Jurnal Pedagogi
Vol 7, No 2 (2018): Jurnal Pedagogi

Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia dengan Model Kooperatif Tipe CIRC


Sutiarahmah, Ridha, Sulistiasih, Sulistiasih, Darsono, Darsono



Article Info

Publish Date
20 Feb 2018

Abstract

The purpose of this research was to increase the activities and learning result of students of Indonesian language with cooperative learning model CIRC type. This research was a classrom action research which is implemented in 2 cycles and each cycle consists of: planning, action, observation, and reflection. The data collection technique used test and nontest technique. Data analysis techniques used qualitative analysis and quantitative analysis The results showed that the implementation of cooperative learning model type CIRC can increase the activity and learning result of students of Indonesian language classes VC SD Negeri 6 Metro Barat. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa melalui model pembelajaran kooperatif tipe CIRC. Penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam 2 siklus dan masing-masing siklus terdiri dari: perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan nontes. Teknik analisis data menggunakan analisis kualitatif dan analisis kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe CIRC dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa mata pelajaran Bahasa Indonesia kelas VC SD Negeri 6 Metro Barat.Kata kunci: aktivitas, hasil belajar, Bahasa Indonesia, CIRC


Copyrights © 2018







Original Source : http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/14904
Google Scholar : Check in googleschoolar