cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
AGREGAT
ISSN : 25412884     EISSN : 25410318     DOI : -
Core Subject : Engineering,
AGREGAT is a journal of Department of Civil Engineering, University of Muhammadiyah Surabaya. The journal will be published in every May and November yearly. The journal consists of result of research, literature review, and case reports created as realization of Tridharma college.
Arjuna Subject : -
Articles 43 Documents
Studi Kekuatan momen lentur Tiang Pancang Group Terhadap Beban Tumbukan Pada Breasthing Dolphin Dengan kapal tanker 50.000 Dwt di lamongan oil tanker terminal Kiswono, Bambang
AGREGAT Vol 2, No 1 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1332.045 KB)

Abstract

Study analysis planning and design pile group, impact force from berthing tankers 50.000DWT, breasthing dolphins require so that absorb by horizontal and vertical loading, this pile resistance deflects a distance of y1 at a depth of z1. Type structure design terminal jetty with impact lateral breasthing dolphin and mooring dolphin. This pile cap with case-in- place concrete Materials for steel pipe pile in jetties with ASTM A252 Grade 3 out side diameter 800mm thick 16mm and out side diameter 900mm thick 12mm,length pile consist 2 joint are connected,bottom 12m, middle12m,upper12m soil test laboratory result from ITS using bor log BH2 appropriate location jetty. Analysis the main parameter to take from the soil ia a reaction modulus by modelled P-Y curve.with program Group 8 (Ensoft, 2010) Using absorb fender from trelleborg marine or sumitomo marine.. type SCN 1400 ,E = 139 Tm, R =163 T this loading at the fix head of pile resistance bending moment The final result ϕ=900mm,t=9mm and ϕ=800mm,t=12mm maintenance by cathodic.protection to enable them resist corrosion in sea water.
ANALISA KELAYAKAN ALUR PELAYARAN (STUDI KASUS PELABUHAN NAGAN) Suhariyadi, Andik
AGREGAT Vol 1, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (815.132 KB)

Abstract

ABSTRACTThe port is one of the transportation infrastructure that is vital for a region, its also to Kabupaten Nagan Aceh. Since the development of the region Nagan is supported by oil palm plantations that still use Sea port of Meulaboh ( Aceh Barat ) and port Susoh ( Aceh Barat Daya ) as a distribution port CPO result of oil palm plantation area Nagan. The difficulties encountered are far away from port locations conveniently place palm oil processing , thus requiring a greater cost for transporting CPO from Nagan Raya to the port. For the purposes of the above , it is necessary to Feasibility Study  Development port of  Nagan Raya. The method used in the following analysis is to perform observations of wave height , the depth of the sea lanes , speed and direction of the current survey. From the existing data and get results in that the width of the groove and out of the vessel to the port basin for two ships of 5000 DWT 1000 DWT and planned 205 m, while the depth of the sea lanes are planned as deep as 11 meters. For the safety of port operations in the area of rotation of the ship and on the quay the lowest tide minimum depth is 12 meters . While the minimum turning pool area which should be provided to ships of 10,000 DWT capacity is 66 019 m2 or 6.6 ha.Keywords : Sea lane, direction, wave, Nagan regency, port ABSTRAKPelabuhan adalah salah satu prasarana perhubungan yang vital bagi suatu daerah, demikian juga bagi Kabupaten Nagan Aceh. Karena perkembangan wilayah Nagan sangat ditunjang oleh perkebunan kelapa sawit yang selama ini masih menggunakan pelabuhan Laut Meulaboh (Kabupaten Aceh Barat) dan pelabuhan Susoh (Kabupaten Aceh Barad Daya) sebagai pelabuhan distribusi CPO hasil dari perkebunan kelapa sawit wilayah Nagan. Kesulitan yang dihadapi adalah lokasi pelabuhan berjauhan dengan lokasi Tempat Pengolahan Kelapa Sawit, sehingga membutuhkan biaya yang lebih besar untuk mengangkut CPO dari Kabupaten Nagan Raya ke pelabuhan tersebut.Untuk kepentingan tersebut di atas, maka diperlukan Studi Kelayakan Rencana Pembangunan Pelabuhan CPO Kabupaten Nagan Raya Propinsi Nanggroe Aceh Darussalam.Metode yang digunakan dalam analisa berikut ini adalah dengan melakukan pengamatan tinggi gelombang, kedalaman alur laut, survey kecepatan dan arah arus. Dari data-data yang ada dan hasil di dapatkan bahwa Lebar alur keluar-masuk kapal ke kolam pelabuhan untuk dua kapal 1000 DWT dan 5000 DWT direncanakan 205 m,sedangkan untuk kedalaman alur laut direncanakan sedalam 11 meter. Untuk keselamatan operasional pelabuhan maka pada areal perputaran kapal dan di dermaga kedalaman minimum saat surut terendah adalah 12 meter. Sedangkan luas area kolam putar minimum yang harus disediakan untuk kapal kapasitas 10.000 DWT adalah 66.019 m2 atau 6,6 Ha.Kata kunci : Alur laut, arus, gelombang, kabupaten Nagan, Pelabuhan
Degradasi Fisik Beton Normal Pasca Bakar Hamdi, Fauzan; S. Kuba, Muh. Syafaat
AGREGAT Vol 2, No 2 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (719.708 KB)

Abstract

AbstractA research about the effect of semens temperature is still being a hot topic to be investigated. The effect of temperature need to be measured, physically or mechanically, and also need to be analyzed by using descriptive statistic analysis. The researchers expectation in knowing a formulation, a description, and a big effect of temperature to semen is something which still need to be discussed more. The researchers begin to investigate it by making a tool of semens test which fired in an oven directly. The tool of semens test next to be tested its pressure power, elastic power, and elastic modules. The research had been done to fired building so far, but the result still not give a basic power. Generally, the problem of this research is to know semens normal degradation physically and mechanically after firing in certain temperature. The result showed that there was a physic degradation happened to semen after firing. The height of normal semen after firing was 0,002331 kg/cm3 in normal temperature, 0,002259 kg/cm3 in 100°C temperature, 0,002203 in 300°C temperature, and 0,002182 kg/cm3 in 600°C temperature. Keywords: Normal Concrette, Physic, Burn  AbstrakPenelitian tentang pengaruh temperatur pada beton masih merupakan topik yang hangat diteliti. Pengaruh temperatur diukur, baik sifat fisik maupun sifat mekanik, dan dianalisis dengan menggunakan analisis statistik deskriptif. Keinginan para peneliti untuk mengetahui secara akurat bentuk, gambaran, dan besar pengaruh temperatur terhadap beton merupakan hal yang masih perlu diteliti lebih lanjut.  Para  peneliti  mulai  meneliti  dengan  membuat benda uji beton yang kemudian dibakar langsung dibakar dalam oven atau tungku. Setelah itu, dilakukan pengujian pada benda uji berupa kuat tekan, kuat lentur, dan   modulus elastisitas. Penelitian yang pernah dilakukan adalah sisa suatu bangunan yang telah terbakar. Namun sejauh ini penelitian penaksiran tersebut masih belum menemukan landasan awal yang kuat. Secara garis besar masalah yang diteliti dalam penelitian ini adalah peneliti ingin mengetahui besar degradasi beton normal secara fisik dan mekanik setelah dibakar pada suhu tertentu dan dibandingkan dengan beton normal yang tidak dibakar. Hasil ini diharapkan dapat memberikan dasar bagi penanggulangan bangunan yang telah terbakar. Hasil yang dicapai yaitu beton normal terjadi degradasi fisik akibat pasca bakar. Hasilnya yaitu berat isi rata-rata beton normal pasca bakar yaitu pada suhu normal sebesar 0,002331 kg/cm3, suhu 100oC sebesar 0,002259 kg/cm3, suhu 300oC sebesar 0,002203 kg/cm3, suhu 600oC sebesar 0,002182 kg/cm3. Kata Kunci: Beton Normal, Fisik, Bakar
Dampak Pembangunan SMPN 3 Blitar Terhadap Kinerja Lalu Lintas Sekitarnya Huda, Miftachul; Muryanto, Dwi
AGREGAT Vol 2, No 1 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (870.199 KB)

Abstract

SMPN 3 Blitar it will be build on Ciliwung street. It was one of access roads to Blitar City. SMPN 3 Blitar it will be operated in 2019, then has to knowed the impact of development on the performance of traffic around it. This study aims to determine the degree of saturation of existing, operating time, and five years after SMPN 3 Blitar was operated. The analysis of this study is using Indonesian Highway Capacity Manual (IHCM). The Primary data in this study is peak hour traffic volume, intersection geometric conditions, and the cycle time for signalized intersections around the site. While the secondary data in this study is the road network, an Origin Destination (OD), the GDP, and Blitar population. The analysis was started with calculating the flow of traffic at peak hours, the capacity of the intersection, and the degree of saturation. The results of the analysis of the degree of saturation (DS) was indicated that the value of the intersection on the condition of the existing DS (2016), which has a value ≥ 0.750 is the intersection of the Ciliwung-Bendo. While the value of DS at the time of SMPN 3 Blitar operation (2019), which has a value ≥ 0.750 is the intersection of the Ciliwung-Bendo. And the value of DS at five years after SMPN 3 Blitar was operated (2021), which has a value ≥ 0.750 is the intersection of the Ciliwung-Bendo.
Studi Revitalisasi Angkutan Sungai Sebagai Moda Transportasi Perkotaan di Kota Banjarmasin Abidin, Zainal
AGREGAT Vol 1, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (909.288 KB)

Abstract

AbstractThis study was conducted to find a model of revitalization will be the reference in the development of river transport in the future Banjarmasin City. As  known that  since ancient Banjarmasin plays a strategic role in trade traffic between the islands, as it lies on the meeting  between the Barito and Martapura river is wide and deep. So the rivers are  navigable large vessels and the vessels can be docked  to the city of Banjarmasin. Nonetheless uniqueness in terms of its many  rivers are naturally used as transportation infrastructure,  transport participated gradually eroded by road transport modes. Therefore, if the above conditions are not anticipated early will make the development of river transport facilities and infrastructure will continue to degradation are seen physically as well as function. It is certainly not favorable to the development of the city of Banjarmasin in the future, because the river transport infrastructure is already available in nature and geography of Banjarmasin still  laneways river transport system continues to be maintained and developed. The results of this study indicate that the revitalization of river transport potential developed as urban transportation alternative that is integrated with the existing urban road  transport. Keywords: revitalization, urban transport, urban  river transport, urban road transport AbstrakStudi ini dilaksanakan untuk menemukan model revitalisasi yang akan menjaadi acuan dalam pengembangan transportasi sungai Kota Bnajarmasin di masa mendatang. Sebagaimana diketahui sejak dahulu Banjarmasin memegang peranan strategis  dalam lalu lintas perdagangan antar pulau, karena terletak di pertemuan antara sungai Barito dan  Sungai Martapura yang luas dan dalam. Sehingga sungai – sungai tersebut dapat dilayari kapal  besar dan kapal-kapal tersebut dapat merapat hingga Kota Banjarmasin. Meskipun demikian kekhasan dalam hal banyaknya sungai yang secara alami dimanfaatkan sebagai  prasarana transportasi, lambat-laun perannnya tergerus oleh moda transportasi darat.  Oleh karenanya kondisi di atas jika tidak diantisipasi sejak dini akan menjadikan perkembangan sarana dan prasarana transportasi sungai akan terus mengalai degradasi secara fisik maupun fungsinya. Hal tersebut tentu tidak menguntungkan untuk perkembangan Kota Banjarmasin ke depan, karena prasarana transportasi sungai sudah tersedia secara alami dan geografi Kota Banjarmasin masih memingkinkan utnuk system transportasi sungai terus dipertahankan dan dikembangkan. Hasil studi ini menunjukkan bahwa revitalisasi transportasi sungai sangat potensial dikembankan sebagai transportasi perkotaan alternative yang terintegrasi dengan angkutan darat perkotaan yang ada. Kata Kunci: revitalisasi, transportasi perkotaan, transportasi sungai perkotaan, transportasi jalan perkotaan
Studi Perbaikan Balok Beton Bertulang Menggunakan Glass Fibre Reinforced Polymer (Gfrp) Untuk Meningkatkan Kekuatan Tarik Pada Bending Momen Kiswono, Bambang; Jayanto, Edy
AGREGAT Vol 2, No 2 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1618.431 KB)

Abstract

AbstractStudy analysis increase flexture capasity strength reinforced concrete beam and plate with method convensional very difficult site and time schedule make alternative method precise, acceleration time with use Fibre Reinforced Polymer (GRP), There is marketing Glass Fibre Reinforced Polymer, Aramid Fibre Reinforced Polymer, and carbon fibre reinforced Polymer. This product still import from japan, Germany, chinese. This analisys method carbon fibre reinforced polymer study research at building Barbara 6th floor .Test concrete strength with core drill, UPV(Ultrasonic Pulse Velocity) and Profometer.for coredrill 5 point, UPV 10 point, Profometer 10 point.quality concrete K250, analisis data arithmetic reinforced concrete without GFRP sheet and uses GFRP sheet of 2 layers until 5 layers. Keywords: strength flexture,beam and plate,test sample cylinder laboratory,GFRP sheets.  AbstrakStudi analisis peningkatan perkuatan kapasity lenturr pada balok dan plat dengan metode konvensional sangat menyulitkan saat pelaksanaan dilapangan dan waktu sangat menentukan, sehingga alternative dipakai  metode teknologi tepat guna karena adanya percepatan waktu seperti penggunaan  Fiber Reinforced Polymer , ada beberapa jenis yang ada dipasaran Glass Fiber Reinforced Polymer , Aramid Fiber Reinforced Polymer dan Carbon Fiber reinforced Polymer. Produk ini masih berasal dari jepang, Jerman, Cina dalam analisis ini digunakan alternative metode Carbon fiber Reinforced Polymer. Pada studi penelitian di gedung wisma Barbara lantai 6, sebagai bahan acuan pada bangunan existing dilakukan test uji dengan core drill, UPV (Ultrasonic pulse velocity) dan profometer . dilakukan test coredrill 5titik, UPV 10titik, Profometer 10titik.Dengan batasan yang diperlukan untuk perbaikan struktur menggunakan mutu beton K250, Analisis data perhitungan  antara beton tanpa GFRP dan memakai GFRP. 2 lapis. Hingga 5 lapis. Kata kunci: perkuatan lentur balok dan plat beton  bertulang,uji sampel beton silinder laboratorium, lapisGFRP 
Studi Angka Koefisien Korelasi Kuat Tekan Beton Mutu Tinggi Berdasarkan Umur & Bentuk Benda Uji Standar SNI 03-2847-2002 Ray, Norman
AGREGAT Vol 1, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (909.56 KB)

Abstract

ABSTRACTPrediction of compressive strength of concrete when a initial age is very necessary to determine whether the concrete reaches the specifications and as a quality control of concrete, and finally determine the solution of action if the concrete had failured. Codes / research have been issued for a prediction (correlation ratio) but research on the correlation in high quality concrete has not been widely discussed. This study aimed to obtain age correlation ratio and speciment form correlation for high strength concrete compressive strength. Analysis using statistical probability of the normal distribution. The test results showed that the use of high strength concrete will increase  the concrete compressive strength correlation than normal quality,  correlation ratio in high quality concrete at the age 3,7,14,21,28 days was 0.40 0.68 0.91 0.94 1. Correlation ratio on high quality concrete was still above the normal strength concrete correlations. While the ratio of correlation different shape speciment of cylindrical form φ = 15, t = 30 to  15:15:15 cube is equal or with the number of correlation of 1(one). This indicates that use of different shape speciment are not  to be influence to concrete strength.Keywords: high strength concrete, ratio correlation of concrete age, ratio correlation of concrete speciment ABSTRAKPrediksi kekuatan tekan beton saat umur muda sangat diperlukan untuk meyakinkan apakah beton mencapai spesifikasi yang direncanakan dan sebagai kontrol kualitas pekerjaan beton (Quality Control), dan akhirnya menentukan tindakan selanjutnya jika beton tidak memenuhi harapan. Beberapa aturan/ rekomendasi telah dikeluarkan untuk mengatur tentang prediksi (angka korelasi) sebelumnya namun penelitian tentang angka korelasi pada beton mutu tinggi belum banyak dibahas. Penelitian ini dimaksudkan untuk mendapatkan angka korelasi umur dan rasio angka korelasi bentuk kuat tekan beton mutu tinggi. Analisa data menggunakan statistik probabilitas dalam distribusi normal. Hasil pengujian menunjukkan bahwa Penggunaan beton mutu tinggi akan meningkatkan angka korelasi umur kuat tekan beton dibanding mutu normal, angka korelasi  umur pada beton mutu tinggi pada umur 3,7,14,21,28 hari adalah 0,40 0,68 0,91 0,94 1. Nilai korelasi umur pada beton mutu tinggi ternyata masih di atas angka korelasi beton mutu normal. Sedangkan rasio angka korelasi bentuk benda uji dari silinder ϕ=15,t=30 ke kubus 15.15.15 adalah sama besar atau dengan angka korelasi sebesar 1. Hal ini menandakan bahwa penggunaan bentuk benda uji silinder atau yang lain tidak memberikan pengaruh perbedaan korelasi kekuatan tekannyaKata kunci: beton mutu tinggi, angka korelasi umur beton, angka korelasi bentuk benda uji 
Dampak Lalu Lintas Pembangunan Apartemen Di Jakarta Selatan Suwandi, Juda
AGREGAT Vol 2, No 2 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (928.387 KB)

Abstract

AbstractDevelopment is one of the growth parameters of a region. DKI Jakarta one of the provinces in Indonesia with a large level of development considering the needs of citizens living facilities always increase to adjust with population growth. The facilities include residential, road traffic and mass transportation. This is a serious concern of Jakarta government. Building an apartment in South Jakarta is new, it is necessary to study the analysis of traffic impacts that will occur if an apartment will be built. Given the apartment will have an impact on the traffic of citizens who will be out of the apartment entry. The study of traffic impact analysis is one of the requirements set by the DKI Jakarta government especially for the developers or developers before they build the Apartment. Jl. Sinabung Raya is located in Mount Kelurahan Kebayoran Baru subdistrict, South Jakarta is one of the roads that will be affected by the development of apartments. Traffic impact analysis (andalalin) needs to be done on the road to ensure that the construction of an apartment will not negatively impact the existing traffic. So there is need for treatment and actions that must be borne by the developer in order to minimize the consequences of the development of the apartment. It was found that from the results of the analysis of the work needs to be done by the developer, among others, make the design radius turns 6 meters and radius turns in 4.6 m. Designing the doorway so that it does not interfere with the flow of traffic on the road sinabung raya. Installing signs to be a marker for road users, providing a minimum parking space of 102 SRP and 204 SRP motor parking. Keywords : Andalalin, Jl. Sinabung, Apartemen  Abstrak  Pembangunan merupakan salah satu parameter pertumbuhan suatu wilayah. DKI jakarta salah satu propinsi di Indonesia dengan tingkat pembangunan yang besar mengingat kebutuhahan sarana hidupwarganya senantiasa meningkat menyesuaikan dengan pertumbuhan penduduk. Sarana tersebut meliputi tempat tinggal, jalan lalu lintas maupun alat transportasi massal. Ini menjadi perhatian serius pemerintah DKI Jakarta. Pembangunan apartemen di Jakarta Selatan hal baru, perlu adanya kajian analisa dampak lalu lintas yang akan terjadi jika sebuah apartemen akan dibangun. Mengingat apartemen tersebut akan membawa dampak terhadap lalu lintas warga yang akan keluar masuknya apartemen. Kajian analisa dampak lalu lintas merupakan salah satu persyaratan yang telah di tetapkan oleh pemerintah DKI Jakarta khususnya untuk para pengembang atau developer sebelum mereka membangun Apartemen. Jl. Sinabung Raya terletak di Kelurahan Gunung Kecamatan Kebayoran Baru Jakarta Selatan merupakan salah satu jalan yang rencananya akan terkena dampak dari pembangunan apartemen. Analisa dampak lalu lintas (andalalin) perlu dilakukan terhadap jalan tersebut untuk meyakinkan bahwa dengan adanya pembangunan apartemen tidak akan memberikan dampak negatif terhadap lalu lintas yang sudah ada selama ini. Maka perlu adanya perlakuan dan tindakan yang harus ditanggung oleh pengembang dalam rangka meminimalkan akibat yang terjadi dari pembangunan apartemen tersebut. Didapati bahwa dari hasil analisa perlu adanya pekerjaan yang harus dilakukan oleh developer antara lain, membuat desain radius belok 6 meter dan radius belok dalam 4,6 m. Mendesain pintu keluar masuk sedemikian hingga tidak mengganggu arus lalu lintas yang ada di jalan sinabung raya. Memasang rambu rambu yang menjadi penanda bagi para pemakai jalan, menyediakan parkir mobil minimal sejumlah 102 SRP dan parkir motor 204 SRP. Kata kunci: Andalalin, Jl. Sinabung, Apartemen
Kontribusi Bentuk Penampang Tiang Terhadap Beban Maximum yang Diterima Pondasi untuk Perencanaan Pondasi pada Tanah Lempung dengan Data CPT Surabaya Isnaniati, Isnaniati
AGREGAT Vol 2, No 1 (2017)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (792.103 KB)

Abstract

Surabaya city is generally dominated by clay soil. This type of soil has several problems such as low coefficient of permeability, large settlement, and low bearing capacity. Pile foundation is common foundation type applied in clay soil which bedrock layer is relatively deep enough from ground surface. Moreover, pile foundation also has various shapes of cross section which can be appiled in field. The maximum load applied to foundation should be taken into account in order the maximum load (Qmax) does not exceed the allowable bearing capacity of soil (Qallowable).By comparing the cross sections of pile foundation including circle, square, and hexagon, the behaviour of maximum load applied to foundation (Qmax) is investigated based on the results of CPT (Cone Penetrasi Test) using “Philliponnat” method with variations of diameter are 0,3; 0,4; 0,5m at the test locations of (S1, S2 & S3) in order to obtain Qmax < Qallowable.The result of this study indicates that maximum load (Qmax) at the locations of S1, S2 & S3, sorted from the greatest to smallest, are obtained by the cross section shapes of squre, circle, and hexagon. Thereunto, the persentage of maximum load (% Qmax) to the cross section of square at S1 are 100% for square, 79.84% for circle, and 72.01% for hexagon. In addition, at S2 are 100% for square, 74% for circle, and 70,28% for hexagon. The % Qmax at S3 are 100% for square, 95,19% for circle, and 78,82% for hexagon.
PEMODELAN TRIP ATTRACTION KENDARAAN PRIBADI PADA RUMAH MAKAN ( STUDI KASUS: JL. MULYOSARI SURABAYA ) Huda, Miftachul
AGREGAT Vol 1, No 2 (2016)
Publisher : Universitas Muhammadiyah Surabaya

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (654.323 KB)

Abstract

AbstractEvery Activities center as school, university, department store, shop, station, terminal, and others can causes movements of vehicles or people. Restaurant or cafe is one of activities center that causes movements of vehicles or people. The purpose of this research is to know the best model of trip attraction of private vehicles to the restaurant or cafe, and the private vehicles in this research is car and motorcycle that entered to parking place, and the locations in this research are McDonald’s, Kafetien88, Double Dipps, Pizza Hut, SAS Cafe & Resto, and Waroeng SS.The analysis of this research is using multiple regression method. In this research using two dependent variable (Y) and they are total motorcycle (Y1) and total car (Y2), and the independent variable (X) is land area (X1) and building area (X2), parking area (X3), total of table (X4), total of employee(X5), and total of menu (X6). The primer data in this research is traffic counting and the secondary data is land area, building area, parking area, total of table, total of employee, and total of menu. The analysis was started with multiple linier regression analysis, t test, F test, and determination and correlation test. The model of trip attraction of motorcycle (Y1) = -24.074 + 0,134 X2 + 1,087 X4 (R2 = 0,978) and the model of trip attraction of private car (Y2) = 1,118 + 0,033 X1+ 0,183 X4 (R2 = 0,994). Keywords: linier regression, modeling, restaurant, Surabaya,trip attraction  AbstrakSetiap pusat aktivitas seperti sekolah, universitas, pusat perbelanjaan atau mall, toko, stasiun, terminal, dan lain-lain akan menghasilkan pergerakan baik kendaraan maupun orang. Rumah makan merupakan salah satu pusat kegiatan yang menghasilkan pergerakan baik kendaraan maupun orang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui model tarikan perjalanan terbaik untuk kendaraan pribadi yang menuju rumah makan, dan kendaraan pribadi pada penelitian ini adalah sepeda motor dan mobil yang masuk parkir lokasi studi dan lokasi studi pada penelitian ini adalah McDonald’s, Kafetien88, Double Dipps, Pizza Hut, SAS Cafe & Resto, dan Waroeng SS. Penelitian ini dianalisis dengan metode regresi linier berganda. Penelitian ini menggunakan dua variabel terikat (Y), yaitu jumlah sepeda motor (Y1) dan jumlah mobil pribadi (Y2), dan variabel bebas (X) adalah luas tanah (X1), luas bangunan (X2), luas lahan parkir(X3), jumlah meja makan (X4), jumlah keryawan(X5), dan jumlah menu makanan (X6). Data primer pada penelitian ini adalah survei kendaraan yang masuk parkir dan data sekunder pada penelitian ini adalah luas tanah, luas bangunan, luas lahan parkir, jumlah meja makan, jumlah karyawan, dan jumlah menu makanan. Analisis diawali dengananalisis regresi linier berganda, uji t, uji F, dan uji determinasi dan korelasi. Hasil analisis model tarikan perjalanan sepeda motor (Y1) = -24.074 + 0,134 X2 + 1,087 X4 (R2 = 0,978) dan tarikan perjalanan mobil pribadi (Y2) = 1,118 + 0,033 X1+ 0,183 X4 (R2 = 0,994). Kata Kunci: Kota Surabaya,pemodelan, regresi linier, rumah makan, tarikan perjalanan