JIPI: Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi
Vol 1, No 1 (2016)

Multitasking Librarian: Salah Satu Strategi Menghadapi Era MEA

Istiqomah, Zeni ( Dosen Ilmu Perpustakaan, Fakultas Sastra, Universitas Negeri Malang )



Article Info

Publish Date
30 May 2016

Abstract

 AbstrakPersaingan di era MEA atau sering disebut dengan istilah EAC (Asian Economic Community) semakin ketat dan semakin terbuka, untuk itu masyarakat Indonesia dituntut dapat bersaing dalam skala internasional. Perpustakaan sebagai lembaga penyedia informasi harus bisa menyediakan sumber-sumber informasi yang aktual dan sesuai yang dibutuhkan oleh masyarakat pemustaka. Kualitas layanan dan kemampuan pustakawan harus lebih ditingkatkan, agar perannya tidak dapat digantikan oleh penyedia jasa lainnya. Kualitas layanan menjadi sebuah sorotan awal bagi setiap pemustaka, untuk itu layanan yang baik akan mencerminkan diri perpustakaan. Peningkatan kualitas layanan ada dua, yaitu functional quality dan technical quality. Functional quality berhubungan dengan kelengkapan koleksi, ketersediaan fasilitas dan sarana prasarana yang memadai. Technical qulity berhubungan dengan keahlian pustakawan yang dituntut harus multitasking. Kompetensi yang harus dimiliki oleh pustakawan yaitu soft skill yang baik, diantaranya memiliki interpersonal skill dan hospitality skill yang baik. Selain itu Kemampuan dalam hal keilmuan (technology skill, language skill, peran dalam dunia pendidikan) harus ditingkatkan, mengingat masyarakat pemustaka semakin ke sini semakin canggih.   AbstractCompetition in the era of MEA or AEC (Asian Economic Community) is getting tighter and more open, to the people of Indonesia are required to compete on international scale. Libraries as information providers must be able to provide sources of actual and appropriate information needed by the user community. The quality of service and the ability of librarians should be improved, so that its role can not be replaced by other service providers. Quality of service becomes an early spotlight for each user, for the service which will better reflect the library themselves. Improved quality of service there are two, namely functional quality and technical quality. Functional quality associated with the completeness of the collection, availability of facilities and adequate infrastructure. Technicalqulity expertiseassociated with librarians who are required to be multitasking. Competencies that must be owned by a librarian is soft a goodskills, which have interpersonal skills and hospitality skills are good. In addition to the ability in terms of science (technology skills, language skills, role in education) should be increased, given the growing user community here more sophisticated.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jipi

Publisher

Subject

Library & Information Science

Description

JIPI (Jurnal Ilmu Perpustakaan dan Informasi) is a journal of Library and Information Science published by the Library and Information Science Department of Social Sciences Faculty, State Islamic University of Sumatera Utara (UIN Sumatera Utara) Medan. The journal covers all issues in librarianship ...