Jurnal Pedagogi
Vol 7, No 7 (2018): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Penggunaan Metode Demonstrasi Terhadap Hasil Belajar IPA


Septiliana, Septiliana, Djasmi, Sultan, Taruna, Riyanto M.



Article Info

Publish Date
04 Jul 2018

Abstract

The problem in this study is the low scores on Social Science subject and the minimum use of NHT learning model in grade V. The purpose of this study is to find out the correlation between NHT learning model towards students learning outcome. The type of the study is correlational method. The sample in this study was taken from 35 students. The result of the data analysis was calculated using product moment correlation formula; it was obtained that r-calculation= 0.666 which meant the correlation is positive. In addition, it was greater than or 6.203 > 2.034. In conclusion, H0 was rejected and Ha was accepted where there is a positive correlation between NHT learning model towards learning outcome on Social Science subject by fifth graders of Elementary School 1 Perumnas Way Halim Bandar Lampung academic year of 2016/2017.  Masalah dalam penelitian ini adalah hasil belajar IPA siswa yang rendah dan penggunaan Metode Demonstrasi yang kurang pada siswa kelas IV. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh positif antara metode demonstrasi terhadap hasil belajar siswa. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan metode quasi eksperimen. Sampel dalam penelitian ini adalah sebanyak 20 siswa. Hasil dari teknik analisis data yang menggunakan rumus korelasi product moment diperoleh r hitung= 0,632 yang berarti korelasi tersebut positif. Selain itu, thitung lebih besar dari ttabel atau 6,9617 > 2,1009 sehingga, H0 ditolak dan Ha yang berbunyi ada pengaruh yang positif antara metode demonstrasi terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SDN 1 Kampung BaruBandar Lampung Tahun Pelajaran 2017/2018.      Kata kunci: Hasil Belajar, IPA, Metode Demonstrasi


Copyrights © 2018







Original Source : http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/15881
Google Scholar : Check in googleschoolar