Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Tahun 27 Nomor 1 Mei 2018

Nilai-Nilai Kearifan Lokal untuk Menumbuhkembangkan Literasi Budaya di Sekolah Dasar


Desyandri, Desyandri



Article Info

Publish Date
23 Aug 2018

Abstract

Abstract: This study aims to revealing and applying the local wisdom value, especially on Minang songs, for cultural literacy growth in elementary school to avoided of cultural depletion. The research uses hermeneutic analysis methods to reveal the values of local wisdom on Minang songs and ethnographic methods to photograph the process of implicating those values. The results of the study explain that the learning steps are done by collaborating and inserting the local wisdom values as means as cultural literacy with (1) appreciation; (2) imitating ; (3) express the song; (4) identifying and understanding; and (5) implementing the meaning of local wisdom.Keywords: local wisdom, Minang song, cultural literacy at primary schoolAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap dan menerapkan nilai-nilai kearifan lokal yang terkandung pada lagu daerah khususnya lagu-lagu Minang dalam menumbuhkembangkan literasi budaya di SD agar terhindar dari ketercerabutan dari budaya. Metode penelitian menggunakan analisis hermenutik untuk mengungkap nilai-nilai kearifan lokal lagu-lagu Minang dan metode etnografi untuk memotret proses pengimplentasian nilai-nilai tersebut. Hasil penelitian menjelaskan bahwa langkah pembelajaran dilakukan dengan dengan menggabungkan dan menyisipkan nilai-nilai kearifan lokal sebagai sarana literasi budaya dengan cara: (1) Apresiasi; (2) Menirukan lagu; (3) mengekspresikan lagu; (4) Mengidentifikasi dan memahami makna nilai-nilai kearifan lokal; dan (5) Mengimplementasikan nilai-nilai kearifan lokal.Kata kunci: kearifan lokal, lagu Minang, literasi budaya SD


Copyrights © 2018






Download : Full PDF (560.567 KB)
Original Source : http://journal2.um.ac.id/index.php/sd/article/view/2115
Google Scholar : Check in googleschoolar

Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...