Jurnal Pedagogi
Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Pedagogi

PENGARUH AKTIVITAS PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN GUIDED INQUIRY TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA


Parapat, Renny Karlina, Djasmi, Sultan ( PGSD ) , Rini, Riswanti ( PGSD )



Article Info

Publish Date
03 Jun 2015

Abstract

The purpose of this research was to know the influence of activity in using guided inquiry learning model toward students science learning outcomes. This type of research was experimental research with same group design.  The sample of this research were students of  IV C  as the control class as well as the experimental class.  Sampling was using cluster random sampling technique. Data collection techniques in this study was using the test, observation and documentation. Hypothesis testing preparation was using t-test and hypothesis testing was using simple linear regression. Based on the results of hypothesis testing showed that there was influence of usage activity of  guided inquiry learning model toward students science learning outcomes of four grade students in SD Negeri 2 east pringsewu school year 2014/2015Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui pengaruh aktivitas penggunaan model pembelajaran guided inquiry terhadap hasil belajar IPA siswa. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian eksperimental dengan desain penelitian same group design. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas IV C sebagai kelas kontrol sekaligus sebagai kelas eksperimen. Pengambilan sampel dengan teknik cluster random sampling. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan tes, observasi dan  dokumentasi. Persiapan pengujian hipotesis menggunakan t-test dan uji hipotesis menggunakan rumus regresi linier sederhana. Berdasarkan hasil uji hipotesis menunjukkan terdapat pengaruh aktivitas penggunaan model pembelajaran guided inquiry terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 2 Pringsewu Timur tahun pelajaran 2014/2015. Kata kunci: guided inquiry, hasil belajar, aktivitas belajar


Copyrights © 2015







Original Source : http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/pgsd/article/view/8634
Google Scholar : Check in googleschoolar