Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing
ISSN : -     EISSN : 26559102
Journal of Computer Networks, Architecture and Performance Computing is a scientific journal that contains all the results of research by lecturers, researchers, especially in the fields of computer networks, computer architecture, computing. this journal is published by Intitute Of Computer Science (IOCS), which is a joint research and lecturer organization and issued 2 (two) times a year in January and July.
Articles
10
Articles
Analisa Metode Least Significant Bit Dalam Penyisipan Pesan Terenkripsi Terhadap Citra Digital

Hasugian, Penda Sudarto

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Berkembangnya jaringan komunikasi membuat pertukaran informasi semakin sering terjadi, baik dalam bentuk teks, audio, dan video. Semakin banyaknya pesan yang yang ingin dikirimkan maka keamanan dan kerahasiaan dari pesan tersebut semakin sulit dijaga. Keamanan dan kerahasiaan adalah aspek yang penting pada proses pertukaran informasi atau pesan. Untuk melindungi kerahasiaan pesan bisa menggunakan teknik kriptografi. Kriptografi adalah ilmu yang mempelajari teknik – teknik matematika yang berhubungan dengan aspek keamanan seperti kerahasiaan, integritas data, serta otentikasi. Sedangkan Steganografi adalah salah satu teknik yang dilakukan dalam mengamankan pesan yaitu dengan cara menyembunyikan pesan ke sebuah media digital.  Pada penelitian ini dilakukan analisis untuk mengimplementasikan keamanan file txt dan rtf dengan kombinasi algoritma kriptografi One Time Pad dengan steganografi least significant bit (LSB). Pada tahap kriptografi pesan yang telah berhasil diinput akan dienkripsi dengan kunci yang telah diberikan kemudian dilanjutkan dengan proses penyisipan pesan di tahap steganografi.. Pesan yang dapat dibaca oleh sistem adalah pesan berformat .txt dan .rtf. Pada Algoritma LSB penyisipan dilakukan dengan menggantikan bit terakhir citra dengan bit pesan yang akan disisipkan. Pada tahap enkripsi dan penyisipan akan dihasilkan stego image, stego image merupakan citra yang sudah disisip oleh pesan. Kemudian pada tahap ekstraksi dan dekripsi yang dihasilkan adalah plaintext, plaintext merupakan pesan yang belum diberikan kunci apapun.

Penerapan Logika Fuzzy Dalam Sistem Pakar Diagnosa Defisiensi Nutrisi Tanaman Hidroponik

Simanjorang, R Mahdalena

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Perkembangan teknologi telah memungkinkan orang bercocok tanam tidak di atas lahan tanah. Rumah tanpa halaman atau pekarangan pun masih bisa menyalurkan hobi bertanamnya. Secara prinsip, bertanam merupakan kegiatan memberikan nutrisi bagi tanaman. Nutrisi ini terdiri dari berbagai unsure mineral yang dibutuhkan tanaman. Namun jumlah nutrisi ini hanya sekitar 10 persen dari kebutuhan tanaman. Selebihnya tanaman banyak membutuhkan air. Pembahasan utama dalam penelitian ini adalah perancangan dan pembuatan sistem pakar rule-based untuk permasalahan defisiensi nutrisi pada tanaman hidroponik. Pembuatan sistem pakar ini menggunakan metode inferensi forward chaining, yaitu proses inferensi yang memulai pencarian dari premis atau data menuju pada konklusi. Permasalahan pada menanam secara hidroponik ini yang dibahas tentang defisiensi nutrisi pada tanaman hidroponik. Tujuan dari software ini adalah membuat sistem pakar yang digunakan untuk mendiagnosa dari gejala-gejala defisiensi nutrisi yang akhirnya memperoleh diagnosa dan cara penanggulangannya. Pembuatan sistem pakar ini dilakukan dengan tahapan sebagai berikut: menganalisa permasalahan tentang defisiensi tanaman hidroponik dengan melibatkan para pakar atau ahli, mengimplementasikan desain dalam program komputer dan melakukan uji coba.

Perancangan Aplikasi Pemilihan Texapon Dalam Pembuatan Sabun Cair Dengan Menerapkan Metode Analytical Hierarchy Process

Riandari, Fristi

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Keberhasilan sebuah produk dari perusahaan tergantung dari kwalitas bahan baku. dan sulitnya dalam menentukan bahan baku secara cepat dan membutuhkan waktu yang lama. Oleh karena itu di perlukan untuk mengatasi masalah tersebut adalah sebuah Sistem Pendukung Keputusan untuk memilih Texapon dalam pembuatan sabun cair dengan metode AHP.Untuk mengetahui hal tersebut, maka akan dilakukan suatu metode pengambilan keputusan multikriteria dengan cara memecahkan situasi kompleks dan tidak terstruktur kedalam bagian-bagian dan menyusunnya dalam hierarki.Dengan menggunakan metode AHP pada SPK maka penentuan Texapon dalam pembuatan sabun cair  dapat dihitung berdasarkan perhitungan dari bobot kriteria masing-masing, sehingga dapat memilih Texapon dalam pembuatan sabun cair di dalam perusahaan dapat dilakukan secara cepat.

Analisa Dan Implementasi Metode Knowledge Base Recomendation Dalam Penerimaan Karyawan

Simangunsong, Agustina

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Rekomendasi usaha pertama yang dilakukan perusahaan untuk memperoleh karyawan yang qualified dankempeten yang akan ikut sarta mengerjakan semua pekerjaaan pada perusahaan. Untuk mempermudah perusahaan maka perusahaan membuat berbasis web (website) untuk menyeleksi karyawan dimana perusahaan akan mengambil data para pelamar sebagai bahan pertimbangan. Metode Knowledge Based Recommendation sering juga di kenal istilah metode penilaian. konsep dasar metode Knowledge based recommendation adalah mencari penilaian, ketanggapan dan prestasi. Metode ini membutuhkan proses normalisasi keputusan kesuatu skala yang dapat di perbandingkan dengan semua alternative yang ada. sistem rekomendasi ini dirancang untuk memberikan kemudahan pada pelamar dan perusahaan yang akan menggunakan sistem rekomendasi karyawan.

Data Driven Approach with Apriori Algorithm in Processing Stock Items

Sihotang, Hengki Tamando

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar |

Abstract

Data processing for the process of calculation or transformation of input data into information that is easy to understand. In addition, data processing is a process consisting of data storage and data handling activities.Data Mining is one of the fastest growing fields due do the huge need for added value from large-scale databases that are accumulating more and more as information grows. The general defenition of Data it self is not known manually from a data set. By showing the correlation of previously unknown data, the store owner can make the decision to progress store. Data Mining is used many places and fielda of application can also vary, data mining learn what are the main factors inthe accuracy of the target purchase of a product by consumers. Business intelligence is the process of converting data into information. Apriori Algorithm is one of the data mining algorithms in the formation of association of rule mining.Algorithm mining is the process of extracting information from a database, followed by doing frequent item/ itemset in formation of association rule mining in order to get the minimum value of support and minimum confidence value.

OPTIMASI RISET KEYWORD DENGAN TEKNIK ALLINTITLLE PADA MESIN PENCARI GOOGLE

Sihotang, Hengki Tamando

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (395.113 KB)

Abstract

Online information needs have evolved in the real direction. These needs include the latest information, government services, and commercial products. The research question is how to describe and optimize keyword research with the allintitle technique on the google search engine. The development method used in this research is the prototype method because it is considered able to be evaluated directly on the user. The system testing is done for 3 months by placing keywords on several websites on Google. The conclusion that can be taken is to use the allintitle technique, the search results for the web are easier to find. And this web-based allintitle technique can overcome the challenges of captcha verification from the Google search engine.   Keywords: Allintitle, Google's Search Engine, Keyword competition.

ANALISA PENGARUH LOG TRANSAKSI PADA SISTEM KOMPUTER MENGGUNAKAN ALGORITMA RECOVERY BERBASIS LOG

Sianturi, Fricles Ariwisanto

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (212.812 KB)

Abstract

This study aims to melakukakan analysis of the effect of the transaction log on a computer based system either on a single system tired, and two tiered through simulated transactions bank system with technology client / server to get a log of transactions on the database system Microsoft Windows SQL Server 2008 R2 management studio a data base. Methods or algorithms are used to analyze the transaction log on the system used is a log-based recovery algorithm.The results based on the analysis, showed that the use of query local database and query the database using sotere procedure to get the transaction log for troubleshooting transactions on the database system via a user interface is built to help job database administrator (DBA), much more good compared with conventional systems. Based on the experiments that the log of transactions to be controlled, in-undo, Re-do, or Rolled-Back, even deleted if no longer required automatically to maintain the scalability of computer users in the future, by setting the growth of a standard database from 10% to > 32%, and the establishment of a maintenance schedule to ensure that the reserve database is always available and up to date.

PENERAPAN METODE BEST FIRST SEARCH PADA PERMAINAN TIC TAC TOE

Hutahaean, Harvei Desmon

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (233.872 KB)

Abstract

encarian adalah proses pencarian solusi di dalam suatu permasalahan sampai solusi atau tujuan ditemukan, atau pergerakan di state-space untuk mencari lintasan dari initial-state ke goal-state. Dalam sebuah permainan TIC TAC Toe proses pencarian ruang keadaan tidak cukup untuk mengotomasikan tingkah laku pemecahan masalah, pada setiap situasi tersebut hanya terdapat sejumlah pilihan langkah yang terbatas yang boleh dilakukan oleh seorang pemain. Masalah-masalah yang akan dihadapi dapat dipecahkan dengan melakukan pencarian (search) dari antara pilihan-pilihan yang ada, terdukung oleh pandangan cara penyelesaian yang biasa dilakukan. Best First Serach bekerja dengan cara melakukan pencarian pada sebuah Graf Berarah yang setiap simpulnya menggambarkan sebuah titik di dalam suatu ruang problema.

SISTEM PENDUKUNG KEPUTUSAN DALAM PENENTUAN JABATAN KAPOLRES DI JAJARAN KEPOLISIAN DAERAH SUMATERA UTARA (POLDA SUMUT)DENGAN METODE SIMPLE ADDITIVE WEIGHT (SAW)

Sagala, Jijon Raphita

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (656.925 KB)

Abstract

Office in policing in the functions of Office, started after the Organization carry out the withdrawal and selection, that is, at the moment a prospective member of the police force was declared acceptable and ready to be placed on the Office or work unit in accordance with the educational unit.But it turns out thatthe problem is not that simple, because it is precisely the success of the overall program of the election office is located on the accuracy in placing personnel concerned.The placement process is a process that is crucial in getting the competent Office is required, because the proper placement will be able to help companies or agencies in achieving the expected objectives. With the method of Simple Additive Weighting (SAW) can assist decision makers in selecting prospective Kapolres who really fit the criteria required by police agencies.So with this system of North Sumatra Police can minimize errors caused by the performance of the Police Personnel, that is, by the way puts personnel at the position or field in accordance with its ability.

PEMBUATAN GAME BERBASIS PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN RPG MAKER MV

Wahyuni, Sri Ngudi, Andiyoko, Cia

Journal Of Computer Networks, Architecture and High Performance Computing Vol 1 No 1 (2019): Computer Science
Publisher : Institute Of Computer Science (IOCS)

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (635.114 KB)

Abstract

The RPG game is one of the games are in great demand by the public because they are able to sharpen their right brain. One method used in game development is GDLC which consists of 6 phases, where each phase is arranged systematically. The aimed of this study is how to develop RPG maker game based learning for children cognitive. The analysis method is used SWOT analysis and testing method used α and β testing methods on 36 respondents who were taken by random and the response rate was 99.8%. The testing instrument used a questionnaire with testing parameters (1) Design consisting of music, sound, and color (2) Moral Message (3) Storyline. The test of results were 42.5% of respondents said that the development design was considered good, 44.3% of respondents said the game had a good storyline, and 56.3% of respondents stated that the Rise of the Zokai Clan game using RPG Maker MV had a good moral message.