Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran
Vol 2, No 4 (2013): April 2013

UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR SISWA MELALUI MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA MATA PELAJARAN IPS TERPADU DI KELAS VII B SMP NEGERI 5 SUKADANA KAB. KAYONG UTARA


Elyasari, Ratih ( Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Untan Pontianak ) , Matsum, Junaidi H. ( Program Studi Pendidikan Ekonomi FKIP Untan Pontianak )



Article Info

Publish Date
28 Mar 2013

Abstract

Abstract : The problem in this study is the lack of student learning activities. To overcome this problem researchers and teachers to implement Integrated social studies teaching Jigsaw model. This research aims to assist teachers in the development of IPS Integrated learning model in improving student learning activities. This study was conducted at SMP Negeri 5 Sukadana school year 2012/2013 the number of 26 students consisting of 10 male students and 16 female students. Before the class action undertaken seen students not active in group discussions. After research actions carried out with one cycle turns student activity has increased, which in cycle 1 shows 60.5% which can be said to be active in the learning activities and as many as 17 students who score ≥ 65 or as much as 65.4%. To sisklus 2 increase student learning activities in the learning process as many as 23 students who score ≥ 65 or as much as 88.5%. With the indicator 75%, the results showed that the model can improve the learning Jigsaw learning activities of students in integrated social studies class VII B SMP Negeri 5 Sukadana District. North Kayong.   Keywords : Jigsaw model, student learning activities. Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah kurangnya aktivitas belajar siswa. Untuk mengatasi masalah tersebut peneliti dan guru mata pelajaran IPS Terpadu menerapkan pembelajaran menggunakan model Jigsaw. Penelitian ini bertujuan untuk membantu guru dalam pengembangan model pembelajaran IPS Terpadu, dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 5 Sukadana tahun pelajaran 2012/2013 dengan jumlah 26 siswa yang terdiri dari 10 siswa laki-laki dan 16 siswa perempuan. Sebelum dilaksanakan tindakan kelas siswa dilihat tidak aktif dalam kegiatan diskusi kelompok. Setelah penelitian tindakan dilaksanakan dengan satu siklus ternyata aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan, dimana pada siklus 1 terlihat 60,5% yang dapat dikatakan aktif dalam kegiatan pembelajaran dan sebanyak 17 siswa yang mendapat nilai ≥ 65 atau sebanyak 65,4%. Untuk siklus 2 peningkatan aktivitas belajar siswa dalam proses pembelajaran sebanyak 23 siswa yang mendapat nilai ≥ 65 atau sebanyak 88,5%. Dengan indikator 75%, hasil penelitian menunjukkan bahwa model pembelajaran Jigsaw dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran IPS terpadu di kelas VII B SMP Negeri 5 Sukadana Kab. Kayong Utara.   Kata kunci : Model Jigsaw, Aktivitas Belajar Siswa.


Copyrights © 2013






Download : Full PDF (177.987 KB)
Original Source : http://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/1682
Google Scholar : Check in googleschoolar