Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 2, No 4: April, 2017

PENGARUH PENERAPAN PEMBELAJARAN ARIAS DIPADU MIND MAP TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA KELAS VII

Leliavia, Leliavia (Unknown)
Al Muhdhar, Mimien Henie Irawati (Unknown)
Suwono, Hadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2017

Abstract

This research was to determine the effect of differences ARIAS combined mind map learning and ARIAS learning to cognitive learning outcomes grade VII SMPN 1 Tempunak. This research with quasy research experiment design approach with the design of pretest-posttest. Data were analyzed using descriptive statistics and inferensial to test the hypothesis that analysis of covariance (ANCOVA) using SPSS 23 for windows with a significance level of 0,05. The study was conducted at the grade VII SMPN 1 Tempunak with material ecosystem. The research sample consisted of three classes, namely two experimental class, the class of ARIAS combined mind map leraning, ARIAS learning and first class control. The result showed that there are differences in the effect of ARIAS combined mind map learning to cognitive student with sig. 0,000.Tujuan dalam Penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan pengaruh   pembelajaran ARIAS dipadu mind map dengan ARIAS terhadap hasil belajar kognitif siswa kelas VII SMPN 1 Tempunak. Pendekatan penelitian quasi experiment design dengan rancangan pretest-posttest. Analisis data dengan statistik deskriptif dan inferensial untuk uji jipotesis yaitu analisis kovarian (Ancova) dengan menggunakan bantuan SPSS 23 for windows dengan taraf signifikansi 0,05. Penelitian dilakukan di kelas VII SMPN 1 Tempunak dengan materi Ekosistem. Sampel penelitian terdiri atas 3 kelas, 2 kelas eksperimen yaitu kelas yang diajar dengan pembelajaran ARIAS dipadu mind map dan kelas yang diajar dengan pembelajaran ARIAS serta 1 kelas kontrol. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh penerapan pembelajaran ARIAS dipadu Mind map terhadap hasil belajar kognitif siswa kelas VII SMPN 1 Tempunak. Dengan nilai sig. 0,00.

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...