Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 2, No 1 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MATA PELAJARAN MATEMATIKA


Hernawati, Hernawati, Koestoro, Budi, Riswandi, Riswandi



Article Info

Publish Date
09 Jan 2015

Abstract

This research aimed to: 1) illustrate learning media used in senior high school in Mathematics so far , 2) develop the learning product of interactive multimedia as an effective learning media, efficient and has high interest, 3) analyze the effectiveness level of the use of interactive multimedia in Mathematics. The research by using development method was conducted at SMA Negeri 8 Bandar Lampung in even semester of class X and SMANegeri 1 Bandar Lampung. The result of this research were: 1) the learning media and the method used so far was lack of variations that the students got difficulties in understanding Mathematics, so that the use of interactive multimedia as a learning media could be presented  in Senior High Schools in Bandar Lampung, 2) multimedia development product used Adobe Flash CS4 and other supporting programs, 30 multimedia program was able to increase students’ learning achievement with mean 78,98.Penelitian ini bertujuan untuk: 1) menggambarkan  proses pembelajaran yang selama ini dilakukan di SMA Bandar Lampung pada mata pelajaran Matematika, 2) mengembangkan  produk pembelajaran multimedia interaktif  sebagai media pembelajaran yang efektif, efesien dan memiliki daya tarik yang tinggi, 3) menganalisis tingkat efektifitas penggunaan multimedia interaktif mata pelajaran matematika. Penelitian dengan metode pengembangan ini dilaksanakan di SMA Negeri 8 Bandar Lampung kelas X semester genap dan SMA Negeri 1 Bandar Lampung. Kesimpulan dari penelitian ini adalah: 1) media pembelajaran dan metode yang digunakan selama ini kurang bervariasi sehingga siswa mengalami kesulitan memahami pelajaran Matematika, maka penggunaan multimedia interaktif sebagai media pembelajaran dapat dilaksanakan di SMA Bandar Lampung, 2) produk pengembangan multimedia menggunakan program Adobe Flash CS4 dan program pendukung lainnya, 3) program multimedia mampu meningkatkan prestasi belajar siswa dengan rata-rata 78,98.Kata kunci : media pembelajaran, multimedia interaktif , trigonometri.


Copyrights © 2015







Original Source : http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JTP/article/view/3651
Google Scholar : Check in googleschoolar