cover
Filter by Year
AL-FIKRA
Al-Fikra (p-ISSN: 1693-508X; e-ISSN: -; http://alfikra.pasca-uinsuska.info/index.php/alfikra/index) adalah peer-reviewed journal yang mempublikasikan artikel-artikel ilmiah keislaman. Artikel-artikel yang dipublikasikan di jurnal Al-Fikra meliputi hasil-hasil penelitian ilmiah asli (prioritas utama), artikel ulasan ilmiah yang bersifat baru (tidak prioritas), atau komentar atau kritik terhadap tulisan yang ada di jurnal Al-Fikra. Jurnal Al-Fikra diterbitkan oleh Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. Jurnal Al-Fikra menerima manuskrip atau artikel dalam bidang ilmiah keislaman dari berbagai kalangan akademisi dan peneliti baik nasional maupun internasional.
Articles by issue : Vol 12, No 1 (2013): Al-Fikra
4
Articles
STRATEGI PEMBELAJARAN ANDRAGOGI

Yusri, Yusnimar

AL-FIKRA Vol 12, No 1 (2013): Al-Fikra
Publisher : Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (218.212 KB)

Abstract

Learning strategy as each activity, well procedure, stage and also method and tech that is chosen to be able to gives amenity, facility, and help othering to student in achieving aim instruksional. Marginally, in adult education most importantly is participant experience be taught. Each participant educativing to have experience that variably as consequence of life background at its a tender age. Becoming her long time lives, becoming pile experience that she has, and gets variably too its experience. Studying just can did by anyone, well children and also adult man. Important aspect in education that get attention is education concept for adult. Education or learning effort on adult requires approaching and special strategy and have strength grapple will theory concept that is gone upon on assumption or adult grasp as participant is taught. By use of this theory, activity or adult learning effort in sekeletal development or idealistical attainment realization education for life (long life education) can be gotten by teoritiks concept support or answerable technology purpose. Formulated adult education as a process that menumbuhkan makes mouth water to ask and studying on an ongoing basis along life. Studying for adult is engaged how lead thyself for asks and look for its answer. oangs education full age (andragogy) in contrast to children education (paedagogy). Children education happens in form identifies and imitation, meanwhile adult education happens in guidance form thyself to solve problem

PENDIDIKAN AFEKTIF DALAM PERSPEKTIF HASAN LANGGULUNG

Mursal, Mursal

AL-FIKRA Vol 12, No 1 (2013): Al-Fikra
Publisher : Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (180.76 KB)

Abstract

Dunia pendidikan  di Indonesia saat ini telah menghadapi problem yang sangat kompleks. Hal ini dapat dilihat dari rendahnya kualitas pendidikan dari beberapa indikator diantaranya lulusan sekolah dan Perguruan Tinggi  yang belum siap memasuki dunia kerja, sikap kalangan eksekutif, yudikatif dan legislatif yang kurang peduli terhadap permasalahan negeri ini. Permasalahan di atas dikarenakan pendidikan yang ditawarkan di sekolah-sekolah masih mementingkan aspek kognitif. Padahal ada aspek lain yang penting untuk dididik yaitu aspek afektif. Rumusan masalah dalam tulisan ini adalah bagaimana pendidikan afektif menurut Hasan Langgulung. Tulisan ini mempokuskan objek kajiannya pada sumber-sumber teoretis. Metode pengumpulan data dengan menggunakan metode dokumentasi, dan teknik analisis data dengan menggunakan content analiysis dengan cara deskriftif analitik. Pendidikan afektif menurut Hasan Langgulung dapat dilakukan di lingkungan keluarga dan sekolah dengan metode pembiasaan, amsal/contoh, keteladanan, suruhan, pengawasan, bimbingan, dan latihan

RANCANGAN STRATEGI PEMBELAJARAN

AL-FIKRA Vol 12, No 1 (2013): Al-Fikra
Publisher : Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (163.161 KB)

Abstract

Rancangan (design) pembelajaran berkaitan dengan menentukan tujuan pembelajaran, strategi dan teknik untuk mencapai tujuan serta merancang media yang dapat digunakan untuk efektivitas pencapaian tujuan. Mendesain pembelajaran harus diawali dengan studi kebutuhan (need assessment), karena berkenaan dengan upaya untuk memecahkan persoalan (problem soving) yang berkaitan dengan proses pembelajaran siswa dalam mempelajari satu bahan (materi) pembelajaran. Strategi (siyâsat) pembelajaran merupakan seluruh komponen materi pembelajaran dan prosedur atau tahapan aktivitas belajar yang digunakan oleh guru dalam rangka membantu peserta didik mencapai tujuan pembelajaran. Dengan demikian, strategi pembelajaran merupakan suatu pendekatan guru terhadap penggunaan informasi, mulai dari pemilihan sumber belajar sampai dengan menetapkan peranan peserta didik dalam pembelajaran.

DEVELOPMENT OF ISLAMIC EDUCATION IN PHILOSOPHY OF EXISTENTIALISM PERSPECTIVE

AL-FIKRA Vol 12, No 1 (2013): Al-Fikra
Publisher : Program Pascasarjana Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (222.504 KB)

Abstract

Theories of human resource development in the context of existentialism really uphold the fundamental principles inherent in every individual. Thats, in the development of human resources through the efforts of Islamic Education must provide guarantees of freedom (hurriyyah/liberalism) to all students subject to be imaginative and creative according to their talents and their irâdah (will). For this flow, just the way a subject so students can develop their potential, so they were able to become a man of independent, creative, innovative and dynamic. This guarantees certainly described in the overall of educational system, both in the context of the curriculum, the learning process and the learning environment.