Al-Mustashfa
Vol 3, No 2 (2018)

PEMASARAN PRODUK DISTRIBUTOR OUTLET DALAM TINJAUAN ETIKA BISNIS ISLAM


., Syafrudin, Aly S., Ahmad Dasuki, Subakti, Teja



Article Info

Publish Date
26 Dec 2018

Abstract

Abstract This research is in the background because of unhealthy competition and lack of ethics owned by the entrepreneurs distro in Babakan subdistrict in running their business activities. The existence of a competition in the business, one of them by mutual menggelek-ugly fellow business. This is certainly contrary to the business teachings in accordance with the principles of Sharia. The method used in this research is qualitative by using Islamic business ethics approach. Technique of collecting data which is done, that is observation, interview and documentation. From the results of this study indicates that marketing ethics conducted by entrepreneurs distro in sub-district Babakan already in accordance with Islamic Business Ethics. by applying marketing ethics in the context of Production, within the context of Price, in the context of Distribution, and in the context of Promotion. And each context of marketing ethics has been well executed by the perpetrators of business distro in sub-district Babakan in accordance with Islamic Business Ethics. Keywords: Marketing Ethics, Distro, and Islamic Business Ethics Abstrak Penelitian ini di latar belakangi oleh adanya persaingan tidak sehat dan kurangnya etika yang dimiliki oleh para pengusaha distro di kecamatan babakan dalam mejalankan aktivitas bisnisnya. Adanya suatu persaingan dalam usaha tersebut, salah satunya dengan saling menjelek-jelekan sesama pelaku bisnis. Hal ini tentunya bertentangan dengan ajaran bisnis yang sesuai dengan prinsip Syariah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif dengan memanfaatkan pendekatan etika bisnis Islam. Teknik pengumpulan data yang dilakukan, yaitu observasi, wawancara dan dokumentasi. Dari hasil Penelitian ini menunjukkan bahwa etika pemasaran yang dilakukan oleh para pengusaha distro di kecamatan babakan sudah sesuai dengan Etika Bisnis Islam. yaitu dengan menerapkan etika pemasaran dalam konteks Produksi, dalam konteks Harga, dalam konteks Distribusi, dan dalam konteks Promosi. Dan masing-masing konteks etika pemasaran tersebut telah dijalankan dengan baik oleh para pelaku usaha distro di kecamatan babakan sesuai dengan Etika Bisnis Islam.Kata Kunci : Etika Pemasaran, Distro, dan Etika Bisnis Islam.


Copyrights © 2018






Download : Full PDF (334.795 KB)
Original Source : http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/al-mustashfa/article/view/3384
Google Scholar : Check in googleschoolar