Serat Rupa Journal of Design
ISSN : 23383348     EISSN : 2477586X
Serat Rupa Journal of Design (SRJD) is an official open-access journal published under the Maranatha Christian University. The open-access policy refers to the free public-access to read an article. SRJD is intended to accommodate any research publication in areas of Visual Communication Design, Interior Design, and Fashion Design. SRJD wish to provide a forum for the exchange of ideas and new research findings in the field of design and culture. SRJD encourages manuscript whose written by the academician, also from professional designers who need to publish their design process ideas with interesting concepts which could be valuable for the field of design and culture. SRJD is published twice a year, in January and July.
Articles 46 Documents
KOMPARASI PERSONAL BRANDING RIDWAN KAMIL: PEMILU WALIKOTA BANDUNG 2013 DAN PEMILU GUBERNUR JABAR 2018

Pradita, Puspita Yuli

Serat Rupa Journal of Design Vol 3 No 1 (2019): SRJD-JANUARY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (4476.443 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v3i1.1074

Abstract

Personal Brandingmerupakan suatu bentuk pencitraan yang dilakukan oleh individu untuk mendapatkan perhatian publik. Personal Brandingjuga merupakan pembentukan nilai seseorang yang memiliki strategi dan tujuan. Salah satu yang menarik perhatian adalah personal brandingyang ditampilkan oleh Ridwan Kamil pada saat PEMILU kampanye Walikota Bandung 2013 dan juga pada PEMILU Gubernur JABAR 2018. Hal yang menarik adalah terjadi perubahan strategi personal brandingyang dilakukan oleh Ridwan Kamil. Terlihat  bahwa ada sebuah strategi baru dan juga manuver politik yang menarik dilakukan oleh beliau untuk dikupas. Penelitian ini mengkaji perubahan personal brandingtersebut melalui elemen nilai personal brandingyang diteliti berupa citra mengenai hal-hal yang menjadi landasan berpikir dan berperilaku Ridwan Kamil di masyarakat. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif, yaitu dengan cara FGD (Focus Group Discussion) untuk menganalisis visual semiotika sosial dan juga diperkuat dengan studi pustaka. Hasil dari penelitian tersebut mengungkapkan bahwa terjadi sebuah perubahan manuver politik dari kepemimpinan Ridwan Kamil, dari nasionalis, fleksibel, dan berjiwa muda menjadi lebih agamis dan lebih konservatif dinilai dari elemen-elemen grafis pada kampanye yang ditampilkan. Hal tersebut berhubungan dengan misi politik dan juga masa yang menjadi target pemilihnya.  

PERANCANGAN MEDIA APLIKASI BUS TRANS METRO BANDUNG

Christy, Sheila, Susanto, Roy Anthonius

Serat Rupa Journal of Design Vol 3 No 1 (2019): SRJD-JANUARY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (8023.992 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v3i1.1060

Abstract

Bandung sebagai salah satu kota yang berpenduduk padat membutuhkan mobilisasi untuk melakukan kegiatan sehari-hari. Dalam melakukan mobilisasi tersebut, masyarakat dapat menentukan pilihan untuk memakai transportasi pribadi ataupun transportasi publik yang telah disediakan oleh pemerintah. Trans Metro Bandung (TMB) adalah salah satu transportasi publik yang disediakan oleh pemerintah dengan fasilitas yang sudah memadai, tetapi mayoritas masyarakat sulit untuk mendapatkan informasi seputar bus TMB baik rute, jadwal, lokasi halte, maupun fasilitas bus. Hal ini dapat diatasi melalui teknologi media yang dapat mempermudah masyarakat untuk mendapatkan sekaligus berinteraksi dengan informasi tersebut. Tujuan perancangan ini adalah untuk mempermudah masyarakat dalam mencari segala informasi mengenai bus TMB melalui media aplikasi yang informatif serta terstruktur, memiliki ciri khas lokal yang disesuaikan dengan kebutuhan masyarakat Kota Bandung. Perancangan ditekankan pada pendekatan unsur User Experience dan User Interface yang pada akhirnya bertujuan untuk memudahkan masyarakat untuk mencari informasi terkait fasilitas TMB yang terintegrasi dalam satu aplikasi digital.  

REVITALISATION OF SUMBA WOVEN INTO FASHION PRODUCT FOR URBAN PEOPLE AS A TARGET MARKET

Ningsih, Yosepin Sri

Serat Rupa Journal of Design Vol 3 No 1 (2019): SRJD-JANUARY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1711.668 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v3i1.1056

Abstract

Salah satu daerah yang memiliki kekuatan khas dari segi kriya tekstilnya adalah propinsi NTT (Nusa Tenggara Timur), yang dikenal dengan kekhasan tenunnya. Kekhasan yang dimiliki oleh tenun NTT membuat beberapa bidang seperti pariwisata dan kebijakan politik selanjutnya memiliki pengaruh terhadap keberadaan tenun NTT. Pengaruh tersebut antara lain perubahan fungsi tenun dari adati menjadi produk ekonomis yang kemudian berdampak pada perubahan material serta metode pemanfaatan tenun. Material yang digunakan saat ini sudah lebih modern dengan menggunakan benang yang dapat dibeli di pasar hasil impor dari pulau lain atau negara lain, sedangkan pemanfaatan tenun yang tadinya hanya digunakan secara adat saat ini telah dipotong menjadi baju siap pakai dengan bentuk yang lebih modern mengakibatkan adanya bagian tenun yang terbuang. Berangkat dari kondisi tersebut, peneliti mengembangkan produk busana sebagai bentuk revitalisasi tenun ikat dalam menjawab kebutuhan busana dengan material utama tenun NTT bagi para konsumen. Tenun NTT yang dipilih ke dalam penelitian adalah Tenun Sumba, karena corak yang terdapat pada tenun Sumba memiliki tingkat kerumitan lebih tinggi ketimbang tenun NTT lainnya seperti bentuk-bentuk makhluk hidup dengan ukuran besar yang berbeda dengan tenun dari pulau lain yang lebih banyak bernuansa geometris. Bentuk dan komposisi corak yang besar dan terkait dengan mitos maupun makhluk hidup selama ini menjadi kendala bagi para desainer dalam memanfatkan material tenun Sumba menjadi busana. Dengan menggunakan pendekatan metode penelitian deskriptif kualitatif yang dipilih yaitu minimalism as a counter culture yang dipopulerkan oleh Rei Kawakubo serta pendekatan market research, peneliti sekaligus desainer membuat konsep busana dengan mengoptimalkan penggunaan kain. Dengan metode ini peneliti dapat menghasilkan produk busana tanpa menyisakan bagian tenun yang tidak berpotensi lagi untuk diolah ke dalam produk busana atau produk lainnya sekaligus menjawab kebutuhan market yang memiliki apresiasi tinggi terhadap karya tenun.

PERANCANGAN AUGMENTED REALITY SEBAGAI ALAT BANTU EDUKASI PELAJARAN SEJARAH DI INDONESIA BAGI SISWA SMP

MEJIRO, VARIAN DINE, GUNAWAN, PETER RHIAN, WIANTO, ELIZABETH

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (627.693 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.899

Abstract

History is a compulsory subject in the formal school curriculum in Indonesia. Through history lessons, students can understand and know the existence of events that eventually can foster cultural values and become the foundation of the progress of a nation. Moreover, Indonesia is a country that has a long history, one of the topics are about kingdoms that once grow and develop in the territory of Indonesia. Unfortunately, history lessons are unfavored by most junior high school students, because of their monotonous methods. Therefore, the purpose of this design is to create an interactive media for learning history in Junior High School, which until now still using teacher center learning method. Technological advances and changes in children's habits in understanding something by playing became the foundation of the concept of making history game. Interactive media created is a board game combined with Augmented Reality technology to add immersion in the game. Augmented Reality can provide experience in playing so that students can feel a real impression in the game. In addition to the game board as the primary media, used as well as media campaigns supporting the form of x-banner, advertising on social media such as Facebook and Instagram. Through the board games, students are expected to better understand the learning of the Hindu Buddhist Kingdom in Indonesia and not feel bored while studying.

PERANCANGAN BUKU FOTOGRAFI DOKUMENTASI KEGIATAN KESENIAN DI KAMPUNG JELEKONG

Silviani, Sherilyn, Rismantojo, Sandy, Saraswati, R.A. Dita

Serat Rupa Journal of Design Vol 3 No 1 (2019): SRJD-JANUARY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1171.89 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v3i1.811

Abstract

Kampung Jelekong merupakan sebuah perkampungan yang terletak di selatan Kota Bandung dan merupakan pusat pengrajin lukisan pesanan. Kegiatan kerajinan lukis tersebut dimulai oleh almarhum Pak Odin Rohidin di tahun 1970an. Selain bergerak di bidang lukisan, Kampung Jelekong juga aktif dalam kesenian pencak silat, wayang golek, dan tari jaipong. Sayangnya, kampung ini sulit mengalami perkembangan dalam hal fasilitas dan infrastruktur karena kurangnya kepedulian pemerintah setempat dan sedikitnya masyarakat Bandung yang mengetahui dan menghargai keberadaan para pengrajin seni di Kampung Jelekong yang memiliki peran penting dalam melestarikan kesenian dan kebudayaan tradisional Sunda. Maka dari itu, perlu dirancang sebuah media yang dapat mendokumentasikan dan menceritakan kegiatan kesenian para pengrajin seni di Kampung Jelekong dan kesulitan yang mereka alami dalam berkarya tanpa dikenal dan dihargai oleh orang-orang sekitarnya. Dengan dirancangnya media buku fotografi dokumentasi, diharapkan masyarakat Bandung bisa mengenal lebih luas tentang para pengrajin seni tersebut dan mendukung adanya pengembangan fasilitas dan infrastuktur untuk meningkatkan kinerja dan semangat mereka dalam berkarya. Perancangan buku ini menggunakan gaya fotografi dokumenter dan fotografi human-interestyang bersifat objektif dan humanis sehingga target audienceatau pengamat dapat menghargai keberagaman kesenian yang ada di Kampung Jelekong dan memahami kisah hidup mereka. Fotografi juga dipilih dengan tone yang hangat agar dapat menggambarkan suasana kekeluargaan yang terasa antar penduduk. Penataan layoutbuku menggunakan pendekatan visual clean designyang menggabungkan fotografi dengan Tipografi Huruf yang memiliki tingkat keterbacaan yang baik. Salah satu bagian dari judul buku juga ditulis menggunakan gaya goresan kuas dan cat akrilik secara manual yang kemudian diproses secara digital agar menggambarkan sifat kebebasan dan kreativitas seni. Buku fotografi ini diharapkan mampu menyampaikan pesannya kepada masyarakat Bandung dan berdampak pada Kampung Jelekong sehingga semakin dikenal dan berkembang.

KAMPANYE PENANGKALAN HOAX MELALUI APLIKASI GAWAI

SINAGA, CALVIN PALTI JUNJUNGAN, YONATIA, JESSICA

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (11546.575 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.805

Abstract

The hoax is known as a familiar term for netizen nowadays, which its meaning is a public lie that made and spread irresponsibly through the internet. The hoax has become something that troubling yet misleading the netizen since they majority netizen receives news through the internet without noticing the credibility of the authors. The worst impact of hoax would be the split of the nation’s unity. Hoax itself is not something that hard to be opposed to if the netizen has media literacy knowledge, which is having a critical attitude to the news that spread through the internet. Therefore, this social campaign about educating media literacy was created towards netizen in the big cities of Indonesia. The design method used in this campaign is using a visual compilation of photography and pop art vector, with gadget application as the main media, and the supporting medias such as a serial poster in social media, mini event, website, and gimmick. The main goal of this campaign is to educate netizen about media literacy and the next expected goal is the appearance of critical and selective attitude towards news that spread on the internet.  

IMPLEMENTASI ELEMEN-ELEMEN DESAIN YANG DITERAPKAN PADA PERANCANGAN DESAIN FASHION REUSABLE BAG

PUTRANTO, OLIVIA GONDO

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (8524.304 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.791

Abstract

Recently environmental problem becomes a highlight, and bought out to the surface, mostly about plastic waste and how to deal with it. When plastic waste dissolved they released some kind of toxic substances that will harm the environment and bring damage to the ecosystem. In order to reduce the mass volume of plastic waste, the Indonesian Government made some regulations. One of the regulation stated that the customer had to pay for the plastic bag each time they had transactions. But this program didn’t last a long time because of some pros and cons about the regulation. PT. Lion Super Indo, or known as Super Indo Supermarket is one of the brands that applying sustainability movement as their main strategy. One of their programs is to create a competition for designing Fashion Reusable Bag in order to educate Indonesian people to get used to bring and use reusable bag everytime they shop. This research using literature studies and using descriptive qualitative as a method, divided into two phase. The first phase is the literature studies for the indicators used in this research, the elements of design and the judging aspects of the competitions. The Judging aspects are Uniqueness, Brand, Fashion, and Practicality. The next phase is a single case study with an implementation of Design Elements and Judging Aspects. Hopefully, the findings and the result of this research could help to take apart bringing more impact of the sustainability movement and give some contribution in order to reduce plastic waste volume in Indonesia. 

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DAN GAYA BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MAHASISWA PADA MATAKULIAH POLA KERAH

., SOELISTYOWATI

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (570.988 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.783

Abstract

This study aims to get information about the differences in learning outcomes among students who study use the problem-based learning and direct learning on the basis of competence collar pattern making, getting information about the differences in learning outcomes, the students has a learning style of visual, auditory and kinesthetic on the basis of competence collar pattern making, getting information about the interaction between learning models and learning styles to learning outcomes in basic competencies collar pattern making. The research design in this study used a Factorial Design. The sample classes used in this study was a class A and  B Universitas Ciputra Surabaya academic year 2016/2017. Analysis of data using Analysis of Variance (ANOVA) with a significant level of 0,05 to 0,010 significant 2.871.403. This research found that learning outcomes of students who study use the problem-based learning was significantly higher than the students who study use the direct learning on the basis of competence collar pattern making.  Learning outcomes of the students have a learning style of visual was significantly higher than the students has a learning style of auditory and kinesthetic on the basis of competence collar pattern making.  There was an interaction between learning models and learning styles to learning outcomes in basic competencies fashion production collar pattern making.

PENERAPAN INSPIRASI FAUNA DAN FLORA SUMATERA TERHADAP PERANCANGAN MOTIF TEKSTIL KONTEMPORER

TANZIL, MARINI YUNITA

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (19280.989 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.781

Abstract

Indonesian has a very rich, unique, and priceless biodiversity and natural resources. Featuring this national treasure is the aim of this research, especially the fauna and flora endemic to Sumatra Island. This research is executed through descriptive qualitative method by exploration and literature study for the first stage and design implementation for the second stage. The first stage contains exploration on Sumatran flora and fauna, batik motifs, contemporary textile design, color composition and trend. The finding of the research is presented at the second stage through contemporary textile motif as the design implementation that can be applied to fashion products. Expectantly, this research can provide guideline and inspiration for textile and fashion designers in developing contemporary textile motifs that take inspirations from the nature and culture of Indonesia. 

PENGARUH CARA DISTRIBUSI PENCAHAYAAN BUATAN PADA KENYAMANAN BERCENGKERAMA PENGUNJUNG KAFE

KRISTIAN, MARTIN SENA, ., LEONARDO, HALIM, ERWIN ARDIANTO

Serat Rupa Journal of Design Vol 2 No 2 (2018): SRJD-JULY
Publisher : Maranatha Christian University

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (3478.203 KB) | DOI: 10.28932/srjd.v2i2.776

Abstract

Nowadays, young people like Cafe more as a place for socializing than merely for eating. Its environment is made to comfort them through lighting design. This research aims to describe lighting distribution type from users choice of comfort while socializing in a café. The method is to ask 60 persons to choose the most comfortable lighting environment from five given illustrations based on a theory by ILO (1998) and Grondzik and Kwok (2010) theory. The result shows indirect lighting from wall and ceiling as the most preferred lighting distribution to support comfort while socializing.