Jurnal Pedagogi
Vol 1, No 5 (2013): Jurnal Pedagogi

PENGGUNAAN POWER POINT UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR PADA PEMBELAJARAN IPS

Suryanto, Mardian Hadi (Unknown)
Khair, Asmaul ( PGSD )
Rachmah S, Siti ( PGSD )



Article Info

Publish Date
12 Jul 2013

Abstract

This research was aim to increase the activity as well as student learning outcomes by using Power Point media. This research used Classroom Action Research (CAR) method with three cycles where each cycle consisting of four phases; planning, implementation, observation, and reflection. Data were collected through observation sheets and test instruments at each cycle. Analysis of data used qualitative and quantitative data analysis. Based on the analysis of the data, showed that using Power Point in Social Sciences at A fourth grade of Elementary School 1 Sukaraja Tiga East Lampung can increase the activity and student learning outcomes.Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa dengan menggunakan media Power Point. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan tiga siklus yang setiap siklusnya terdiri dari empat tahap, yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan melalui lembar observasi dan instrumen tes pada setiap siklus. Analisis data menggunakan analisis data kualitatif dan kuantitatif. Berdasarkan hasil analisis data menunjukkan bahwa penggunaan media Power Point pada pembelajaran IPS kelas IV A SD Negeri 1 Sukaraja Tiga Lampung Timur dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa.Kata kunci: power point, aktivitas, hasil, IPS

Copyrights © 2013