Jurnal Pendidikan Matematika Unila
Vol 1, No 8 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung

EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE NHT DITINJAU DARI HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Oktalia, Meta (Unknown)
Coesamin, M (Unknown)
Djalil, Arnelis (Unknown)



Article Info

Publish Date
23 Aug 2013

Abstract

NHT is a simplest type of cooperative learning model. NHT helps students actively in understanding the subject matter. This quasi-experimental study aimed to determine the effect of cooperative learning model of NHT viewed by mathematics achievement. The population was eighth grade students of SMP Negeri 20 Bandar Lampung. Samples were students in VIII C as the experimental class and VIII D as control class which was selected by purposive sampling technique. Data was obtained by test of mathematics achievement. Based on the analysis of descriptive data and using t-test, it can be concluded that the cooperative learning model of NHT type is effective viewed by students mathematics achievement of eighth grade of SMPN 20 Bandar Lampung in academic year 2012/2013.Pembelajaran kooperatif tipe NHT merupakan model pembelajaran kooperatif yang paling sederhana. NHT membantu siswa secara aktif dalam memahami materi pelajaran. Penelitian eksperimen semu ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran kooperatif tipe NHT terhadap hasil belajar matematika siswa. Populasinya adalah siswa kelas VIII SMP Negeri 20 Bandar Lampung. Sampel penelitian adalah siswa kelas VIII C sebagai kelas eksperimen dan siswa kelas VIII D sebagai kelas kontrol yang dipilih mengunakan teknik purposive sampling. Data penelitian diperoleh melalui tes hasil belajar. Berdasarkan analisis data secara deskriptif dan menggunakan uji-t dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe NHT efektif ditinjau hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMPN 20 Bandar Lampung tahun pelajaran 2012/2013.Kata kunci: hasil belajar, model pembelajaran kooperatif, NHT

Copyrights © 2013