Jurnal Pendidikan Matematika Unila
Vol 1, No 10 (2013): Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE THINK PAIR SHARE TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS

Pratama, Yulian Surya (Unknown)
Yunarti, Tina (Unknown)
Caswita, Caswita (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Oct 2013

Abstract

This was a quasi experimental research that aimed to find out the influence of cooperative learning model of Think Pair Share type towards student’s understanding of the mathematical concepts. The implementation of Think Pair Share includes three stages, that are Thinking, Pairing, and Sharing. The population of this research was all students of grade VIII in even semester at  SMP Negeri 1 Sekampung Udik school  year 2012/2013 that distributed into five classes. The samples were students of VIIIA and VIIIC class who taken by purposive sampling technique with posttest only control design. The research data was obtained by tests of mathematical conceptual understanding. Based on the analysis of data, it was concluded that cooperative learning model of Think Pair Share type influenced to students mathematical conceptual understanding of students of grade VIII at SMP Negeri 1 Sekampung Udik school year 2012/2013. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen semu yang bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe Think Pair Share terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Pelaksanaan Think Pair Share meliputi tiga tahap, yaitu Thinking, Pairing, dan Sharing. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII semester genap SMP Negeri 1 Sekampung Udik tahun pelajaran 2012/2013 yang terdistribusi dalam lima kelas.  Sampel penelitian adalah siswa kelas VIIIA dan VIIIC yang diambil dengan teknik purposive sampling dengan menggunakan desain penelitian posttest only control design. Data penelitian diperoleh melalui tes pemahaman konsep matematis.  Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan disimpulkan bahwa model pembelajaran kooperatif tipe TPS berpengaruh terhadap pemahaman konsep matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Sekampung Udik tahun pelajaran 2012/2013.Kata kunci: model pembelajaran kooperatif, pemahaman konsep matematis, think pair share

Copyrights © 2013