Jurnal Pedagogi
Vol 2, No 3 (2014): Jurnal Pedagogi

PENINGKATAN KECERDASAN VISUAL-SPASIAL SISWA KELAS IV MELALUI MODEL PEMBELAJARAN MIND MAPPING

Dewi, Rika Sari ( PGSD )
Surahman, Maman ( PGSD )
loliyana, Loliyana ( PGSD )



Article Info

Publish Date
15 Aug 2014

Abstract

This research is motivated by the low prominent of student’s visual-spasial intelligence which was known from the observation result. The purpose of this research is to upgrade the activity of student’s visual-spasial intelligence class IVE use the Mind Mapping learning model with theme "Tempat Tinggalku". The kind of this research is Classroom Action Research (CAR) with planning, acting, observing, and reflecting steps. Data collection used observation sheet. Data of student’s visual-spasial intelligence is analyzed with quantitative qualitative analysis technique. The result of this research showed that the implementation of the Mind Mapping studying model can upgrade the student’s visual-spasial intelligence. This case can be proven with upgrading of visual-spasial intelligence are 47% in adequate category before cycle one, 72% in good category at cycle one, 83 % in very good category at cycle twoPenelitian ini dilatarbelakangi oleh kecerdasan visual-spasial yang kurang dimiliki siswa diketahui dari hasil observasi. Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kinerja kecerdasan visual-spasial siswa kelas IVE melalui model pembelajaran Mind Mapping dengan tema tempat tinggalku. Jenis penelitian adalah Penelitian Tindakan Kelas dengan tahapan perencanaan, pelakasanaan, pengamatan dan refleksi. Pengumpulan data menggunakan lembar observasi. Data kecerdasan visual-spasial siswa dianalisis dengan teknik analisis kuantitatif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran Mind Mapping dapat meningkatkan kecerdasan visual-spasial siswa. Hal ini dibuktikan dengan meningkatnya persentase rata-rata kecerdasan visual-spasial siswa pada prasiklus adalah 47% dengan kategori cukup baik, siklus 1 sebesar 72% dengan kategori baik, dan siklus 2 sebesar 83% dengan kategori sangat baik.Kata kunci: kecerdasan, kecerdasan visual-spasial, model pembelajaran mind mapping.

Copyrights © 2014