ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling)
Vol 5, No 6 (2017): ALIBKIN

Bimbingan Kelompok Dapat Meningkatkan Interaksi Sosial Siswa Kelas VIII

Pamungkas, Dimas Agung (Unknown)
Yusmansyah, Yusmansyah (Unknown)
Andriyanto, Redi Eka (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Feb 2018

Abstract

This research issue was could group guiding service improve students social interaction. The aim of the research was to identify the utilizing of group guidance service in increasing students social interaction grade VIII public junior high school 10 Pesawaran grade VIII academic year 2016/2017. Method applied in this research was Quasi exsperimental with one group pretest-posttest design. The subjects were As many as 7 students. The data collecting technique used students social interaction scale. The data was analyzed by Wilcoxon test. Based on gain score result which obtained Z value + -2,366 366 < Z tabel = 1,645, Z count lower than Z table so H0 was rejected and Ha was accepted. The conclusion was the utilizing group guidance could increase students social interaction grade VIII public junior high school 10 Pesawaran grade VIII academic year 2016/2017.Permasalahan penelitian ini adalah apakah layanan bimbingan kelompok dapat meningkatkan interaksi sosial siswa. Tujuan penelitian untuk mengetahui penggunaan layanan bimbingan kelompok dalam meningkatkan interaksi sosial siswa pada siswa kelas VIII SMP Negeri 10 Pesawaran. Penelitian ini menggunakan metode Quasi exsperimental dengan desain one group pretest-posttest design. Subjek penelitian sebanyak 7 siswa. Teknik pengumpulan data menggunakan skala interaksi sosial siswa. Hasil analisis data menggunakan uji Wilcoxon, berdasarkan hasil gain score diperoleh Z hitung = -2,366 < Z tabel = 1,645 maka Z hitung lebih kecil dari Z tabel sehingga H0 ditolak dan Ha diterima. Kesimpulannya adalah penggunaan layanan bimbingan kelompok dapat meningkatkan interaksi sosial siswa pada siswa kelas VIII SMP Negeri 10 Pesawaran tahun pelajaran 2016/2017.Kata kunci: bimbingan kelompok, bimbingan konseling, interaksi sosial siswa

Copyrights © 2017