Jurnal Pendidikan Matematika Unila


Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa

Ningrum, Nia Widya (Unknown)
Djalil, Arnelis (Unknown)
Widyastuti, Widyastuti (Unknown)



Article Info

Publish Date
19 Sep 2017

Abstract

This quasi experimental research aimed to find out the effectiveness of guided inquiry learning model in terms of students mathematical problem solving skill. The population of this research was all eighth grade students of SMP Negeri 1 Rumbia Central Lampung in academic year of 2016/2017. The samples of this research were students of VIII-3 and VIII-4 class which was taken by purposive sampling technique. This research used the post test only control group design. The data analysis of this research used Mann-Whitney U test and Binomial Sign test. Based on the result of this research and discussion, it obtained that the mathematical problem solving skill of students who was taught the guided inquiry learning was not higher than the conventional learning. Thus, guided inquiry learning was not effective in terms of students mathematical problem solving skill.Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas model pembelajaran Inkuiri Terbimbing ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Rumbia Lampung Tengah tahun pelajaran 2016/2017. Sampel penelitian ini adalah siswa kelas VIII-3 dan VIII-4 yang diambil dengan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan post test only control group design. Analisis data penelitian ini menggunakan uji Mann-Whitney U dan uji Tanda Binomial. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, diperoleh kesimpulan bahwa kemampuan pemecahan masalah matematis siswa yang mengikuti pembelajaran inkuiri terbimbing tidak lebih tinggi dari pembelajaran konvensional. Dengan demikian, pembelajaran Inkuiri Terbimbing tidak efektif ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis siswa.Kata kunci: efektivitas, inkuiri terbimbing, pemecahan masalah matematis

Copyrights © 0000