Jurnal Pedagogi
Vol 6, No 5 (2017): Jurnal Pedagogi

Pengembangan Bahan Ajar IPA Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Sifat-Sifat Cahaya

Hartati, Rini (Unknown)
Ertikanto, Chandra (Unknown)
Sabdaningtyas, Lilik (Unknown)



Article Info

Publish Date
22 Aug 2017

Abstract

This research aimed to Produce Product teaching materials characterized Inkuiri, describe the attractiveness, ease and expediency of developed teaching materials, seeing the increase in learning outcomes using Inquiry Guided Based Instructional Materials. The type of this research is Research and Development. The population of this research was all the fourth grade students of Elementary School in Gugus Nusa Indah Sub District Natar South Lampung Year 2016/2017 ie 6 schools, taken 2 schools through cluster sampling technique. With a total sample of 64 students. The results of this development produced in inquiry materials, and the results of data analysis showed that the development of this guided inquiry-based instructional material has an attractiveness, ease and usefulness and effective to improve student learning outcomes seen from the average gain of 0, 218 and t test of 4.759 more The magnitude of t table 1.666 proves that there is a difference between the experimental and control classes.Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk bahan ajar yang berciri Inkuiri, Mendeskripsikan kemenarikan, kemudahan dan kemanfaatan bahan ajar, Melihat peningkatan hasil belajar menggunakan bahan ajar Berbasis Inkuiri Terbimbing. Jenis penelitian ini adalah Penelitian dan Pengembangan. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IV Sekolah Dasar di Gugus Nusa Indah Kecamatan Natar Kabupaten Lampung Selatan Tahun 2016/2017 yaitu 6 sekolah, diambil 2 sekolah melalui teknik cluster sampling. Jumlah sampel sebanyak 64 siswa. Hasil pengembangan ini menghasilkan bahan ajar inkuiri, dan hasil analisis data menunjukkan bahwa pengembangan bahan ajar berbasis inkuiri terbimbing ini memiliki kemenarikan, kemudahan dan kemanfaatan serta efektif untuk meningkatkan hasil belajar siswa dilihat dari rata-rata gain sebesar 0, 218 dan uji t sebesar 4,759 lebih besar dari t tabel 1,666 ini membuktikan bahwa ada perbedaan antara kelas eksperimen dan kontrol.Kata kunci : inkuiri terbimbing dan IPA, pengembangan bahan ajar.

Copyrights © 2017