cover
Contact Name
Gerardus Gilang
Contact Email
gilang@starki.id
Phone
-
Journal Mail Official
gilang@starki.id
Editorial Address
-
Location
Kota adm. jakarta timur,
Dki jakarta
INDONESIA
Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
ISSN : 25410741     EISSN : 25982443     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis adalah jurnal ilmiah bidang ilmu komunikasi serta ilmu pengetahuan yang berhubungan dengan bidang komunikasi yang diterbitkan oleh STIKS TARAKANITA, Program Studi S1 Komunikasi di Jakarta. Jurnal Ilmu Komunikasi menyampaikan sumbangan pemikiran di bidang komunikasi yang otentik, analitis dan kritis kepada para akademisi yang menaruh perhatian dan berminat di bidang ilmu komunikasi. Terbit satu tahun dua kali bulan April dan November.
Arjuna Subject : -
Articles 8 Documents
Search results for , issue " Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis" : 8 Documents clear
Inovasi Sistem Manajemen Kinerja SDM Terintegrasi dengan Big Data di BPJS Kesehatan Riyadi, Muhammad Kadar
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

In the era of globalization, innovation is one thing that many people talk about in order to try to create a form or thing or thing that can make an activity more effective and efficient. The challenge of continuing to innovate does not only come to humans individually but also extends to the scope of the organization.  This study aims to see the dynamics that occur in the innovation process carried out by BPJS Kesehatan by taking a case study on the HR performance management sistem. Data was obtained through in-depth interviews with five research sources using a qualitative approach. The results showed that there are three main dimensions of the development process of HR performance management system innovation at BPJS Kesehatan, namely: forming a unified data from existing personnel sistems, building a system that can integrate modules for performance, talent and career, and build system development. The dimension of integrating performance modules, talents and careers into an integrated system is characteristic of this research when compared to other findings regarding the processes and stages of innovation. Innovation in the performance management system at BPJS Kesehatan is a tangible form that organizations see employees as talent and are key competitive assets and key factors for future organizational success.
ANALISIS KOMUNIKASI PUBLIC RELATIONS PADA SEKOLAH SMA DON BOSCO II UNTUK MEMPERTAHANKAN CITRA SEKOLAH KATOLIK YANG BERKARAKTER Sugianto, Salie; Doho, Yohannes Don Bosco
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Kemerosotan nilai moral dan dan karakter anak bangsa semakin meningkat dibuktikan dengan banyaknya kasus tawuran remaja, narkoba, dan pergaulan bebas yang dilakukan oleh peserta didik. Hal ini dikarenakan kurangnya pendidikan karakter yang dimiliki oleh setiap sekolah. Oleh karena itu, Sekolah SMA Don Bosco II perlu menggunakan teori Elaboration likelihood model dan strategi Public Relations untuk mempertahankan citra sekolah katolik yang berkarakter. Tujuan penelitian ini adalah untuk memahami penerapan serta mengetahui hambatan dan solusi Sekolah SMA Don Bosco II dalam mempertahankan citra sekolah Katolik yang berkarakter. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif, jenis deskriptif dan menggunakan teknik pengumpulan data dengan wawancara mendalam dan observasi. Analisis dalam penelitian ini adalah teknik analisis data model Miles dan Huberman serta teknik pemeriksaan triangulasi sumber. Hasil yang dicapai dari penelitian ini menunjukkan bahwa dari strategi Public keabsahan data yaitu Relations yang terbagi atas sembilan tahap, Sekolah SMA Don Bosco II telah melakukan kesembilan tahap tersebut. Kesimpulan dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi Public Relations telah terimplementasikan pada Sekolah SMA Don Bosco II dengan berbagai hambatan terkait krisis keteladanan guru, dan sulitnya mencari guru yang benar-benar teladan. The decline in moral values and character of the nation's children is increasing as evidenced by the many cases of teen brawls, drugs, and promiscuity committed by schools. This is due to the lack of character education owned by each student. Therefore, Don Bosco II Senior High School needs to use an elaboration likelihood model theory and a Public Relations strategy to maintain the image of Catholic schools of character. The purpose of this study is to understand the application and find out the obstacles and solutions of Don Bosco II Senior High School in maintaining the image of Catholic schools with character. The research method used is a qualitative approach, descriptive type and uses data collection techniques with in-depth interviews and observations. The analysis in this study is the data analysis technique of the Miles and Huberman model and the data validity checking technique which is source triangulation. The results achieved from this study indicate that from the Public Relations strategy which is divided into nine stages, Don Bosco II Senior High School has conducted the nine stages. The conclusion of this study shows that the Public Relations strategy has been implemented in Don Bosco II Senior High School with various obstacles related to the teachers’ example of exemplary, and the difficulty of finding truly exemplary teachers.
PENGARUH SALES PROMOTION SHOPEE INDONESIA TERHADAP IMPULSE BUYING KONSUMEN Studi Kasus: Impulse Buying pada mahasiswa STIKS Tarakanita Felita, Patricia; Oktivera, Elsie
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

the purpose of this research to know e-commerce marketing communication strategy that is Shopee Indonesia, this site use sales promotion strategy with online media. Various interesting promotional promotions make consumers often do impulse buying. Development factors for the use of information and communication technology (ICT) make it easier for consumers to make online purchases.Researchers want to The Influence of Sales promotion Shopee Indonesian Decision Impulse buying Online at Student STIKS TARAKANITA. This research has 2 variable that is Sales Promotion as X variable and Impulse buying as variable Y. The theory used in this research is communication theory, Marketing Communication, Mix of Promotion and Impulse buying. This research was conducted on March-July 2018 at STIKS Tarakanita. Methods This study uses quantitative research methods using primary data, the questionnaires were distributed directly to STIKS Tarakanita students with shopee accounts totaling 130 students. Test Validity, Reability, Normality, Linearity, Regression Simple, Correlation, and Determination conducted in this study processed using IBM SPSS Statistic 22.0. The results of this study there is influence of sales promotion Shopee Indonesia to impulse buying in STIKS Students Tarakanita 52% the remaining 48% influenced by other variables not included in this research model. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran e-commerce yaitu Shopee Indonesia, situs ini menggunakan strategi promosi penjualan dengan media online. Berbagai Sales promotion yang menarik membuat para konsumen sering melakukan impulse buying. Faktor perkembangan pemanfaatan teknologi informasi dan Komunikasi (TIK) mempermudah konsumen dalam melakukan pembelanjaan online. Dalam penelitian ini peneliti ingin mengetahui pengaruh sales promotion Shopee Indonesia terhadap impulse buying pada mahasiswa STIKS TARAKANITA. Penelitian ini memiliki 2 variabel yaitu sales promotion sebagai variabel X dan Impulse buying sebagai variabel Y. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah ilmu komunikasi, Komunikasi Pemasaran, Bauran Promosi dan Impulse buying. Penelitian ini dilaksanakan pada Maret-Juli 2018 bertempat di STIKS Tarakanita. Metode Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif dengan menggunakan data primer, yang kuesioner disebarkan langsung kepada mahasiswa STIKS Tarakanita yang memiliki akun shopee yang berjumlah 130 mahasiswa. Uji Validitas, Reabilitas, Normalitas, Linearitas, Regresi Sederhana, Korelasi, dan Determinasi yang dilakukan pada penelitian ini diolah menggunakan IBM SPSS Statistic 22.0. Hasil penelitian ini menjunjukan terdapat pengaruh sales promotion Shopee Indonesia terhadap impulse buying pada Mahasiswa STIKS Tarakanita sebesar 52% sisanya 48% dipengaruhi oleh variabel lain yang tidak dimasukkan dalam model penelitian ini.
Kegiatan Public Relations B Radio 95.6 FM Dalam Menghadapi Tantangan Media Di Era Digital Aprilia, Putri
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The existence of the internet as a result of the technology and communication development has forced the change from analog systems to digital. Entering the digital era like this is a challenge for conventional radio, one of them is PT. Radio Swara Burinyay (B Radio). Even though it is under the auspices of renowned radio management such as Ardan Group, the obstacle in developing a business in the digital era like this is not easy. From the number of listeners who have not yet reached the target, the number of advertisers is declining and the challenges with competitors, both other conventional and digital media, require the management of the company to make the right communication strategy to maintain B Radio's existence. With qualitative research methods and descriptive approaches the results of this study are through Public Relations activities in the Public Relations and Promotion division, B Radio takes responsibility in promotionl and branding activities for reach the company’s goals. This promotion activity is carried out through collaboration with clients to be able to optimize the branding activities carried out by B Radio, the strategy of promoting in conventional media and digital media is also done to increase brand awareness. Branding activities carried out by B radio can be through on-air, off-air and online broadcast programs. These activities make B Radio last for 15 years now. However, B Radio still has to optimize the use of social media so that it can always attract listeners with current things.
ANALISIS SEMIOTIKA ROLAND BARTHES TERHADAP LIRIK LAGU BAND NOAH “PUISI ADINDA” Aritonang, David Ardhy; Doho, Yohannes Don Bosco
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Present with the first album "Seperti Seharusnya" Noah Band was able to make them the most successful band that was able to win 6 trophies at the Indonesian Music Award 2013 (AMI Awards). But not many know, behind the 9 songs contained in the album, there is a hidden track that the vocalist Ariel created as a bonus song for fans who remain loyal to support the Noah Band entitled "Puisi Adinda". In this study the main theory used is the semiotic theory of Roland Barthes. The method used in the study is a qualitative method with a descriptive interpretive approach. Regarding the outpouring of the main character's heart towards his partner and the continuity of his love story journey. The choice of the word "Puisi Adinda" as the song title represents the woman he loves. The hope of songwriters is that this song can be remembered and used as learning as one of the life events that must have been or is being and will be faced by the layers of society. As long as the main character is still breathing in this world he will always try to be the ideal male figure for the woman he loves. Besides that, he is also inviting his partners to join together to become individuals who are patient, relentless and loyal. The mythology encountered is the role of men in solving problems in love relationships. Songwriters have an important role because what becomes song lyrics can have an impact on listeners and music lovers. For example in ideology and idealism. Hadir dengan album pertama “Seperti Seharusnya” Band Noah mampu menjadikan mereka grup band tersukses yang mampu menyabet 6 piala di ajang Anugerah Musik Indonesia 2013 (AMI Awards). Namun tidak banyak yang mengetahui, dibalik 9 lagu yang terdapat pada album tersebut, ada sebuah hidden track yang sang vokalis Ariel ciptakan sebagai bonus lagu untuk para penggemar yang tetap setia mendukung Band Noah yang diberi judul “Puisi Adinda”. Dalam penelitian ini teori utama yang digunakan adalah teori semiotika Roland Barthes. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah metode kualitatif dengan pendekatan interpretatif deskriptif. Mengenai curahan hati sang tokoh utama terhadap pasangannya dan kelangsungan perjalanan kisah cintanya. Pemilihan kata “Puisi Adinda” sebagai judul lagu mewakili sosok perempuan yang ia cintai. Harapan pencipta lagu agar lagu ini dapat diingat dan dijadikan pembelajaran sebagai salah satu perisitiwa kehidupan yang pasti pernah atau sedang dan akan diahadapi oleh lapisan masyarakat. Selama tokoh utama masih bernafas di dunia ini ia akan selalu berusaha menjadi sosok laki-laki yang ideal bagi perempuan yang ia cintai. Disamping itu juga ia sedang mengajak pasangannya agar turut bersama-sama menjadi individu yang sabar, mengalah dan setia. Mitologi yang ditemui adalah berkenaan peran laki-laki dalam menyelesaikan permasalahan dalam hubungan cinta. Pencipta lagu memiliki peranan penting karena apa yang menjadi lirik lagu dapat memberikan dampak bagi pendengar dan penikmat musik. Misalnya dalam ideology dan idealisme.
A SINCERE SUGGESTION Soedjarwo, Gabriella Novianty
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

One of the hardest parts in communication is delivering the meaning as it is uttered. Considering the fact that in communication we are supposed to be able to deliver the message well to make the other party get the message, we need to pay attention to other’s image. The case that this study is going to analyse is the use of maaf sekadar mengingatkan to comment on someone’s appearance and/ or behaviour. One of Bahasa Indonesia experts gave an explanation that actually the meaning of sekadar mengingatkan is neutral. This study wants to analyse how giving suggestion and the use of maaf sekadar mengingatkancan harm someone’s face. The data was analysed using pragmatics study of FTA (Face Threatening Act). This study found that the factor that makes the meaning maaf sekadar mengingatkan be offensive is the expressions used together with this expression. Salah satu tantangan terbesar dalam berkomunikasi adalah menyampaikan maksud dari perkataan kita dengan baik; apakah pendengar dapat memahami dan menangkap maksud dari perkataan kita sama seperti apa yang kita inginkan. Sebuah kejadian yang viral akhir-akhir ini tentang penggunaan ekspresi maaf sekadar mengingatkan menunjukkan bahwa untuk mencapai tujuan berkomunikasi dengan baik perlu memperhatikan beberapa hal penting. Dalam kasus ini, penggunaan kata maaf tidak lantas membuat pendengar merasa lebih baik setelah mendengar kritik atau saran yang disampaikan. Tulisan ini ingin memberikan analisis ilmiah tentang bagaimana makna maaf sekadar mengingatkan terbentuk dalam penggunaan untuk menegur dan mengkritik. Lebih lanjut, tulisan ini ingin menanggapi penjelasan Ivan Lanin yang mengungkapkan bahwa makna sekadar megingatkan bersifat netral. Untuk menjawab permasalahan tersebut, penelitian ini menerapkan teori pragmatik tentang Face Threatening Act (FTA). Dari hasil penelitian, dapat diketahui dan disimpulkan bahwa makna negatif yang terkandung dalam ekpresi maaf sekadar mengingatkan terbentuk dari ucapan yang menyertai ekspresi tersebut.
HUBUNGAN LAYANAN KOMUNIKASI TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA Studi Kasus: Kampus X, JAKARTA Rustanta, Agus; Setyawati, R. Kurni
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini merupakan sebuah penelitian dengan paradigma positivistik dengan menggunakan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah seluruh mahasiswa Kampus X dimana semua responden dijadikan sampel. Sebelum dilakukan uji regresi untuk melihat besar kecilnya pengaruh pada variabel bebas terhadap variabel terikat, uji reliabilitas dan validitas dilakukan untuk menguji alat ukur yang digunakan pada penelitian ini. Dengan menggunakan analisis regresi berganda diperoleh bahwa semua variabel bebas memberikan dampak pada variabel terikat. Dilihat dari besar kecilnya pengaruh, semua variabel bebas memberikan pengaruh yang sangat kecil dan tidak signifikan. Hanya satu variabel bebas yang secara positif dan signifikan memberikan dampak pada perubahan variabel terikat yaitu variabel kualitas layanan perpustakaan. Walaupun demikian, direkomendasikan supaya layanan Pendidikan di semua unit perlu ditingkatkan karena berdasarkan analisis deskriptif pada setiap butir pertanyaan dan setiap dimensi kepuasan layanan diperoleh angka berkisar antara 3.0 – 3.1 dari skala 1-4. Hal ini menunjukkan bahwa tingkat kepuasan mahasiswa hanya puas dan tidak sangat memuaskan (skala 4). This research implements the quantitative approach. The population of this research is all students of Campus X and all population is used for samples. Validity and reliability test is implemented to make sure that all data are valid and reliable. It is found out that not all independent variables give effect to the dependent variable. The independent variables give small effect and they are not significant. There is only one independent variable that gives positive and significant effect to the dependent variable. It is recommended that all services should be improved since it is found out that the scale of services are between 3.0-3.1 (scala 1-4).
Cover, Editorial Team, Table of Contents Gilang, Gerardus
Jurnal Komunikasi dan Bisnis Vol 4, No 2 (2019): Jurnal Ilmu Komunikasi dan Bisnis
Publisher : STIKS Tarakanita

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Page 1 of 1 | Total Record : 8