cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota pekanbaru,
Riau
INDONESIA
Jurnal Komputer Terapan
Published by Politeknik Caltex Riau
ISSN : 24434159     EISSN : 24605255     DOI : -
Core Subject : Science,
Jurnal Komputer Terapan e- ISSN : 2460-5255 (Online) p- ISSN : 2443-4159 (Print). Jurnal Komputer Terapan is scientific journal with a standard Indonesian-language format that covers Informatics Engineering, Information System, and Computer Engineering. Journal Komputer Terapan is published twice a year in May and November.
Arjuna Subject : -
Articles 73 Documents
Implementation of Search Engine Optimization Techniques In Increasing Traffic of the Bima Utomo Waterpark Website Sinaga, Tantri Hidayati; Hadinata, Edrian
Jurnal Komputer Terapan Vol 5 No 1 (2019): Jurnal Komputer Terapan Mei 2019
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35143/jkt.v5i1.2514

Abstract

Para pelaku bisnis saat ini umumnya menggunakan teknologi informasi untuk kegiatan bisnis, salah satunya adalah penggunaan situs web sebagai media untuk memfasilitasi promosi kegiatan bisnis ke pasar yang lebih luas. Ada banyak cara yang dapat digunakan pebisnis untuk mempromosikan halaman situs web yang mereka miliki untuk pelanggan potensial, metode umum yang digunakan termasuk menggunakan ledakan email, iklan menggunakan layanan pihak ketiga, penggunaan media jaringan sosial dan media blog. Salah satu cara yang sangat efektif adalah dengan memanfaatkan teknik optimisasi mesin pencari, ini karena pengguna internet sering mencari informasi melalui mesin pencari seperti Google. Search Engine Optimization (SEO) adalah serangkaian proses yang dilakukan secara sistematis dan bertujuan untuk meningkatkan volume dan kualitas lalu lintas yang dikunjungi oleh mesin pencari ke situs web tertentu dengan memanfaatkan algoritma mesin pencari, yang disebut PageRank. Tujuan SEO adalah menempatkan situs web di posisi teratas hasil pencarian berdasarkan kata kunci tertentu yang ditargetkan. Penelitian ini akan menerapkan teknik SEO untuk meningkatkan jumlah pengunjung ke situs Waterpark Bima Utomo melalui mesin pencari Google. Hasil penelitian ini diharapkan dapat meningkatkan popularitas situs web Taman Air Bima Utomo.
Analisa Kepribadian Pengguna Facebook Menggunakan Algoritma Support Vector Machine fahmi, belladina; Wibowo, Ardianto; Hajar, Dewi
Jurnal Komputer Terapan Vol 5 No 1 (2019): Jurnal Komputer Terapan Mei 2019
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35143/jkt.v5i1.2259

Abstract

Technological developments are so rapidly making a lot of social media appear which one of them is Facebook. With Facebook, that users can exchange information and interact without having to meet each other. On Facebook, users can upload status without any upload restrictions. From that user's Facebook status, it can be known what kind of personality is owned by user. However, manually analyzing the personality its validity can not be unknown. From that problem we made a system that can analyze the personality of Facebook users based on the status that user once uploaded. From Facebook’s status user can be retrieved information by using Facebook API and process it using text mining. After the status already processed its grouped by  Support Vector Machine algorithm. This algorithm belongs to supervised learning and is a classification method that uses linear functions to get the better results. The output of this system is personality based on Carl Jung's theory of Extrovert and Introvert based on the status ever made before to become a benchmark by the Facebook user. From 158 Facebook’s status data obtained test result equal to 83,3% from result of comparison between system expenditure made with existing system. On black box testing, 100% of the system can be obtained according to its function. This system has been tested for its usefulness based on the results of a questionnaire on 50 Facebook users by 90.45%.
Pengembangan Aplikasi Manajemen Turnamen XiangQi Sistem Knockout dan Round Robin PEXI Jambi Sari, Cynthia Navela; Istoningtyas, Marrylinteri; Borroek, Maria Rosario
Jurnal Komputer Terapan Vol 5 No 1 (2019): Jurnal Komputer Terapan Mei 2019
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35143/jkt.v5i1.2487

Abstract

PEXI (Persatuan XiangQi Indonesia) Pengprov Jambi merupakan sebuah organisasi persatuan bagi atlet XiangQi khususnya di Provinsi Jambi. Saat ini sistem pertandingan XiangQi di Jambi sudah menggunakan aplikasi manajeman turnamen namun hanya terbatas pada Sistem Pertandingan Swiss. Sehingga jika turnamen diselenggarakan dengan sistem lainnya, yaitu Knockout dan Round Robin, pengelolaannya masih menggunakan metode manual dalam penentuan pairing pertandingan dan perhitungan poin peserta. Karena perhitungan poin masih dilakukan secara manual maka sering terjadi kesalahan dalam perhitungan poin peserta dan sering terjadi kecurangan dalam penentuan pairing pertandingan. Selain itu, interface sistem aplikasi yang telah ada perlu dikembangkan agar lebih user-friendly. Oleh karena itu, kita membutuhkan pengembangan sistem aplikasi dengan fitur sistem  pertandingan yang lebih lengkap dan lebih user-friendly untuk digunakan.
Pengembangan Sistem Business Intelligence untuk Analisa Pola Tindak Pidana di Pengadilan Negeri Pekanbaru mulyani, dea pricillia; wibowo, ardianto; Qudsi, Dini Hidayatul
Jurnal Komputer Terapan Vol 4 No 2 (2018): Jurnal Komputer Terapan November 2018
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The District Court is an agency that handles criminal offenses in Pekanbaru. Based on the results of an interview with the Registrar's Office of Law, it is known that the Pekanbaru District Court reported and analyzed cases regarding the criminal acts of the Police and Prosecuting Office, where it was required to report criminal acts. Therefore, a website-based Business Intelligence (BI) system is built to process criminal data that is visualized into dashboards to support the Legal Registrar in obtaining criminal patterns that occur in Pekanbaru, and allows evaluating the internal performance of the Pekanbaru District Court, using the CI framework and use the PHP programming language. Based on UAT testing the function on the system has been successfully built and running well, usability testing results with a questionnaire to the Registrar's Office of Law, showing that the system is 94% easy to use, 91% studied, 95% useful, and 88% satisfying. And system efficiency found that the measurement of performance levels on web pages based on certain aspects get a percentage of 67% and the time needed to load a web page is a percentage of 70%.
Aplikasi Fuzzy Logic Memprediksi Intensitas Cahaya Lampu Pada Kandang Ternak Ayam Broiler Pamungkas, Catur Singgih Satrio; Manehat, Donatus Joseph; Mau, Sisilia Daeng Bakka
Jurnal Komputer Terapan Vol 5 No 1 (2019): Jurnal Komputer Terapan Mei 2019
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35143/jkt.v5i1.2137

Abstract

Indonesia is one of the countries with large livestock fields, almost every population in Indonesia is chicken, cow and goat breeder, especially broiler chicken. In the city of Kupang, NTT Broiler chicken is in great demand by the community as broilers. In breeding, Broiler chicken needs special treatment because Broiler chicken is susceptible to disease so that chicken growth will be inhibited, factors such as temperature and humidity can also affect chicken growth. The problem faced is that during the brooding period, breeder still often suspect the conditions of temperature and humidity in the cage. So, the breeder provides inappropriate light lamp intensity, can reduce the amount of production and quality and increase the risk of loss during breeding. Therefore, that problems can be overcome by using fuzzy logic applications. In this study, the fuzzy logic method used is the Mamdani method with the Mean of Maximum (MOM) method for defuzzification. While the tool used to build the application is Macromedia Dreamweaver 8. The fuzzy logic application for the Broiler chicken coop has been successfully developed and produces an accurate and precise output of light lamp intensity so it is very helpful for breeders to get optimal results. The results can also be displayed based on sub-districts in graphical form.    
Segmentasi Tingkat Pemakaian Material dengan Data Mining Clustering Azwanti, Nurul
Jurnal Komputer Terapan Vol 4 No 2 (2018): Jurnal Komputer Terapan November 2018
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Teknologi yang sangat berperan aktif dalam kegiatan manusia adalah teknologi komunikasi yang bisa kita temukan pada perangkat mobile atau komputer yang memiliki akses internet. PT. Telkom Akses Kantor Telkom Marina merupakan anak perusahaan PT Telekomunikasi Indonesia Tbk (Persero) biasa disebut Telkom Indonesia atau Telkom yang merupakan perusahaan informasi dan komunikasi serta penyedia jasa dan jaringan telekomunikasi yang terbesar di Indonesia. Berlokasi di wilayah Kepulauan Riau, tepatnya Kota Batam menyediakan jasa pekerjaan Pasang Saluran Baru (PSB) seperti pemasangan internet, telepon, tv cable, dan maintenance dalam jaringan fiber optik baik di kawasan perumahan, gedung, ruko maupun mall dengan distribusi wilayah Sagulung, Lubuk Baja dan Batam Center. PT. Telkom Akses Kantor Marina mengalami kesulitan dalam memenuhi stok minimum tiap material berdasarkan request pemakaian wilayah distribusi. Dari data pemakaian material yang ada, hanya digunakan untuk pencatatan pemakaian material saja, sementara data yang tersimpan tidak pernah diolah kembali. Evaluasi tentang segmentasi/ mapping sangat penting untuk mengetahui apakah kebutuhan benar-benar telah terpenuhi. Hasil dari penelitian ini diharapkan data mining mampu melakukan clustering terhadap data pemakaian material serta penggunaan metode K-Means memberikan gambaran hasil untuk segmentasi pemakaian material. Tujuannya agar perusahaan mampu melakukan dan meningkatkan persediaan terhadap material yang sering dipesan untuk setiap wilayah. Kata kunci: segmentasi, pemakaian, material, k-means
Rancang Bangun Aplikasi Pembelajaran 3D Klasifikasi Makhluk Hidup Kingdom Monera dan Protista Berbasis Desktop untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Bachrum, Hazimah Fatin; Edy Suranta G.S, Sugeng Purwantoro; Lestari, Indah
Jurnal Komputer Terapan Vol 5 No 1 (2019): Jurnal Komputer Terapan Mei 2019
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.35143/jkt.v5i1.2127

Abstract

Monera and Protista kingdom are part the part of the classification of living creatures lesson that is biology subject at seventh (VII) grade of Junior High School. Conventional tools or instruments of the learning that are utilized can be some images or animal that preserved (for animalia kingdom). Monera and protista kingdom are micro-creatures which only can be observed with microscopes. However, based on pre-research results, about 54,3% of teachers stated that seventh grade students of Junior High School have not been equipped with the knowledge to use microscopes. So that, some alternative ways are required as learning media which can show micro-creature objects. To facilitate the undertanding of the subject, the delivery method that is given to the students can be combined with multimedia technology as an alternative learning media. Therefore, a learning application of classification of living creatures monera and protista kingdom was developed in this final project based on desktop platform application. Based on the benefit testing that has been done, the application can become an alternative learning media for classification of living creatures monera and protista kingdom. The result of the testing shows the comparison between conventional learning method and utilization of application, with 30.8% : 65.7%. This testing indicates the understanding of the students who had used this application increased in the amount of 34,9%. And based on the usability testing, acceptable value that is achiecved is 72,6%. That value shows that the application that has been developed is proper to be used. So, can be concluded that the students can be more understand about the concept of classification of living creatures monera and protista kingdom lesson by using this application.
Implementasi Multi Server Data Storage Pada Cloud Computing Huang, Jasnica; Fitrisia, Yuli; Fadhly Ridha, Muhammad Arif
Jurnal Komputer Terapan Vol 4 No 2 (2018): Jurnal Komputer Terapan November 2018
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The need of information that is always up-to-date and accessible anywhere and anytime is increasing now. It causes the need of cloud services in the form of high availability data storage. With high availability, it can reduce the occurrence of server failure. One way to improve the quality of the service is to implement multi server data storage. The implementation needs some techniques such as data replication, load balancing and failover. Data replication uses GlusterFS, load balancing uses HAProxy and failover uses Heartbeat. The result of this research found that the average data successfully uploaded 84.5 % and downloaded 100% from data storage. The failover method obtained 66.67% an average success rate in making the switch even one of the server failed, then the spread of the request is split evenly 50:50 by load balancing. Meanwhile, server performance shows that service delays are categorized in "Very Good" and throughput is categorized in "Good". Keywords: data storage, high availability, data replication, load balancing,  failover
Perancangan dan Implementasi Pengatur Suhu Air Mandi Otomatis Berbasis Android Yani, Junia Indah; Surya, Ibnu; Akbar, Memen
Jurnal Komputer Terapan Vol 4 No 2 (2018): Jurnal Komputer Terapan November 2018
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pengaturan suhu pada wadah penampungan air mandi saat ini masih dilakukan secara manual dimana pengguna hanya bisa melakukannya saat berada di rumah. Hal ini membuat proses pemanasan air tidak dapat dilakukan dari jarak jauh ketika pengguna sedang tidak berada di rumah. Maka dengan permasalahan tersebut dirancanglah sebuah alat pengatur suhu air mandi dengan menggunakan smartphone berbasis android. Ketika Raspberry Pi menerima masukkan suhu dari pengguna, pemanas air akan bekerja sesuai suhu yang diinginkan pengguna dan akan berhenti bekerja ketika suhu yang diinginkan telah tercapai, kemudian aktif kembali ketika suhu air telah mencapai titik terendah yang dibatasi oleh program. Pengujian dilakukan beberapa kali untuk setiap jenis pengujiannya. Tingkat akurasi sensor DS18B20 adalah sebesar 98,86%. Tingkat akurasi relay adalah sebesar 96,67%. Tingkat akurasi input suhu dari aplikasi android dengan sensor DS18B20 dan termometer adalah 99,90% dan 97,41%. Berdasarkan hasil yang diperoleh dari berbagai jenis pengujian, keberhasilan rata-rata dalam mengatur suhu air mandi dari jarak jauh yaitu 95,19%.
Rancang Bangun Kontrol Temperatur dan Cahaya Ruangan Menggunakan Raspberry PI Firdian, Hary; Wibowo, Ardianto; Sari, Rika Perdana
Jurnal Komputer Terapan Vol 4 No 2 (2018): Jurnal Komputer Terapan November 2018
Publisher : Politeknik Caltex Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tubuh manusia akan selalu berusaha mempertahankan keadaan normal dengan suatu system tubuh yang sempurna sehingga dapat menyesuaikan diri dengan perubahan-perubahan yang terjadi di luar tubuh tersebut. Tetapi kemampuan untuk menyesuaikan dirinya dengan temperature luar adalah jika perubahan temperature luar tubuh tersebut tidak melebihi 20 % untuk kondisi panas dan 35 % untuk kondisi dingin dari keadaan normal tubuh(Tjitro, 2004). Suhu yang dianggap normal bagi orang Indonesia adalah antara 240 C sampai 260 C. Karena panas lebih mudah mempengaruhi suhu tubuh maka manusia sering kali mencari tempat yang lebih dingin. Untuk mengatasi masalah tersebut dibutuhkan sebuah aplikasi untuk mempermudah pengontrolan temperature dalam ruangan. Pada proyek ini aplikasi dengan bantuan dari Raspberry Pi dan sensor untuk tetap menjaga suhu ruangan stabil.