Jurnal Al-Manahij
Vol 7, No 1 (2013)

Pemikiran Ibnu Qayyim Al-Jawziyyah Tentang Penggunaan Hadis Da’if Dalam Istinbat Hukum

Idris, Abdul Fatah ( IAIN Walisongo Semarang )



Article Info

Publish Date
16 Aug 2013

Abstract

Tulisan ini mencoba untuk menganalisis tentang konsep hadis da’if dan konsep tentang pengamalan hadis da’if. Kebanyakan para ulama mengkonsepsikan hadis da’if; “setiap hadis yang tidak terpenuhi unsur-unsur yang ada dalam hadis sahih ataupun unsur-unsur dalam hadis hasan”.Sedangkan dalam konsep pengamalan hadis da’if, para ulama berbeda pendapat tentang kebolehannya. Pertama menolak pendapat tidak mengamalkan hadis da’if secara tegas. Kedua boleh mengamalkan hadis da’if jika tidak ada hadis sahih dan hasan; dan ketiga membolehkan beramal dengan hadis da’if pada persoalan-persoalan tertentu yang dibatasi dengan syarat-syarat yang tertentu pula. Sementara pandangan Ibnu Qayyim berbeda dengan ulama hadis lainnya.Konsep beliau dalam pemikiran hadis da’if sebagai dasar pengambilan dalil hukum, adalah hadis yang tidak batil dan tidak munkar serta perawinya tidak tertuduh dusta. Dan apabila tidak terdapat hadis sahih dan tidak terdapat pula qawl sahabat, boleh mengamalkan dengan hadis da’if, karena pengambilan dalil hukum dari hadis d}a’if lebih utama dari pada qiyas.   Kata kunci:  Ibnu Qayyim, ijtihad, hadis da’if, klasifikasi hadis da’if, pengamalan hadis da’if.  The study tries to analyze the theoretical concepts and practical concepts of hadis da’if (weak hadith). Most scholars conceptualize hadis da’if as "a hadis that fails to reach the elementsin the hadis sahih (sound hadith) or elementsin the hadis h}asan (good hadith)." While in thepractice of hadis da’if, the scholars have different opinions concerning its validity. The first opinion strongly rejects the implementation of hadith daif. The second opinionallows the implementationin case hadis sahih or hadis hasan is unavailable. The third opinion allows the implementation of hadis da’if. Oncertain cases, specified conditions areapplicable. Mean while, Ibn Qayyim has different view from other scholars of hadith. His concept about hadis sahih as a method of taking legal argumentation is a hadith that is neither batil nor munkar and the narrator does not contradict a reliable person. Heallows the implementation of hadis da’if in the absence of neither hadis sahih nor qowl sahaba (the sayings of some companions). He adds that the method of taking legal argumentation from hadis da’if is better than that from qiyas (analogical reasoning). Keywords :   Ibnu Qayyim, ijtihad, hadis da’if, classification of hadis da’if, implementation of hadis da’if.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

almanahij

Publisher

Subject

Education

Description

AL-MANAHIJ is a scholarly journal of Islamic law studies. It is a forum for debate for scholars and professionals concerned with Islamic Laws and legal cultures of Muslim Worlds. It aims for recognition as a leading medium for scholarly and professional discourse of Islamic laws. It is a joint ...