cover
Contact Name
Alfian Rokhmansyah
Contact Email
alfian@fkip.unmul.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
jurnaldiglosiaunmul@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota samarinda,
Kalimantan timur
INDONESIA
DIGLOSIA: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra dan Pengajarannya
Published by Universitas Mulawarman
ISSN : 2615725X     EISSN : 26158655     DOI : -
DIGLOSIA is an open access peer reviewed research journal that is published by Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Mulawarman. First published in Februari 2018 (volume 1 number 1) with print and online versions. DIGLOSIA is providing a platform for the researchers, academicians, professionals, practitioners, and students to impart and share knowledge in the form of empirical and theoretical research papers, case studies, literature reviews, and book reviews on Indonesian language, Indonesian literature, and their teaching. DIGLOSIA welcomes and acknowledges theoretical and empirical original research papers, case studies, review papers, literature reviews, book reviews, conceptual framework, analytical and simulation models, technical notes about Indonesian language, Indonesian literature, and their teaching from researchers, academicians, professionals, practitioners, and students from all over the world.
Articles 26 Documents
Kolofon Hudiyono, Yusak
Jurnal Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Vol 1 No 2 (2018)
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (211.659 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.ppi-vi

Abstract

Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Prosedur Kompleks dengan Model Pembelajaran Discovery Learning Menggunakan Media Audio Visual (Video) di Kelas XI SMA Negeri 1 Samarinda Devi, Paramita Candra; Hudiyono, Yusak; Mulawarman, Widyatmike Gede
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 2 (2018): DIGLOSIA, Edisi Agustus 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (243.148 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.pp101-112

Abstract

This study aims to develop text learning materials to write complex procedures with learning discovery learning model using audiovisual media (video). The research form used is research and development method (R&D). The design used in the research and development of this teaching material adopted from Borg and Gall design model. This development research was conducted in SMA. The result of validation of this teaching material proved to be valid with the average of validation of content (material) 82% said valid, validation of 100% validity of the linguist, and the validation result of the media expert on the 93% video assessment stated very valid and on the handbook rating 84% students stated very valid. The results of the class XI test of SMA showed 86% stated very valid. From the result of data analysis through t-test formula yield Thitung (13,68)> ttabel (1,703), so there is the cognitive difference between before and after student use instructional material developed in book with learning discovery learning modeling using audio-visual media with the material text of complex class XI procedures. Then the results of the development that has been done to improve student learning outcomes. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar menulis teks prosedur kompleks dengan model pembelajaran discovery learning menggunakan media audio visual (video). Bentuk penelitian yang digunakan adalah metode penelitian dan pengembangan (Reseacrh and Development). Desain yang digunakan dalam penelitian dan pengembangan bahan ajar ini mengadopsi dari model desain Borg and Gall. Penelitian pengembangan ini dilaksanakan di SMA. Hasil validasi bahan ajar ini terbukti valid dengan rata-rata dari validasi isi (materi) 82% meyatakan valid, hasil validasi ahli bahasa 100% menyatakan sangat valid, dan hasil validasi ahli media pada penilaian video 93% menyatakan sangat valid dan pada penilaian buku pegangan siswa 84% menyatakan sangat valid. Hasil ujicoba kelas XI SMA menunjukkan 86% menyatakan sangat valid. Dari hasil analisis data melalui rumus uji t-test menghasilkan Thitung (13,68) > ttabel (1,703), sehingga terdapat perbedaan kognitif antara sebelum dan sesudah siswa menggunakan bahan ajar yang dikembangkan dalam buku dengan pemodelan pembelajaran discovery learning menggunakan media audio visual dengan materi teks prosedur kompleks kelas XI. Maka hasil pengembangan yang telah dilakukan mampu meningkatkan hasil belajar siswa.
Kolofon Diglosia, Admin Jurnal
Jurnal Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Vol 1 No 1 (2018)
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30872/diglosia.v1i1.ppi-vi

Abstract

Hubungan Minat Baca dengan Kemampuan Menulis Teks Ekposisi Siswa Kelas XI SMK Negeri 9 Samarinda Septhin, Kristina; Mulawarman, Widyatmike Gede; Suhatmady, Bibit
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 2 (2018): DIGLOSIA, Edisi Agustus 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (315.099 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.pp89-100

Abstract

  This study aims to find out the relationship between reading interest and the ability to write exposition text of class XI students of SMK Negeri 9 Samarinda. This research is quantitative research with Product Moment correlation analysis. The population in this study were class XI students of SMK Negeri 9, which amounted to 261 students. The research sample amounted to 166 students. The sampling technique used cluster random sampling. There were three variables in this study, two independent variables, and one dependent variable. Questionnaires and tests were used to collect the data. Based on the analysis of the data it can be concluded it seems that there is a positive and significant relationship between reading interest in the ability to write exposition texts in class XI students of SMK Negeri 9 Samarinda which is indicated by a correlation coefficient (rx1y) of  0.305 and a calculated value greater than rtable with N = 166 at the error rate of 5% (0.305> 0.159) which means that the higher the reading interest of students, the higher the ability to write exposition text.   Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan minat baca dengan kemampuan menulis teks eksposisi siswa kelas XI SMK Negeri 9 Samarinda. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan analisis korelasi Product Moment. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI SMK Negeri 9 yang berjumlah 261 siswa. Sampel penelitian berjumlah 166 siswa. Teknik pengambilan sampel menggunakan sampel cluster random sampling. Ada tiga variabel dalam penelitian ini yaitu dua variabel bebas dan satu veriabel terikat. Teknik pengumpulan data menggunakan kuesioner dan tes. Pengumpulan data menggunakan metode Kuesioner dan tes. Berdasarkan analisis data dapat disimpulakan terdapat hubungan yang positif dan signifikan antara minat baca terhadap kemampuan menulis teks eksposisi pada siswa kelas XI SMK Negeri 9 Samarinda yang ditunjukan dengan koefisien korelasi (rx1y) sebesar 0,305 dan nilai rhitung lebih besar dari rtabel dengan N = 166 pada taraf kesalahan 5% (0,305 >0,159) yang berarti bahwa semakin tinggi minat baca siswa maka akan semakin tinggi pula kemampuan menulis teks eksposisi.
Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Strategi Think Talk Write dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Menulis Teks Ulasan Kelas VIII SMP Adeninawaty, Dewi; Adeninawaty, Dewi; Soe'oed, Rahmat; Ridhani, Ahmad
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 2 (2018): DIGLOSIA, Edisi Agustus 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (269.167 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.pp75-88

Abstract

This study aims to determine (1) teacher teaching activities in applying Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW) learning models, (2) student learning activities in implementing the Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW) model, (3) increased motivation to learn to write text on student reviews in applying the Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW) Learning model, (4) improvement of learning outcomes writing text review in the application of the Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW) learning model. This research is a classroom action research with four stages including: planning, action, observation and reflection. The subjects of this study were VIII B students of Al-Muhajirin Middle School in Muara Badak Kab. Kutai Kertanegara 2017/2018 school year, totaling 28 students. Data collection techniques used are observation, documentation, interviews, field notes and tests.Data validity in this study uses data source triangulation and method triangulation. The data analysis technique used is an interactive analysis model developed by Miles and Huberman which consists of four components, namely data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of the study are 1) teacher teaching activities have increased by an average of 64.71% in cycle I and an average of 87.25% in cycle II, 2) student learning activities have increased with an average of 54.44% in cycle I and an average of 84.44% in cycle II, 3) student learning motivation has increased by an average of 53.83% in cycle I and an average of 84.19% in cycle II, 4) student learning outcomes have increased with an average of 52.38% in cycle I and an average of 84.52% in cycle II. It can be concluded that the implementation of the model with this learning strategy has increased.   Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) kegiatan mengajar guru dalam menerapkan model pembelajaran Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW), (2) aktivitas belajar siswa dalam menerapkan model Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW), (3) peningkatan motivasi belajar menulis teks pada ulasan siswa dalam menerapkan model pembelajaran Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW), (4) peningkatan hasil belajar menulis ulasan teks dalam penerapan model pembelajaran Discovery Learning Think Talk Write (DL-TTW). Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan empat tahap termasuk: perencanaan, tindakan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa VIII B SMP Al-Muhajirin di Muara Badak Kabupaten Kutai Kertanegara tahun ajaran 2017/2018, berjumlah 28 siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, dokumentasi, wawancara, catatan lapangan dan tes. Validitas data dalam penelitian ini menggunakan triangulasi sumber data dan triangulasi metode. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang dikembangkan oleh Miles dan Huberman yang terdiri dari empat komponen, yaitu pengumpulan data, reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini adalah (1) aktivitas mengajar guru mengalami peningkatan rata-rata 64,71% pada siklus I dan rata-rata 87,25% pada siklus II, (2) aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan dengan rata-rata 54,44% pada siklus I dan rata-rata 84,44% pada siklus II, (3) motivasi belajar siswa meningkat rata-rata 53,83% pada siklus I dan rata-rata 84,19% pada siklus II, (4) hasil belajar siswa meningkat dengan rata-rata 52,38% pada siklus I dan rata-rata 84,52% pada siklus II. Dapat disimpulkan bahwa penerapan model dengan strategi pembelajaran ini telah meningkat.
Pengembangan Bahan Ajar Materi Debat dengan Metode Role Playing pada Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas Ranem; Mulawarman, Widyatmike Gede; Sulistyowati, Endang Dwi
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 2 (2018): DIGLOSIA, Edisi Agustus 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (218.891 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.pp65-74

Abstract

The research materials development begins from the procurement process of the learning materials that are always revised with an uncertain time, contains a theme that is not necessarily in accordance with the problems that exist in the unit of education. The research is also conducted for positive character reinforcement because arguing activities often lead to selfishness in an effort to defend an opinion, so debate participants often do not control the ethics of speech when arguing. Development research at class x students of SMA YPM Diponegoro Tenggarong Seberang used R&D technique approve and method while the learning system is reinforced Dick & Carey model. In collecting techniques are done by language validation techniques experts, tests, leaner’ responses, teacher’s responses, and interviews. The result showed that 20 out of 25 students (80%) completed the assessment of knowledge. Based on the observation of all teams capable of performing their duties well. The use of this method also makes the students able to achieve learning goals up to 96%. Based on the result of discussions with various parties, the role-playing method is generally feasible to be used in the learning process and able to strengthen the character of leaners.   Penelitian pengembangan bahan ajar berawal dari proses pengadaan bahan ajar yang selalu mengalami revisi dengan waktu yang tidak menentu dan memuat tema yang belum tentu sesuai dengan permasalahan yang ada di satuan pendidikan. Penelitian juga dilakukan untuk penguatan karakter positif karena kegiatan berdebat sering menimbulkan sifat egois dalam upaya mempertahankan pendapat, sehingga peserta debat sering tidak mengontrol etika berbicara ketika berdebat. Penelitian pengembangan yang dilaksanakan pada siswa kelas X SMA YPM Diponegoro Tenggarong Seberang, menggunakan metode R&D, sedangkan sistem pembelajarannya diperkuat model Dick & Carey. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik validasi ahli, angket, tes, respons peserta didik, respons pendidik, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 20 dari 25 siswa (80%) tuntas pada penilaian pengetahuan. Pada penilaian sikap positif sudah mulai tampak dari pertemuan awal. Penggunaan metode role playing juga menjadikan peserta didik mampu mencapai tujuan pembelajaran hingga 96%. Berdasarkan hasil diskusi dengan validator dan pengamat, pengembangan bahan ajar materi debat dengan metode role playing secara umum “layak” digunakan dalam proses pembelajaran dan efektif memperkuat karakter peserta didik.
Cerita Anak sebagai Media Pembentuk Karakter Anak Achsani, Ferdian
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 2 (2018): DIGLOSIA, Edisi Agustus 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (236.87 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i2.pp53-64

Abstract

Literature and character education are two things that can not be separated. Literature as a reflection of the life of the community generally teaches the reader to be able to understand the wisdom of the displayed story. Literature can be used as a medium of learning, especially in the process of internalization of the value of character education to learners. The value of character education in the literary work is expected to be followed by the students. Currently, Indonesia is experiencing moral degradation. The need for moral cultivation to the learners aims to create human beings who are virtuous in the future. Each subject has the right to internalize character education to learners. So in the Indonesian language, the process of characterization of character education can be done when learning on literary materials. This study aims to describe the value of character education in Solopos children's stories. this research is included in qualitative descriptive research. The results of this study concluded that in the story Solopos child, there is a value of character education that can be taught to learners, especially at the elementary school level. The results showed that this child's story can be used as a reference for teachers, as a medium to internalize character education at the elementary school level. Sastra dan pendidikan karakter merupakan dua hal yang tidak dapat dipisahkan. Sastra sebagai cerminan kehidupan masyarakat, umumnya mengajarkan kepada pembaca untuk dapat memahami hikmah dari cerita yang ditampilkan. Sastra dapat digunakan sebagai media pembelajaran, terutama dalam proses penginternalisasian nilai pendidikan karakter kepada peserta didik. Nilai pendidikan karakter dalam karya sastra tersebut diharapkan dapat diteladani oleh peserta didik. Saat ini Indonesia sedang mengalami degradasi moral. Perlunya penanaman moral kepada peserta didik bertujuan untuk menciptakan manusia yang berbudi pekerti di masa depan. Setiap mata pelajaran memiliki hak untuk menginternalisasikan pendidikan karakter kepada peserta didik. Maka dalam bahasa Indonesia, proses penginternalisasian pendidikan karakter dapat dilakukan ketika pembelajaran pada materi kesastraan. Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan nilai pendidikan karakter dalam cerita anak Solopos. penelitian ini termasuk dalam penelitian diskrptif kualitatif. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa dalam cerita anak Solopos, terdapat nilai pendidikan karakter yang dapat diajarkan kepada peserta didik terutama pada jenjang sekolah dasar. Hasil penelitian menunjukan bahwa cerita anak ini dapat digunakan sebagai rujukkan bagi guru, sebagai media untuk menginternalisasikan pendidikan karakter pada jenjang sekolah dasar.
Budaya Agraris dalam Konsep Idiom Bahasa Indonesia: Kajian Antropolinguistik Rijal, Syamsul
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 1 (2018): DIGLOSIA, Edisi Februari 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (156.824 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i1.pp45-52

Abstract

Language cannot be separated from culture. In fact, language is the cultural expression of a nation. An agrarian culture in Indonesian has undergone internalization, giving birth to new words and phrases. The results of this study show several words and phrases which are idioms in Indonesian with the process of internalization of agrarian culture. The words and phrases of the agrarian culture can be found in agricultural terms, for example lahan basah, membanting tulang, memeras keringat, panen, mencairkan, and others. These words and phrases have blended in people's minds and expressed everyday culture. Who knows who started and where it came from. However, the Indonesian language user community has accepted these terms as ancestral cultural heritage.  Understanding idioms seems difficult if you only understand the meaning of conventions from Indonesian speakers. The semantic load contained in the concept of idioms is too long a derivative chain. Therefore, this paper bridges Indonesian language users to understand the concept of Indonesian idioms which is an internalization of the Indonesian agrarian culture itself. Bahasa memang tidak bisa dipisahkan dari budaya. Bahkan, bahasa merupakan ekspresi budaya suatu bangsa. Budaya agraris dalam bahasa Indonesia sudah mengalami internalisasi sehingga melahirkan berbagai kata dan frasa baru. Hasil penelitian ini menunjukkan beberapa kata dan frasa yang merupakan idiom dalam bahasa Indonesia dengan proses internalisasi budaya agraris. Kata dan frasa dari budaya agraris tersebut dapat ditemukan dalam istilah pertanian, misalnya lahan basah, membanting tulang, memeras keringat, panen, mencairkan, dan lain-lain. Kata dan frasa tersebut telah membaur dalam benak masyarakat dan mengekspresikan budaya sehari-hari. Entah siapa yang memulai dan dari mana munculnya. Akan tetapi, masyarakat pengguna bahasa Indonesia telah menerima istilah-istilah tersebut sebagai warisan budaya nenek moyang. Memahami idiom sepertinya sulit jika hanya memahami makna konvensi dari para penutur bahasa Indonesia. Beban semantik yang terkandung dalam konsep idiom terlalu panjang rantai turunannya. Oleh karena itu, tulisan ini menjembatani pemakai bahasa Indonesia untuk memahami konsep idiom bahasa Indonesia yang merupakan internalisasi dari budaya agraris masyarakat Indonesia sendiri.
PERILAKU SOSIAL TOKOH UTAMA DALAM NOVEL PENGAKUAN PARIYEM KARYA LINUS SURYADI Rokhmansyah, Alfian
Jurnal Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Vol 1 No 1 (2018)
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (223.531 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i1.pp29-44

Abstract

ABSTRACT This study aims to reveal the social behavior and the factors that influence the social behavior of the main character in Pengakuan Pariyem novel by Linus Suryadi. To achieve these goals, this study used social psychology theory and interpersonal theory (FIRO—Fundamental Interpersonal Relation-Orientation) popularized by William C. Schultz. This research is a qualitative research and descriptive method with psychology of literature studies. The results showed that when viewed from the type of inclusion, Pariyem was a figure who had social behavior. Social behavior found in Pariyem arises from his social interaction with several figures. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap perilaku sosial tokoh utama dan faktor yang memengaruhi perilaku sosial tokoh utama dalam novel Pengakuan Pariyem karya Linus Suryadi. Untuk mencapai tujuan tersebut, dalam penelitian ini akan digunakan teori psikologi sosial dan teori interpersonal atau FIRO (Fundamental Interpersonal Relation-Orientation) yang dipopulerkan oleh William C. Schultz. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dan metode deskriptif dengan model kajian psikologi sastra. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jika dilihat dari tipe inklusi, tokoh Pariyem merupakan tokoh yang memiliki perilaku sosial. Perilaku sosial yang terdapat pada diri Pariyem timbul dari interaksi sosialnya dengan beberapa tokoh. Kata kunci: perilaku sosial, teori FIRO, novel Pengakuan Pariyem
Perilaku Sosial Tokoh Utama dalam Novel Pengakuan Pariyem Karya Linus Suryadi Rokhmansyah, Alfian
Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1 No 1 (2018): DIGLOSIA, Edisi Februari 2018
Publisher : Magister Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, FKIP Universitas Mulawarman

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (267.523 KB) | DOI: 10.30872/diglosia.v1i1.pp29-44

Abstract

This study aims to reveal the social behavior and the factors that influence the social behavior of the main character in Pengakuan Pariyem novel by Linus Suryadi. To achieve these goals, this study used social psychology theory and interpersonal theory (FIRO—Fundamental Interpersonal Relation-Orientation) popularized by William C. Schultz. This research is a qualitative research and descriptive method with psychology of literature studies. The results showed that when viewed from the type of inclusion, Pariyem was a figure who had social behavior. Social behavior found in Pariyem arises from his social interaction with several figures.   Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap perilaku sosial tokoh utama dan faktor yang memengaruhi perilaku sosial tokoh utama dalam novel Pengakuan Pariyem karya Linus Suryadi. Untuk mencapai tujuan tersebut, dalam penelitian ini akan digunakan teori psikologi sosial dan teori interpersonal atau FIRO (Fundamental Interpersonal Relation-Orientation) yang dipopulerkan oleh William C. Schultz. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dan metode deskriptif dengan model kajian psikologi sastra. Hasil penelitian menunjukkan bahwa jika dilihat dari tipe inklusi, tokoh Pariyem merupakan tokoh yang memiliki perilaku sosial. Perilaku sosial yang terdapat pada diri Pariyem timbul dari interaksi sosialnya dengan beberapa tokoh.  

Page 1 of 3 | Total Record : 26