (45.07%), motivation (43.48%), parents (42.69%), the environment (41.81%), psikiatik (41.19%), teachers (41.10%), interest (39.17%) and health (38.99%).Keywords: Cognitive Aspects, Human Sensory Systems, Learning Difficulties, , Learning Indicators
PERBANDINGAN HASIL BELAJAR MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE NUMBER HEAD TOGETHERDAN MODELSTUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION MATERIVIRUSDI KELAS X Chairunnisa, Chairunnisa; Hasairin, Ashar; Asiah, Nur
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 4, No 4 (2016): Jurnal Pelita Pendidikan Desember 2016
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (106.588 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan hasil belajar siswa yang diajar menggunakanmodel pembelajaran Number Head Together dengan Student Team Achievement Division pada materi pokokvirus di Kelas X IPA SMA Dharmawangsa Medan tahun pembelajaran 2016/2017. Jenis penelitian ini adalahQuasi Eksperimen dan rancangan penelitian yang digunakan adalah “PretesPostes Grub Design”.Sampelpenelitian diambil secara random sampling (sampel acak) yang berjumlah 79 orang terdiridari 2 kelas. DimanaKelas X IPA1 diajar menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Number Head Together, dan kelas X IPA2diajar menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Student Team Achievement Division. Hasil penelitianmenunjukkan rata-rata nilai hasil belajar siswa dengan model pembelajaran Number Head Together adalah78,44 lebih baik dibandingkan dengan hasil belajar siswa dengan model pembelajaran Student TeamAchievement Division dengan rata-rata 73,83. Analisis pengujian hipotesis menggunakan uji t dan tarafkepercayaan α = 0,05 menunjukkan thitung>ttabel (2,097 > 1,994), yang berarti dalam penelitian ini Ho ditolaksedangkan Ha diterima. Dengan demikian menunjukkan bahwa Hasil belajar siswa yang diajar menggunakanmodel pembelajaran kooperatif Number Head Together pada materi pokok virus di kelas X IPA SMADharmawangsa Medan tahun pembelajaran 2016/2017 lebih baik dibandingkan dengan Student TeamAchievement Division dan berbeda secara signifikan pada α = 0,05Kata Kunci: Hasil Belajar Siswa, Numbered Head Together, Student Team Achievement Division
INOVASI PEMBELAJARAN MELALUI KOMBINASI MODEL KOOPERATIF STAD DENGAN SNOWBALL THROWING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR DAN AKTIVITAS SISWA PADA MATERI SEL DI KELAS XI MIA 5 SMA NEGERI 5 MEDAN Sianipar, Saudur E; Tarigan, Aprianika H; Bako, Tuti W
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 4, No 4 (2016): Jurnal Pelita Pendidikan Desember 2016
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (533.873 KB)

Abstract

The study was implemented to improve learning outcomes and students activity in subject matter ofcell with innovation learning throught combination of cooperative model of STAD (Student TeamsAchievement Division) with Snowball throwing in Class XI MIA 5 SMA Negeri 5 Medan. This study is aclassroom action research (CAR) is performed in two cycle research. This research was conducted by directobservation of teacher (researcher) and students. The observer implementation of research conducted by fourresearch associates and biologys teacher in class XI MIA 5 SMA Negeri 5 Medan. Observations carried out on35 students. Indicator of success research include: classical learning exhaustiveness and student activityobservation. The result of this study indicate that the average value of the pretest students before the learningprocess carried out by using a combination cooperative model of STAD (Student Teams Achivement Division)with Snowball Throwing is 49,7 while the average in Postest I is 68,7. Exhaustiveness percentage of studentsstudying in the cycle I amounting to 60%, this has yet to achieve exhaustiveness criterion in the clasiccal stylebecause it has not reached ≥85%. In cyle II obtained the average value of student learning outcomes by 82,1and there are 31 students who completed the criteria included in the study. Percentage of students in learningexhaustiveness second cyle is 88,5. Increase of classical learning completeness of cycle I to cycle II is 18%.Based on the average percentage of student who are active in cyle I and cycle II is obtained by increasingstudent activity in the cyle I mean the percentage level of activity of student is 62,85% and the second cyleincreased to 85,71%. Increase student activity from cycle I to cyle II was 22,86%. As well as increased activity ofteacher from 66,25% in cycle I increased to 86,25 in cycle II. Increase of teachers activity by 20%. From theabove explanation, it can be concluded that this research can improve of learning outcomes and studentactivity.Keywords: Learning Outcomes, Student Activity, STAD (Student Teams Achievement Division), SnowballThrowing, Classroom Action Research.
Perbedaan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Audio-Visual Dengan PowerPoint Pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Manusia Di Kelas XI MIA SMA NEGERI 5 MEDAN Tahun Pembelajaran 2014/2015 Artam, Ivani Mulyatin; Sinambela, Masdiana
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 3, No 4 (2015): Jurnal Pelita Pendidikan Volume 3 Nomor 4
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (272.827 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang diajar denganmenggunakan media Audio-Visual dan media PowerPoint. Penelitian ini termasuk jenis penelitianeksperimen. Metode penelitian yang digunakan adalah metode ceramah dan tanya jawab. Populasidari penelitian ini adalah keseluruhan siswa kelas XI MIA yang terdiri dari 8 kelas dengan jumlah 312siswa. Penelitian ini dilakukan pada dua kelas yang berbeda. Sampel penelitian diambil secara acak(random sampling). Masing-masing berjumlah 41 siswa dan 42 siswa, sehingga total sampel adalah83 siswa. Pada kelas XI MIA 1 dilakukan dengan media Audio-Visual dan pada kelas XI MIA 2dilakukan dengan PowerPoint. Untuk mengetahui hipotesis yang dirumuskan dengan menggunakanuji statistik t. Hasil penelitian ini diperoleh bahwa nilai rata-rata pre-test kelas media Audio-Visualdiperoleh yaitu 74,54 dan nilai dengan standar deviasi sebesar 7,93 dan nili rata-rata pre-test kelasmedia PowerPoint yaitu 62,38 dan nilai standar deviasi sebesar 8,74. Sedangkan hasil post-testmenunjukkan bahwa hasil belajar siswa yang diajar dengan media Audio-Visual diperoleh nilai ratarata87,80 dan nilai standar deviasi sebesar 6,32 dan nilai rata-rata post-test yang diajar denganmedia PowerPoint 84,57 dan standar deviasi sebesar 5,55. Dengan demikian hasil belajar siswa yangdiajar dengan media Audio-Visual lebih baik daripada PowerPoint. Uji hipotesis menunjukkan bahwathitung = 2,52 > ttabel = 1,99. Jadi didapat bahwa thitung> ttabel (2,52 ≥ 1,993) maka Ha diterima dan Hoditolak, yang artinya ada perbedaan yang signifikan antara media Audio-Visual dan PowerPoint padamateri sistem ekskresi manusia di kelas XI MIA SMA Negeri 5 Medan tahun pembelajaran2014/2015.Kata kunci: audio-visual, powerpoint, hasil belajar siswa
THE EFFECTIVENESS OF THE ACTIVE LEARNING STRATEGY OF THE FIRING LINE TYPE IS VARIED WITH MEANINGFUL SCRIPT ON RESULTS AND ACTIVITY OF STUDENT LEARNING MATERIALS ON HUMAN REPRODUCTIVE SYSTEM IN CLASS XI IPA SMA PARULIAN 1 MEDAN Panggabean, Sopan Sopian; Pranoto, Hendro; LumbanGaol, Adriana Y.D
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 5, No 2 (2017): Jurnal Pelita Pendidikan
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (466.218 KB)

Abstract

This research is aimed at determining the effectiveness of the active learning strategy of The FiringLine type is varied with meaningful script on results and activity of student learning materials on humanreproductive system in class XI IPA SMA Parulian 1 Medan Academic Year 2016/2017. This type of research ispre-experiment, where the population in this study are the students of class XI IPA SMA Parulian 1 Medan with57 students. Sampling was performed by using the random sampling technique. The result show that studentmastery level classified in the category of high with a value of 80, students’ learning completeness classified inthe category of complete with a value of 89.3%, and student learning activities classified in the category ofactive with a value of 77.60. So it can be concluded that the active learning strategy of The Firing Line type isvaried with meaningful script effectively used on the material of the human reproduction system in class XI IPASMA Parulian 1 Medan Academic Year 2016/2017.Key Words : Active Learning Strategy Of The Firing Line Type, meaningful script, activity learning.
PERBEDAAN HASIL BELAJAR YANG DIAJARKAN DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI PADA MATERI SEL DI SMA NEGERI 16 MEDAN T.P. 2015/2016 Hadiati, Devi; Nasution, Muhammad Yusuf
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 4, No 1 (2016): Jurnal Pelita Pendidikan Volume 4 Nomor 1
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (427.542 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan hasil belajar biologi siswa dengan menggunakan model Problem Based Learning (PBL) dan inkuiri pada  materi sel di SMA Negeri 16 Medan Tahun Pembelajaran 2015/2016. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimen semu. Sampel dalam penelitian ini terdiri dari dua kelas yaitu kelas XI IPA3 menggunakan  model  problem based learning dan kelas XI IPA4 menggunakan model inkuiri, masing-masing kelas berjumlah 40 siswa. Hasil analisis data menunjukkan rata-rata hasil belajar siswa menggunakan model problem based learning () = 70,20 dengan nilai standar deviasi (SD) = 7,46 lebih baik dari rata-rata hasil belajar siswa menggunakan model inkuiri () = 77,00 dengan nilai standar deviasi (SD) = 6,25. Model yang lebih baik digunakan dalam penelitian ini yaitu model pembelajaran inkuiri. Hasil hipotesis dengan menggunakan uji-t dan taraf kepercayaan α = 0,05 diperoleh thitung > ttabel (4,50 > 1,67) sehingga dalam penelitian ini hipotesis nihil (H0) ditolak dan hipotesis alternatif (Ha) diterima, dengan demikian diperoleh kesimpulan bahwa ada perbedaan hasil belajar yang diajarkan dengan model pembelajaran problem based learning (PBL) dan model pembelajaran inkuiri pada materi sel di SMA Negeri 16 Medan T.P 2015/1016.
PENGEMBANGAN LEMBAR KEGIATAN PESERTA DIDIK (LKPD) PADA MATERI POKOK EUBACTERIA BERBASIS PENDEKATAN ILMIAH Harahap, Almira Velda; Simatupang, Zulkifli; Susanti, Eni
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 5, No 3 (2017): Jurnal Pelita Pendidikan
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (510.14 KB)

Abstract

This research aims to know the value of a student worksheet Eubacteria based on scientific approach by experts and practitioners. This research has develop with 4-D models that has been modified consist three stages. The first stages is define, which include analysis of main competency, basic competencies, indicators of competence, and condition of student. The second stage is the design, which consist of data collection in the form of the syllabus, to formulate specific objectives to be achieved, preparing presentation framework. The third stage is develop, which consist of validation by matter expert and education expert, biology teacher responses, and student responses in a small group. The product produced in the form of worksheets Eubacteria based on scientific approach. Student worksheet complied and considered feasible by validation team. Results of the assesment team of matter expert showed an average 93,75% categorized a very good and education expert 92% categorized as very good. Result responses biology teacher got the result 80,21% categorized good. Result of student responses of the small group got 92% categorized as very good.Keywords : Development, Scientific Approach, Worksheet
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN Rahmawati, Suci; Nasution, Muhammad Yusuf
Jurnal Pelita Pendidikan Vol 4, No 2 (2016): Jurnal Pelita Pendidikan Volume 4 Nomor 2
Publisher : Universitas Negeri Medan

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (268.704 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui  pengaruh model pembelajaran pembelajaran berbasis masalah terhadap hasil belajar siswa pada materi pencemaran lingkungan di kelas X SMA Unggulan CT Foundation Tahun Pembelajaran 2015/2016. Jenis penelitian ini merupakan quasi eksperimen dengan desain two group Pretes dan Postes. Penelitian berlangsung pada bulan Maret sampai Juni 2016. Pengambilan sampel dilakukan dengan cara random sampling diperoleh kelas X-Mendel sebagai kelas kontrol yang berjumlah 18 orang dan kelas X-Dalton sebagai kelas eksperimen yang berjumlah 19 orang. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah tes objektif berbentuk pilihan ganda yang terdiri dari 30 soal dan lembar observasi untuk penilaian afektif dan psikomotorik siswa. Berdasarkan hasil uji t terhadap data hasil belajar sebagai akibat model pembelajaran diperoleh bahwa hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan model pembelajaran berbasis masalah 84 ± 45,88 secara signifikan lebih tinggi dibanding hasil belajar siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran konvensional 74,7 ± 41,50 (t = 4,2 > t1;0,05;35 = 1,69) dengan demikian Ha diterima berarti terdapat pengaruh model pembelajaran berbasis masalah terhadap hasil belajar siswa pada materi pencemaran lingkungan di kelas X SMA Unggulan CT Foundation Tahun Pembelajaran 2015/2016. Kata kunci : model pembelajaran berbasis masalah, hasil belajar.

Page 1 of 43 | Total Record : 427