Jurnal Pedagogi
Vol 4, No 5 (2016): Jurnal Pedagogi

PERBEDAAN MODEL PEMBELAJARAN NHT DENGAN METODE CERAMAH TERHADAP AKTIFITAS DAN HASIL BELAJAR

Sianipar, Posma Ulina ( PGSD )
Risyak, Baharuddin ( PGSD )
Loliyana, Loliyana ( PGSD )



Article Info

Publish Date
26 Apr 2016

Abstract

The problem in this research was the low learning outcomes of students social studies and the teachers have not implemented the cooperative learning model of Numbered Head Together in IPS students in learning activities. This study aimed to determine the differences in the use of cooperative learning model Numbered Head Together with a lecture method on the activities and results of students social studies. This research method was a quasi-experimental design with Nonequivalent control group design method that see the effect of a treatment (treatment) on an object (experimental group) and see the great influence of the treatment. The study population was fifth grade students as many as 54 students. The main instruments used were a test. Data were analyzed by using T test formula of polled variants. There are significant differences of learning activities and learning outcomes of IPS between the use of cooperative learning model NHT using lecture method in class V.Masalah dalam penelitian adalah masih rendahnya hasil belajar IPS siswa dan guru belum menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together dalam kegiatan pembelajaran IPS siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Numbered Head Together dengan metode ceramah terhadap aktifitas dan hasil belajar IPS siswa. Metode penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan desain Nonequivalent control group design yaitu metode yang melihat pengaruh pemberian suatu perlakuan (treatment) pada suatu objek (kelompok eksperimen) serta melihat besar pengaruh perlakuannya. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas V sebanyak 54 siswa. Instrumen utama yang digunakan adalah tes. Data dianalisis dengan menggunakan rumus uji T test polled varian. Terdapat perbedaan yang signifikan aktifitas belajar dan hasil belajar IPS antara penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe NHT dengan menggunakan metode ceramah pada siswa kelas V.Kata kunci : perbedaan aktifitas dan hasil belajar, model pembelajaran tipe NHT, metode ceramah  

Copyrights © 2016